Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk

Prípad Terri SHYvo
02-04-2005 / Matúš Demko / Kultúrna vojna

Save Terri. Michael Schavio is a murderer. Unable to eat is not a crime. Terri feels cries, laughs. Bush: Use your power. Is this hospice our Auschwitz?

Hospic, v ktorom Terri Schiavo ležala, bol strážený políciou kvôli demonštrantom – priaznivcom i odporcom. Niektorí z tých, čo prejavovali svoj súhlas s odpojením vyživovacej trubice, sa deklarovali ako ´mladí komunisti´. Apropo, kto je Terri?

Terri Schiavo (3.12.1963 - 31.3.2005)

Theresa Mary Schindlerová dostala meno po sv. Terézii Avilskej. Vyrastala na predmestí Philadelphie v Pensylvánii a bola najstaršia z troch detí: mala ešte mladších súrodencov Roberta jr. a Suzannu.

V detstve Terri vraj bola bacuľatým a plachým dievčatkom, ktoré malo rado zvieratká - chovala škrečkov a vtákov. Ukončila katolícku Archbishop Wood High School.

S Michaelom Schiavom sa stretla v roku 1982. Bolo to na Bucks County Community College v Newtowne, Pennsylvania. Obaja študovali sociológiu. Po piatich mesiacoch chodenia sa Terri 10.novembra 1984 za neho vydala. V apríli 1986 sa presťahovali na Floridu do St. Petersburgu. O tri mesiace neskôr sa tam presťahovali aj Terrini rodičia. Terri pracovala pre Prudential Insurance Company – vymáhala poistné nároky. Jej manžel bol manažérom reštaurácie.

Jedného rána 25.februára 1990 o 5:30 Terri skolabovala na chodbe bytu, v ktorom v St. Petersburgu bývali. Michael zavolal jej rodine a vytočil číslo 911 - pohotovosť. Terri dostala infarkt. Pri čakaní na záchranárov stratil jej mozog veľa kyslíka. Pokúšali sa ju resuscitovať, upadla však do kómy. Aby prežila, bola intubovaná a bola jej spravená tracheotómia. Neskôr jej vykonali perkutánnu endoskopickú gastrostómiu, čo znamená, že potravu prijímala cez trubicu priamo do žalúdka. Z kómy sa prebrala po dva a pol mesiaci. Nikdy znova nenadobudla vedomie ani neprejavila známky väčšej kortikálnej činnosti.

18.marca 2005 jej bola na základe žiadosti jej manžela Michaela Schiava, ktorý žije teraz už s inou rodinou, odpojená vyživovacia sonda. Lekári odhadovali, že bez jedla a vody prežije dva týždne. V tento deň jej bola udelená sviatosť pomazania chorých.

25.marca vystúpil pred médiá jej otec Robert Schindler a povedal, že pery jej dcéry a oči „krvácajú“ z nedostatku hydratácie, že jej koža sa „šúpe“ a že „strašne bojuje, aby zostala na žive“.

Ďalší deň na tlačovej konferencii vystúpil obhajca Michaela Schiava George Felos, ktorý tvrdil: „Vyzerala krásne. Po všetky roky, čo som videl pani Schiavoovú, tak doteraz nemala na tvári taký pokoj a krásu.“

Terrina rodina hovorí, že Terri bola zbožná katolíčka, ktorá by si neželala odporovať Cirkvi vo veci eutanázie úmyselným vyhladovaním k smrti. Rozličné kresťanské organizácie požadovali opätovné zapojenie vyživovacej trubice. Väčšina z týchto skupín bola afiliovaná s kresťanskou pravicou, ale napr. reverend Jesse Jackson – ľavičiar – sa k prosbe o zavedenie vyživovacej tuby pripojil. Jackson sa 29.marca modlil s rodinou Schindlerových vonku pri hospici. Aktivisti Not Dead Yet sa postavili proti odstráneniu trubice, pretože si myslia, že to porušuje práva postihnutých.

26.marca 2005 Bob a Mary Schindlerovci ohlásili, že ich zákonné možnosti sú vyčerpané. Paul O´Donnel, františkánsky mních a spirituálny radca rodiny, oznámil tým, ktorí stáli pred hospicom v Pinellas Park, aby šli domov, aby tam boli so svojimi deťmi, aby ich objali a aby s nimi trávili spoločné chvíle.

27.marca Terri, ktorá sväté prijímanie dostávala cez vyživovaciu rúrku, prijala posledné pomazanie. Na jazyk dostala kvapku vína, nemohla však prijať malý kúsok hostie.

31.marca 2005 o 9:05 ráno východného času Terri Schiavoová zomrela vo veku 41 rokov. Niekoľko minút pred jej skonaním požiadal Michaela Schiavo, aby izbu opustili jej rodičia, ktorí sa tam vrátili až po tom, ako Terri umrela. Jej telo bolo do troch hodín po smrti dopravené na pitvu, aby sa ukázalo, do akej miery mala poškodený mozog.

Čo na to verejnosť a médiá?

Podľa prieskumu ABC 21.marca 70% Američanov verí, že by smrť Terri Schiavoovej nemala byť federálnou záležitosťou a sú proti transferu tejto legislatívy na federálnu úroveň. 63% väčšina podporuje vybratie vyživovacej trubice. 67% súhlasí s tvrdením, že „zvolení predstavitelia, pokúšajúci sa udržať Schiavoovú na živote, to robia viac pre politické výhody ako pre ňu samotnú alebo pre princípy“.

Výskum verejnej mienky prostredníctvom CBS ukázal, že 82% Američanov si myslí, že Kongres a prezident by do prípadu nemali zasahovať. 74% ľudí sa domnieva, že je to „všetko o politike“. Iba 13% je presvedčených, že Kongres koná v prospech Terri.

Komentátor National Review Online Andrew C. McCarthy tvrdí, že jediným zločinom Terri Schiavoovej je to, že je nepohodlná. New York Times napísali, že „život a smrť Terri Schiavo – intenzívne publikovaný, vysoko polarizujúci a odohrávajúci sa dvadsaťštyri hodín denne na internete a v televízii – sa stal skúšobným kameňom v americkej kultúre. Zriedka sa politické, náboženské a medicínske sily zrazili v tak veľkej miere a s potenciálom pre trvalý vplyv.“

New York Times pokračujú: „Pani Schiavoová, hlboko postihnutá žena, ktorej rodina sa rozdelila na tom, či má žiť alebo umrieť, posunula Američanov do celonárodnej debaty o konci života. Jej prípad vyvoláva otázky o úlohe vlády rozhodovať v súkromných rodinných záležitostiach.“

P.V.S.

Na stránke TerrisFight.org sa píše, že podľa Florida Statue 765.101 sa za permanentný vegetatívny stav považuje trvalá a nezvratná forma bezvedomia, v ktorej absentuje „dobrovoľné konanie a poznávanie každého druhu“, a zároveň sa prejavuje „neschopnosť cieľavedome komunikovať a interagovať s okolím“. Terri odpovedala na stimuly, pokúšala sa komunikovať slovne, nasledovala jednoduché príkazy, smiala sa alebo plakala v kontakte s druhými, fyzicky sa vzďaľovala od bolestivých podnetov a pozerala sa na blízkych, ktorí boli okolo nej.

Eutanázia?

Podľa kardinála Renata Martina, predsedu Pápežskej rady pre spravodlivosť a pokoj, tento tragický prípad môže znamenať „ďalší krok k zákonnému zavedeniu eutanázie v USA, keďže výnosy súdu majú v tejto krajine veľké slovo pri tvorbe zákonov.“

Reakcia arcibiskupa Elia Sgrecciu, predsedu Pápežskej akadémie pre život, bola nasledovná: „Nejde o eutanáziu v plnom význame. Ani v najmenšom nejde o ‚dobrú smrť’, ale o smrť vyvolanú krutým spôsobom. Nie je to zásah lekárov, ale odmietnutie nevyhnutnej vody a výživy. Tak ako vo vzťahu k akejkoľvek inej osobe, zabezpečenie výživy, ktorá zabráni smrti hladom, je základným prejavom úcty k ľudskej bytosti.”

Podľa kresťanov je život darom od Boha a iba Boh rozhoduje o tom, kedy a ako človek zomrie (Jób 1:21: „"Nahý som vyšiel z lona svojej matky a nahý sa ta vrátim. Pán dal, Pán vzal, nech je Pánovo meno zvelebené!"). V židovskej kultúre sa venovala všestranná pomoc umierajúcim. Mnohí významní antickí učenci akceptovali dobrovoľný odchod zo života (Platón, stoik Zenón, Seneca). V Hippokratovej prísahe bola eutanázia vyslovene zakázaná. Takisto aj podľa Koránu je Boh tvorcom života. Nikto nemá právo spáchať samovraždu alebo v samovražde inému napomáhať. Súra 4: 29,30 - "Nezabíjaj seba (a nikoho iného). Zaiste je Allah milosrdný." K eutanázii sa negatívne stavajú aj náboženstvá Ázie – budhizmus a hinduizmus. Jednou z piatich budhistických zásad je: „Zraňovania a zabíjania dýchajúcich bytostí sa chcem zdržovať".

Príbeh Terri Schiavoovej je smutným a tragickým príbehom – zomrela vyhladovaná a vysušená. Každý si z tohto príbehu odnáša rozličné veci. Vo mne neustále rezonuje otázka: Aký je zmysel utrpenia v ľudskom živote a ako dlho má toto utrpenie trvať?

Matúš Demko

Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk