Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk

Kam sa vytratila podnikavosť?
23-01-2005 / Lukáš Krivošík / Slobodný trh

Eurobarometer, zverejnený 17. januára, skúmajúci podnikavosť v EÚ a USA dopadol neslávne. Výpovednú hodnotu má aj trend a ten svedčí o úpadku Európy za neustáleho a pokračujúceho rozmachu v USA.

Istota verzus sloboda

Eurobarometer porovnával ochotu dať sa na podnikanie s rozhodnutím v prospech stabilného miesta a stáleho zamestnaneckého pomeru. Oproti dvom tretinám Američanov, len 45% obyvateľov EÚ by dalo prednosť rozbehnutiu vlastnej firmy. Na druhej strane len tretina Američanov a 51% Európanov uprednostňujú pracovný pomer.

Trend je neúprosný a dosť vypovedá o tom, kam EÚ smeruje. Oproti vlaňajšku narástol počet Európanov, hľadajúcich istotu o ďalšie dve percentá, naopak počet Američanov, túžiacich po zamestnaní klesol o 3%. Zaujímavé, že 57% Európanov nikdy ani nenapadlo, že by si založili firmu. A len tretina ľudí v EÚ by v horizonte budúcich päť rokov zvažovala založenie svojho biznisu. V USA takto uvažuje 40% ľudí.

Najviac o podnikaní rozmýšľajú obyvatelia južnej Európy, najmä Portugalska a Španielska, najmenej Fíni a Holanďania. Veľkú výpovednú hodnotu majú tiež odpovede na otázku, čo sú faktory, ovplyvňujúce podnikateľský úspech. Na oboch brehoch Atlantiku zvíťazil dobrý manažment. V ďalších faktoroch sa však Európa a Amerika rozchádzajú. Kým Američania sa spoliehajú na inovatívne myšlienky a leadership, obyvatelia socialistickej Európy hovoria o externých faktoroch, najmä o politickom prostredí.

Príčiny úspechu

Prečo sú Američania podnikavejší ako Európania? V USA je tradične lepšie podnikateľské prostredie ako v EÚ. To zahrňuje nižšie dane, menej a menej neprehľadných regulácii. V Amerike menej vláda parazituje na svojich podnikateľoch, hádže im pod nohy menej polien a má lepšie zákony vynucujúce právo a ochraňujúcich súkromné vlastníctvo.

Absencia silného sociálneho systému v USA vedie ľudí k väčšej zodpovednosti za svoj osud, čo podporuje kultúru podnikavosti. Zaujímavé je, že v USA by sa prípadného bankrotu svojej firmy bála len tretina ľudí, v EÚ až polovica (najmenej, 29% je to v Írsku, najviac, 80% v Maďarsku). V Európe sa krach považuje za čosi osudové, v USA aj najúspešnejší podnikatelia priznávajú, že často dva alebo trikrát skrachovali, než konečne dosiahli úspech. Vysoké obavy z bankrotu v Maďarsku a v novej Európe všeobecne potvrdzujú výrok Roberta Kiyosakiho, že najviac sa krachu obávajú tí, čo nič nemajú a nemajú ani v skutočnosti veľmi čo stratiť.

Mnohí Európania sa boja založiť si vlastný biznis, pretože nevedia chodiť v spletitom systéme vzťahov medzi podnikateľmi a politikmi.

Slovensko: liečba Kiyosakim

Osobitne znepokojujúce sú čísla zo Slovenska. 56% Slovákov dáva prednosť pracovnému miestu (v EÚ „len“ 51%). Kým až 40% ľudí v novej Európe by bolo v horizonte piatich rokov ochotných uvažovať o založení vlastného biznisu (rovnako ako v USA), na Slovensku takto uvažuje len 30% ľudí.

Slovensko napriek reformám a lákaniu veľkých zahraničných investorov stojí pred vážnou výzvou. Od čias Rakúsko-Uhorska, cez prvú republiku až po socializmus boli Slováci umelo držaní v zaostalosti. Politika štátov, v ktorých sme žili bola hlboko antiliberálna.

Buď umelo Slovákov znevýhodňovala alebo im priamo zakazovala využívať svoj talent, či ochotu ísť s kožou na trh za účelom podnikania a zisku. V 21. storočí nám hrozí, že zostaneme národom zamestnancov. Tentokrát ani tak nie kvôli vonkajšiemu, inštitucionálnemu bloku, ako kvôli bloku v našich hlavách.

Za nedostatok podnikavosti u Slovákov môžu viaceré faktory. Mentalitu zamestnancov veľkej továrne, kde má každý dopredu určené miesto a nalinkovanú činnosť, v nás vypestoval komunizmus. Slováci vedia tvrdo pracovať, vedia sa zodrať, ale mechanizácia a robotizácia by túto našu „výhodu“ mohli v priebehu 21. storočia zlikvidovať. Bude treba naučiť sa viac drieť rozumom.

Problém zamestnaneckej mentality je aj v tom, že ľudia tej hŕstke, ktorá podniká, nerozumejú. Zamestnanecká mentalita so sebou automaticky nesie závisť. Podnikatelia sú obviňovaní z dávania úplatkov a zo zdierania ľudí. V málo market friendly krajinách sa však často k týmto praktikám podnikatelia musia uchyľovať, aby vôbec prežili. Zaujímavé, že podnikatelia majú v ekonomicky slobodnej Amerike ďaleko lepšiu povesť ako v socialistickej Európe...

Čo treba urobiť, aby sa skľučujúce čísla z Eurobarometra zmenili? Na Slovensku sa musíme snažiť najmä o lepší právny rámec a vynútiteľnosť zmlúv, záväzkov a pohľadávok. Ministerstvá spravodlivosti a vnútra sú dnes možno najdôležitejšími ekonomickými rezortmi.

A aký je liek pre Európu? Možno by pre začiatok stačilo zrušiť pár úplne nadbytočných inštitúcii. Ide napr. o Európsky parlament, Európsku komisiu, ale aj mnoho ďalších. Za ušetrené peniaze by sa do každej európskej domácnosti mohli distribuovať knihy R. Kiyosakiho o podnikaní. Po tomto jednorázovom výdavku by sa tie peniaze mali s definitívnou platnosťou vrátiť daňovému poplatníkovi.

Lukáš Krivošík

Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk