Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin | www.Prave-Spektrum.sk |
Stanovisko ODM-BA ku koncepcii novej maturitnej skúšky
06-06-2001 /
Martin Hanus /
Slobodný trh
Bratislavská ODM podporuje novú koncepciu maturitnej skúšky, ktorá povedie k zreálňovaniu cieľových požiadaviek kladených na maturanta. Práve v jej externizácii vidíme šancu na zvyšovanie validity maturít, čo spätne pozitívne ovplyvní i kvalitu výuky jednotlivých predmetoch a vytvorí potrebný priestor pre porovnávanie našich škôl a tým ich vzájomnú konkurenciu.
Dnešnú výlučne internú formu maturity považujeme za absolútne nevyhovujúcu, bez akejkoľvek výpovednej hodnoty o skutočných vedomostiach študentov. Tento stav vedie k pochopiteľnej ignorancii maturitných vysvedčení zo strany vysokých škôl pri prijímacích skúškach, čo vyvoláva pochybnosti o ich primeranosti a objektivite a v neposlednom rade vytvára nezdravú diskontinuitu medzi týmito dvoma stupňami vzdelávania. Nové centralizované maturity v žiadnom prípade nepovažujeme za všeliek neduhov nášho školstva, skôr v nich vidíme významný príspevok k potrebným reformám jeho všetkých stupňov. S pozornosťou budeme preto sledovať aj iné návrhy usilujúce sa riešiť rokmi nakopené problémy v komplexnejšom zábere.
Veríme, že politici sa k podstate navrhovanej koncepcii maturít postavia súhlasne bez ohľadu na svoju stranícku príslušnosť. Nesporne dobrá myšlienka koncepcie je však poznačená i mnohými nejasnosťami, ktoré spolu s prezentovanými alternatívnymi návrhmi riešenia čiastkových otázok tvoria základ pre vecnú polemiku. Ako mladí ľudia denne zakúšajúci stredo- a vysokoškolské prostredie v dobrom i zlom máme záujem a potrebu sa k týmto sporným miestam vyjadriť.
Zatiaľ čo v zaradení prvých dvoch predmetov panuje všeobecná zhoda, je návrh na povinnú matematiku veľkou časťou odbornej i laickej verejnosti vnímaný so značným rozčarovaním. Myslíme si však, že pre opodstatnenie zavedenia matematiky ako povinného maturitného predmetu existujú nasledovné dôvody :
- matematika zaberá vo vyučovaní na ZŠ a SŠ najväčší objem vyučovacích jednotiek.
- matematika podnecuje logické myslenie
- medzi matematikou a ostatnými vednými (i neprírodovednými) predmetmi existujú značné presahy. Vedomosti a
zručnosti nadobudnuté v matematike preto nepovažujeme za samoúčelné. Univerzálnosť ich využitia je pre nás preto významným argumentom v prospech jej zavedenia.
- matematika je zastúpená ako povinný maturitný predmet vo väčšine vyspelých a okolitých krajín.
Ako dôsledok zavedenia matematiky vidíme postupné zlepšovanie úrovne jej výuky, zvyšovanie spätnej kontroly učebných obsahov spojených s odbúravaním nadbytočného učiva. Povedané zjednodušene : nová maturita bude znamenať novú matematiku. Sme si plne vedomí všetkých problémov spojených s jej zavedením, bez istých negatívnych nákladov sa však nezaobíde žiadne opatrenie. Sme však presvedčení, že aj tie budú prekryté pozitívnymi efektmi, ktoré budú v prípade povinnej matematiky časom čoraz výraznejšie.
ODM-BA vyzýva kompetentné orgány k dopracovaniu vzdelávacích štandardov s jasne vymedzeným rámcovým učivom pre jednotlivé predmety.
ODM-BA vyzýva zástupcov vysokých škôl, aby prejavili svoju predbežnú vôľu akceptovať nové maturity ako vstupenku pre prijímanie na jednotlivé štúdijné odbory.
vypracovala školská sekcia ODM-BA
Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin | www.Prave-Spektrum.sk |