ISSN 1335-8715

20-09-2005   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

POHĽAD DO PLYTČÍN SLOVÁKOVEJ DUŠE

Na Slovensku existuje voličská väčšina, ktorá sa dá označiť ako nacionálno-socialistická. Aký je jej pôvod, myšlienkové vzorce a následky jej existencie pre Slovensko? A ako túto väčšinu eliminovať? Ide o neskrátenú verziu článku, ktorý vyšiel v časopise .týždeň.

Reakcia na príspevok

niekolko poznamok
autor: Peter Friso
pridané: 25-09-2005 19:54


Je Slovensko konzervatívne?
„Komplex myšlienkových pochodov kritickej väčšiny Slovákov, len ťažko nazvať konzervatívnym.“

Niet sa čomu čudovať ak na Slovensku nezoženiete ani minimálne základy pre konzervatívne postoje. Klasikov konzervativizmu tu nájdete maximálne v nie príliš bohatých antológiách a čo-to sa dá zohnať jedine mravenčou prácou.
Mimochodom syptomatické je aj to, že na Slovensku nemáme konzervatívnu stranu!

„Existencia názorových stereotypov, ktoré táto nezanedbateľná skupina obyvateľstva vyznáva, je nešťastím, brzdou a retardujúcim faktorom na ceste Slovenska k prosperujúcej trhovej ekonomike, právnemu demokratickému štátu a zodpovednému občianskemu vlastenectvu.“

Cítim sa akoby sme inak kráčali rovno do raja. Liberalne svetle zajtrajsky? :)

„Pravdepodobne nikto iný nezhumpľoval slovenskú dušu v 20. storočí tak silno ako on. Dopad jeho nenápadnej state z knihy Dúchanie do pahrieb, ktorá sa dostala do siedmackych učebníc literatúry (a tým pádom aj do podvedomia generácií Slovákov), si uvedomuje málokto.“

Tu si teda vôbec nie som istý, či mal Mináč naozaj až taký veľký vplyv…

„Mináč stotožnil slovenský národ s najnižšou spoločenskou triedou, a ešte vyhlásil, že sa z toho máme tešiť. Slovák je pre neho utláčaný plebejec bez veľkých dejín a historických osobností. Keďže „veľké dejiny“ sú „dejinami veľkých lúpežníkov“, nemáme za nimi smútiť“.

Práve s tým mám problém, naozaj Mináč niečo také vytvoril, alebo to tak naozaj mnohí Slováci aj samotní vnímali?Tieto veci sa predsa diali už predtým, viď trebárs mýtus Juraja Jánošíka, spoločnosť sa vždy snaží vysvetliť seba samotnú v pozitívnom-nadhodnotenom obraze.
Na margo - Nakoniec podobné názory na dejiny mal aj sir Popper.

"Dejiny s takýmto kolektívnym robotným hrdinom v hlavnej úlohe, ako náhrada za veľkých hrdinov i darebákov (bez akých sa žiadne napínavé dejiny nezaobídu), sú nezmyslom. „History“ je od slova „story“ a dejiny, ktoré nemajú dej, sú asi také inšpirujúce ako „dejiny“ včelieho úľa alebo mraveniska."

Tu by som trošku zapochyboval, dnešný stav historiografie umožňuje naozaj širokospektrálne vrstvy dejín /viď obrovský a vôbec nie nezmyselný rozvoj „alltagsgeschichte“, ktorý vôbec nie je nezmyselný/, nezmyselný je redukcionistický pohľad na dejiny, keď sa celá historiografia zmení na dejiny tried a triedneho boja, na hodinách zo starovekého Grécka a Ríma nám docent, ktorý nám ich prednášal rozprával o tom jako tam museli hľqadať tieto nezmysly, ktoré tam neboli z jednoduchého dôvod, páni Marx a Engels ich tam totiž videli, to je zvrátenosť

„A keď mal prísť mečiarizmus, Mináč, ako symbol normalizačného intelektuála, vyslovil pamätnú vetu, ktorá dokonale vystihuje prezlečenie komunistických kabátov za národný kroj, čo bolo typické pre mnoho jeho súdruhov:
„Ako komunista som zlyhal, ako Slovák stojím na prahu nového tisícročia“.
Hoffbauer, Húska, Kapusta, Púchovský, Eremiášová a ďalší novinárski nohsledi mečiarizmu sú Mináčovými intelektuálnymi deťmi.“

Hej, na toto predeľové obdobie to sedí, ale dnes sa mi zdá, že o Slovensku viac vypovie Mec Vrabec ako Mináč a hoci názory sa nezmenili v celom spektre, vo veľkej časti sa zmenili mediátory jednotlivých zdrojov

„Bez snahy znižovať výnimočný prínos štúrovcov, táto generácia romantických intelektuálov priniesla do slovenského politického života aj jedno kukučie vajce.“

A v čom je prínos štúrovcov výnimočný?

„Tu kdesi treba hľadať zdroje paternalizmu, teda skalopevného presvedčenia nacionálno-socialistických Slovákov, že štát sa má o nich starať.“

Tu len malá poznamka, štát sa naozaj má starať o občanov, na čo by inak bol??? Dôležité je však určiť do akej miery. A osobne si myslím, že o niečo viac ako minimálny štát, ktorý mavrhoval trebárs Nozick.Kľúčovým je pojem „spoločné dobro“.

„Dubček ľuďom nahovoril rozprávku o tom, že môžu mať súčastne demokraciu i socialistickú ekonomiku.“

Dubček sa stal ďalším ahistorickým, na Slovensku nekritizovateľným archetypálnym a mýtickým Jánošíkom, čo je ďalšia vec na ktorú třeba upozorniť.Samozrejme v tej, či onej miere to platí aj pre Štefánika,či Štúra.


"Preto keby z nich aj štát kompletne vycúval, neviedlo by to k chaosu, ale naopak k objaveniu sa spontánneho trhového poriadku."

Zdravotníctvo je jedna z oblastí, kde mám obavu z čisto spontánneho trhového poriadku.

„Z antikapitalistickej mentality Slovákov vychádzajú také rozmanité javy ako je antiamerikanizmus, antisemitizmus (USA a židia ako symbol nenávideného trhu), pocity závisti, ukrivdenosti, malosti, pasivity a podobne. Okrem dvoch totalitných ideológií je za antikapitalistickú mentalitu zodpovedná aj maďarizácia a nezvládnutá industrializácia Slovenska“.

Neviem, ci anti-semitizmus je cisto prejavom antikapitalistickej mentality, v kazdom pripade je to pre mna nevysvetlitelny fenomen.
A nakolko madarizacia na Slovensku trvala nie az tak dlho ako sa mnohi Slovaci radi tvaria, neviem, ci jej vplyv na věci bol naozaj taky velky a ci fenomen akehosi zapecnictva /ktory mi na druhej strane nie je az tak uplne nesympaticky/ nepatri k nasej mentalite /ak o mentalite možno seriozne hovorit/.

„I keď sa ľudácky režim kresťanstvom a najmä katolicizmom zastrájal, v skutočnosti išlo v prípade Tisa a spol. o úchylku v rámci katolicizmu, o herézu, ktorá bola dnes i vtedy nekompatibilná s cirkevným učením“.

V čom išlo o herézu? Neviem o tom, že by Tiso viedol katolícku Cirkev na Slovensku, alebo zodpovedal za jej vierouku. Heretické boli možno mnohé zdroje postojov ľudákov a to, čo sa dialo so Židmi bolo nezlučiteľné s katolicizmom /mimochodom podobné i keď menej drastické vysťahovávanie sme mohli vidieť v Ješi a svet ho prijal jako evakuáciu, dnes Ješu ovláda Hamas vďaka tomu/, ale v čom bol Tisov katolicizmus herézou?

„Skutočné kresťanstvo v podobe ako ho hlásajú cirkvi, teda ako organicky a evolučne rozvíjaný filozofický systém, je kľúčovou zbraňou proti nacionálnemu socializmu.“

Kresťanstvo nie je filozofický systém.

„Konzervatívci môžu budovať efektívne spojenectvo s klasickými liberálmi, s ktorými ich spája prinajmenšom spoločný záujem v ekonomických otázkach. Ale nikdy nemôžu trvalo spolupracovať s ľavicovými liberálmi bez toho, aby sa vzdali svojej identity ako konzervatívci.“

Rovnako tak môžu konzervatívci asi spolupracovať s akýmikoľvek liberálmi len vo veľmi partikulárnych


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group