ISSN 1335-8715

12-08-2009   Ján Gonda   Ideológia   verzia pre tlač

Libertarianizmus: vlastníctvo ako oprávnenie

Odpoveďou na otázniky vo vzťahu súkromného vlastníctva a štátu, ktoré vyvoláva liberálna teória, je tzv. libertariánsky legalizmus. Nasledujúci text sa pokúsi obhájiť inštitút vlastníctva z titulu oprávnenia a zároveň doplní túto diskusiu o egalitárne-libertariánsku argumentáciu.

Reakcia na príspevok

RE: o
autor: jakup
e-mail: jstracina@gmail.com
pridané: 21-08-2009 9:48


Rothbard bol chodiaca encyklopedia a genius, bez prehanania. Viac ludi sa zhodlo ze v spravodlivom svete by ziskal Nobelovku. Pripominam ze vystudoval matemaiku. Na vtipne prihody s jeho osobou a mozno nejake pochybne vyjadrenia reagovat nebudem, nie som s nimi oboznameny. Na spoznanie jeho osoby odporucam skuknut nejake prednasky na youtube.

"V jeho diele vsak clovek nenajde nic zaujimave t.j. nic, co by stalo za jeho precitanie. Staci si tu, na pravom spektre pozriet Libertarianove prispevky a Rothbarda ma clovek zvladnuteho. Ziadne do hlbky iduce argumenty, ziadna intelektualna radost pri citani jeho diel a ziadne prekvapive zavery, ktore by boli podporete usilovnou pracou badatela."

Neviem presne co si cital, tak skusim obecne. Argumentacny styl Rothbarda je extremne prehladny a uderny. Svoje zevery dotahuje do logickych dosledkov, aj tych nepohodlnych. Ze to co ponuka je ideologia? Ciastocne sa da suhlasit, jeho prace o etike (jeho tvorba je extremne siroka viac nez 20 knih a uvadza sa viac ako 10,000 clankov a eseji) su zalozene ne principe nulovej agresie. Rothbard., pokracujuc v tradicii prirodzenych prav kritizuje pravny pozitivizmus a veri v racionalny legalny system. Podstatu tehoto princip vidi v spominanych prirodzenych pravach, a odvovodneniu okrem ineho venuje prvych 5 kapitol v The Ethics of Liberty. Ked to konzistentne aplikuje na dnesny svet, vysledkom je to co sa javy ako zuriva protistatnost. Jeho silna opozicia voci statu plynie aj z odmietnutia utilitarianizmu tym ze ukazuje k comu utilitarianizmus moze viest.

Na to preco mu vadi matematizacia ekonomie skusim tento quote.

''The increasing use of scientific jargon has permitted the State's intellectuals to weave obscurantist apologia for State rule that would have only met with derision by the populace of a simpler age. A robber who justified his theft by saying that he really helped his victims, by his spending giving a boost to retail trade, would find few converts; but when this theory is clothed in Keynesian equations and impressive references to the "multiplier effect," it unfortunately carries more conviction. And so the assault on common sense proceeds, each age performing the task in its own ways.''

Proste v tom videl sposob ktorym sa zahmlieva podstata veci a ekonomia, ktora je intuitivna a na jej uchopenie staci zdravy rozum sa vydava za nieco komplexne nad cim sa bezny clovek nema zamyslat, a ma sa vzdat rozhodovania nad svojim osudom v prospech moci.

"Bohuzial, podobne prostoducho a nezmyselne vyznievaju aj jeho prace. Mojom umyslom bolo napisat text o libertarianizme, o tomto zvlastnom novodobom smere(ktory je velkou vyzvou), no v Rothbardovi som nenasiel nic, co by mi ukazalo smer, ktorym by bolo dobre sa pri skumani vybrat."


Neviem co na to povedat. Jasne ze libertarianizmus zahrna viac vetiev, a neda sa redukovat na jedneho autora, ale Rothbard je naozaj vychodiskom pre velke mnozstvo libertarianov. Na tomto mieste sa este raz pytam co od neho si cital, lebo ak si cital to co ja a napisal si co si napisal tak by som bol velmi prekvapeny. Dalej pises ze libertarianizmus je novodoby smer. Neviem co myslis pod novodoby, ale kazdopadne je to velky nezmyslel. Svoje korene ma vo francuzskej revolucii, u anglickych levelerov, anarchistoch americkeho 19. str a americkej vojne o nezavislost. Dalej navazuje na tradiciu restitucneho trestneho kodu ktory siaha k pociatkom civilizacie.

Dalej, ako ziak Misesa do znacnej miery rozvinul jeho prace, hlavne v monetarnej oblasti. Rozpracoval rakusku teoriu business cycle. Ako niejaky recenzent napisal, keby Rothbard zil nemusel by pisat nic o krize, len by odkazal na svoju knihu zo 60-tych rokov ktora ju vysvetluje lepsie ako cokolvek co dnes vidime. Zaujimava je aj jeho kritika Misesoveho ponatia ekonomie ako value-free science, ktora je velmi presvedciva.

To ze Rothbard je plytky a nezaujimavy je vyrok ktory som nepocul ani od jeho tvrdych kritikov. Vela ludi co poznaju jeho dielo sa zhodli na tom ze to bol ucenec aky sa rodi velmi zriedka, a pakujem, aj jeho odporci. Neviem si vysvetlit to co pises. Mne jeho citanie objasnilo spustu veci a prinieslo radost do zivota.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group