ISSN 1335-8715

01-09-2008   Peter Jedlička   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Nietzsche, R. I. P.

„Nietzsche je mŕtvy.“ Boh. Vtipné otočenie Nietzscheho výroku o smrti Boha sa vďaka nápisom na rôznych múroch stalo veľmi známym. Nietzsche bol jedným z prvých prorokov ohlasujúcich nástup sekularizácie, čiže zmenšovania vplyvu náboženstva na spoločnosť. Význam náboženstva mal s vývojom spoločnosti upadať, až kým spoločnosť nedospeje do modernej, úplne sekularizovanej fázy. Predpoveď sa však nenapĺňa a sekularizmus prekvapivo čelí novým výzvam. Nápisy na múroch prestali byť iba slovnou hračkou.

Reakcia na príspevok

RE: Viera
autor: Peter Šurda
e-mail: surda@shurdix.com
webstránka: http://www.shurdix.com
pridané: 03-09-2008 22:18


> ... vierou prijmame iste axiomy za pravdive. Je to
> iracionalne? Ak ano potom je iracionalna kompletne
> cela matematika, ...
Dobry postreh. Mozno by bolo teda presnejsie, keby som pouzil slovo aracionalna, tam potom evidentne spadaju aj axiomy.

> 1. ako urcis co je to pozitivny a konstruktivny smer?
Moje blabotanie nebolo snahou o najdenie nejakeho objektivneho stavu, prave naopak vychadza zo subjektivneho vnimania. Tie body su skor navodom, ako postupovat pri presviedcani ostatnych. Bod 1 znamena, ze ked komunikujes s niekym na opacnej strane nazoroveho spektra a predpokladas, ze sa ti ho nepodari presvedcit o svojej pravde, este stale mas moznosti usmernovat jeho aktivity.

> 3. tento bod som nepochopil...
Ukazem to napriklad na tej matematike. Myslim, ze to bol Pytagoras, ktory prvy krat dokazal, ako je to so scitavanim cisiel a ich parnostou/neparnostou (parne+parne=parne, neparne+parne=neparne, atd.). Pochopitelne, ludia v to verili a vyuzivali to uz predtym, ale jemu sa prave tym dokazom podarilo presunut tento problem z viery (aracionality) do racionality (co je vlastne tiez psychologicka potreba, ale ina).

Ja tento jav presunu povazujem za normalny, reflektuje ludsku nedokonalost a dynamickost dusevnych pochodov. Dovolil by som si ho teda zovseobecnit.

Prejdime teraz k axiomam. Kolko je ludi, ktory sa k denne modlia k euklidovym axiomam a su schopni proti ludom ineho nazoru niest vojny? Ludia, ktori sa nimi zaoberaju, jednoducho vedia, ze "viera" v nich je dosledkom konkretnej potreby. "Viera" v euklidove axiomy nenaplna ine psychologicke potreby, napriklad tuzbu po spravodlivosti, mieri, materialnom zabezpeceni, atd.

Preskocme teraz na nabozenstvo (resp. Fica, numerologov, atd). Kolko ludi vyuziva svoju vieru (t.j. aracionalnu cast svojej psychiky) na uspokojenie inych potrieb? Cloveku jeho rozdielne psychologicke potreby splyvaju do jednej a neuvedomuje si potencialny konflikt. Aracionalna cast psychiky sa rozsiruje do dalsich oblasti myslenia, aj takych, kde nie je potrebna (kde by za inych okolnosti dotycna osoba bola schopna racionalneho myslenia a "nove" aracionalne presvedcenie mu protireci). Dosledkom je potom rozpor medzi jeho vlastnymi predstavami a realitou. Ak potom takyto clovek kona, niekto si to "musi odniest". V lepsom pripade si to odnesie sam, v horsom jeho rodina, znami, pripadne nahodne tretie osoby.

Cielom bodu 3 je pomahat ludom tento proces pochopit a uvedomit si zodpovednost za vlastne dusevne pochody.

ad Chesterton.
Asi mam potom dlhe vedenie. V tych cca 30 stranach, co som precital (zaciatok Ortodoxie), som nenasiel jedinu vetu alebo odstavec, ktory by mal zaroven nejaky konkretny obsah a bol pravdivy (t.j. vsetko bola bud bezobsahova vata alebo evidentna blbost). Prinajlepsom tam boli nicim nepodlozene diskutabilne tvrdenia (ktore on samozrejme povazoval za evidentne pravdive). Nijaka argumentacia, nijake vztahy medzi jednotlivymi tvrdenami, ziadna ukazka dusevnych pochodov, skratka halabala. Mozno to treba chapat ako poeziu, v takom pripade sa mozno mal snazit, aby sa to rymovalo ;-).

S pozdravom,
Peter


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group