ISSN 1335-8715

20-04-2008   Michal Drotován   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Holokaust, osvienčimská lož a sloboda prejavu

Holokaust je veľmi citlivá, dá sa povedať kontroverzná téma. Diskusia o ňom je často podfarbená skôr emóciami ako faktami. Návrh Daniela Lipšica vypustiť osvienčimskú lož z trestného zákona sa rovná kacírstvu. Kde sú však hranice slobody prejavu? Týka sa holokaust iba Židov? Bol holokaust iba zakopnutie alebo bol priamo podmienený modernitou? Na tieto a ďalšie otázky by som chcel načrtnúť odpoveď vo svojej štúdii.

Reakcia na príspevok

RE: lavica, pravica a fasizmus
autor: Firstborn
webstránka: http://www.townhall.com
pridané: 22-04-2008 13:10


"Apropos Griffin – taliansky fasizmus nevnimal ako intelektualne evolucneho a logicky nadvazujuceho nasledovnika zapadnej modernity, ale ako sebareplikujucu sa anti-modernitu v opozici k tejto humanistickej zapadnej modernite, ktora ju mala porazit a nahradit. Prave v tom spociva to „revolucne reakcionarstvo“ talianskeho fasizmu. "

ok tak toto treba upresnit : samozrejme, ze sa fasizmus nevnima ako 'naslednovnik' modernity, 'modernita' totiz bola chapana 'burzoazne', pripadne 'marxisticky' : racionalizmus, pozitivizmus, materializmus. Fasizmus voci tymto prudom ostro vystupil, suc vyvrcholenim kulturnej vzbury, ktora vznikla niekedy na prelome storoci. Rovnako mali fasisti silny pocit dekadencie a upadku, ktory chceli zvratit narodnym obrodenim ( tento 'palingeneticky' aspekt je v sucasnych studiach velmi zdoraznovany, tvori aj zaklad toho tzv. 'noveho konsenzu', ktory sa postupne vytvaral v 90-tych rokoch, a ktoreho 'iniciatorom' bol Roger Griffin.

Ale ak skoncis tu, a z tohto usudis, ze fasizmus bol protimoderny, robis velku chybu, podobnu tej, ktoru spravili marxisti vo svojich teoriach fasizmu. Ty vlastne tvrdis:

racionalizmus, materializmus, pozitivizmus = (jedina mozna ) modernita
kedze bol fasizmus proti tymto trom veciam, bol nutne protimoderny.

To iste marxisti :
marxisticka revolucia je jedina skutocna revolucia
kedze je fasizmus protimarxisticky, je nutne protirevolucny a reakcny.

Tvrdit ale, ze ponimanie modernity, ake existovalo vtedy v Europe, je JEDINE MOZNE, je nezmysel ( rovnako ako tvrdit, ze marxisticka revolucia je jedina skutocne prava ). Fasisti sa nechceli vratit do 19-ho storocia, ani do stredoveku, neboli to totiz konzervativci, ani nahodou. Fasisti sa usilovali o novu modernitu, uplne nove, revolucne, ponimanie cloveka a spolocnosti (opisovat ho teraz nebudem)

Len zbezny pohlad na fasisticku ideologiu a jej vyvoj dava o danej problematike velmi jasny prehlad. Nezabudaj, ze na Piazza san Sepolcro boli aj futuristi, a snad mi nechces tvrdit, ze to su konzervativci.

Bavit sa o praxi fasistickeho rezimu v Taliansku, nuz, to by uz bolo na veeelmi dlho.

---

"Ak niekto povazuje fasizmus za socialisticky iba kvoli jeho dorazu na statnu moc, to nie je hyperbolicka retoricka barlicka, to je rovno invalidny vozik"

ano uplny suhlas, ved som to aj povedal tu vyssie Libertarianovi. Preto ani necitam konzervativne ani libertarianske clanky na danu temu. Perlicka na zaver : revolucni syndikalisti prepokladali nezasahovanie statu do hospodarstva.

"Pre Mussoliniho nebol dolezity triedny boj nizsich vrstiev proti vyssim, jeho apel sa tahal vsetkymi vrstvami. Jedina trieda bol pre neho narod neodlucitelny od statu a vice versa. A to uz ma pekne daleko od triedneho boj podla Marxa."

ano presne tak. Revolucny syndikalizmus ako jeden zo zdrojov talianskeho fasizmu bol REVIZIA marxizmu, a to dost podstatna ( tu mi akurat neda nespomenut A. Jamesa Gregora, ktory povazuje fasizmus za druhu tvar marxizmu. Ale jeho nazor je skor ojedinely ). Fasisti a ich predchodcovia videli, ze proletariat prestava byt revolucny (ak vobec niekedy bol), a postupne sa prekryli s integralnym nacionalizmom, ktory vznikol vo Francuzsku ako dieta revolucnej pravice (Barres, Drumont, Maurras, Corradini)

"Co sa tyka nemeckeho nacizmu, v jeho pripade boli socialisti a komunisti postaveni k stene casto este skor ako Zidia. Najidealnejsie ak boli zidobolsevici. "

a nezabudni aj na to, ze KPD a SPD boli casto na noze ovela viac ako SPD/NSDAP alebo KPD/NSDAP. Komunisti casto, verni sovietskej linii, oznacovali SPD za 'socialnych fasistov'; nezabudni tiez, ze vela laviciarov nikdy SPD neodpustilo to, ze sa vysporiadali so Spartakovcami a vobec tou 'takmer revoluciou' 1918/1919 a dalsich rokov. Ale to v ramci nasej debaty nie je podstatne.

"Siroko akceptovany konsenzus ohladom talianskeho fasizmu je nadalej taky, ze fasizmus je v socialnych otazkach socialne velmi konzervativna a tradicionalisticka ideologia. Ved staci ak si pozriete lubovolnu encyklopediu. A uprimne povedane, pochybujem ze by na tom zopar konzervativnych revizionistov vela zmenilo. "

nejak uz prestavam chapat, aki 'konzervativni revizionisti' preboha? Pozri si lubovoly program fasistickych studii na akejkolvek zapadnej univerzite, a najdes tam stale rovnake mena. Preco asi?
Ludia, z ktorych vychadzam, su najvacsie kapacity na poli fascist studies, uz niekolko desiatok rokov.

"Siroko akceptovany konsenzus ohladom talianskeho fasizmu je nadalej taky, ze fasizmus je v socialnych otazkach socialne velmi konzervativna a tradicionalisticka ideologia."

Si UPLNE vedla. Jediny ako-taky konsenzus, ktori sa vo fascist studies vynoril, je ten, ktory berie fasizmus ako GENERICKY fenomen ( teda nielen taliansky ), zahrna pod tento pojem aj nacizmus a ine, 'abortivne' fasizmy, a chape fasizmus ako formu revolucnej tretej cesty, formu palingenezy, ktora mala aspekty politickeho nabozenstva (nie chapanom tak, ako ho chapal Voegelin). Samozrejme nazory nie su zdaleka jednotne, ale aky taky uzus sa vytvoril.

Toto ti hovorim s bohorovnou istotou niekoho, kto sa uz nejaky ten rocik venuje takmer vyhradne len fasizmu, a ma velmi dobry prehlad o stave a vyvoji akademickej sfery, ktora sa mu venuje.

"Ved staci ak si pozriete lubovolnu encyklopediu"
lol. Nechcem ti kazit iluzie, ale clanky o fasizme do vacsiny uznavanych politickych encyklopedii ( Blackwell encyclopedia of political thought, a pod. ) pisu ti isti ludia, na ktorych sa odkazujem, heh.

Teda pokial nemas na mysli "Ilustrovane dejiny 20. storocia" :-))


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group