ISSN 1335-8715

22-02-2008   Jozef Filko   Slobodný trh   verzia pre tlač

Asociálna charita?

Žijeme v republike, ktorej ekonomika je vraj založená na „princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovej ekonomiky“. Čo to presne je, nik poriadne netuší. Naša národno-socialistická vláda pracujúcej inteligencie však tvrdí, že buduje sociálny štát, ktorý sa o každého (nie len v núdzi) postará. A rovnako to tvrdia aj inštitúcie EÚ.

Reakcia na príspevok

RE: --
autor: Lukas Krivosik
pridané: 25-02-2008 1:50


Ano, je vela ludi, ktori tvrdia, ze su za minimalny stat, aj odmietaju tradicnu moralku a miesto nej podporuju potraty, registrovane partnerstva a podobne veci.

Problem je, ze urcite konania nie su tradicnou moralkou zakazane bezdovodne, ale preto, ze vytvaraju individualne a spolocenske naklady. Pricom dosledky nemusia byt zjavne dopredu, casto su zjavne az s uplynutim urciteho casu. Samozrejme, od toho sa odvija aj otazka, ktory normativny system ich zakaze. Niektore konania vytvaraju skor individualne naklady a preto sa ich zakaz vtelil do moralnych a nabozenskych tabu. Ine maju negativne dosledky na celu spolocnost, preto by mali byt zakazane pravom. O dalsich sa da diskutovat.

Kazdopadne, ludia ktori sa takemuto nemoralnemu konaniu oddavaju maju tendenciu negativne dosledky svojich cinov prenasat na celu spolocnost. Vlastne casto hovoria: ved nam to spolocnost dovolila, nech sa teda spolu s nami podiela na neseni dosledkov.

Podla mna je teda schizofrenicke byt za minimalny stat a sucasne za volnost v kulturno-etickych otazkach. Pretoze to druhe vytvara tlak na to prve. Inymi slovami, naklady nemoralnych konani vytvaraju v spolocnosti atmosferu, kde sa ziada, aby ich stat riesil a aby to mohol urobit, musi stat expandovat.

Ovela konzistentnejsie je byt za slobodny trh s minimalnym statom a vyznavat konzervativne hodnoty.

" ale nenapadlo ťa Lukáš, že nie vždy sú všetky tradície pre spoločnosť a jej rozvoj prospešné? v podstate.. pokial by neexistovali určití jedinci, ktorí sa nevzopreli svojim predkom a tradíciam, stále by sme žili v dobe kamennej a skákali okolo ohňa "

Je to nielen inak, ale presne naopak! Zato, ze netancujeme okolo ohna a nezijeme zivotnym stylom kocujucich lovcov a zberacov, vdacime vyvoju urcitych moralnych tradicii, ktore pozitivne posvacuju klucove hodnoty velkej abstraktne spolocnosti ako je rodina, monogamne manzelstvo, sukromne vlastnictvo, ochota riskovat, dodrziavanie podstupenych zavazkov a pod.

Inymi slovami, boli to tradiciou zakotvene a nabozenstvami posvetene presvedcenia, ktore potlacili nase instinkty a umoznili vznik civilizovanej spolocnosti. A je to (lavicovo-)liberalne odmietanie tejto tradicnej moralky, ktore od 60. rokov vedie k rozpadu obcianskeho zivota a vnutorneho odcudzenia v sucasnych zapadnych spolocnostiach.

Co sa tyka tvojej prvej otazky, jasne ze ma napadlo, ze nie vsetky tradicie su dobre. Mnohe posvacuju a v minulosti posvacovali distributivnu moralku malej skupiny lovcov a zberacov. A pripustam, ze jednotlive tradicie mozu byt skumane a mozno hladat ich vnutornu ucelovost. Mozu byt dokonca zavrhnute.

Ale co odmietam, je zavrhnutie vsetkych moralnych tradicii a vytvorenie nejakeho noveho normativneho prostredia na cisto arbitrarnom, racionalistickom zaklade.

" až po oslabení kresťanstva v 19 storočí zaznamenala Europa skutočný rozvoj, ktorý z nej urobil svetovú velmoc. "

V skutocnosti sa Europa stala velmocou uz na zaciatku 16. storocia a to vdaka skupine ludi - moreplavcov a dobyvatelov, ktori v sebe velmi efektivne spajali nabozenske nadsenie (dnes by sme povedali ze az fanatizmus) s bohapustou ziskuchtivostou (az chamtivostou).

A este jedna vec. Ak "lavicovy" alebo "socialny liberalizmus" existuje len v mojej hlave, tak preco o nom ma angicka Wikipedia taketo rozsiahle heslo:

http://en.wikipedia.org/wiki/Social_liberalis...


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group