ISSN 1335-8715

05-11-2007   Lukáš Krivošík   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Kresťanstvo ako evolučná stratégia a uctievači naivného rozumu

V kultúrno-etických témach ako sú napríklad potraty, registrované partnerstvá, sexuálna výchova na školách, či „rodová rovnosť“, často stoja kresťanskí konzervatívci proti sociálnym liberálom, ktorí si nárokujú patent na rozum, modernosť, pokrokovosť a vedeckú pravdu. No skutočnosť môže byť nielen iná, ale presne opačná.

Reakcia na príspevok

pripomienka
autor: tralos
pridané: 05-11-2007 7:11


Len by som chcel zdoraznit, ze postmoderna, ktora je v clanku viac krat spominana, ma v tomto casto krat spolocny ciel, i ked menej "radikalny", ako autor clanku.

Nie nadarmo, tak moderny Habermas oznacuje postmodernu za konzervativizmus a medzi tuto postmodernu zahrna aj Lea Straussa ci Jonasa.

Obdobne, zavrhnutie prisneho racionalizmu ako ideologie a obhajenie tradicie a nabozenstiev je pritomne, azda este vyraznejsie nez v tradicnych "konzervativnych pracach", u P.K.Feyerabenda- postmodernistu par excellence.

V tomto zmysle by sa dalo povedat, ze Krivosikova praca dokonale koresponduje s postmodernou dobou:) - dobou, kedy "moderne" straca atraktivitu a presvedcivost.

Mimochodom uz druhy clanok, ktory konecne vysiel z ulity "analyza Tomanovej" alebo "ako je utopia netsatu lepsia nez sucasnost". BTW, nie je libertarianizmus rovnako konstruktivisticka ideologia?

A este jedna vec, myslim si ze kazda generacia zije vlastne zivoty a naplna ich vlastnym zmyslom. Ludia su nuteni vyvarat neustale svet, ktori su schopni obyvat. Preto sexualna vychova ci registrovane partnerstva nie su o upadku- ide skor o vytvaranie sveta, ktory viac zodpoveda tym predstavam o zivote, ktore su v danej spolocnosti viac rozsirene.

Nakoniec, napriklad registrovane partnerstva su otazkou schopnosti cloveka vcitit sa do situacie inych a mat pochopenie pre problemy druheho. Su pravnou odpovedou na "problem z dola", problem, ktory ako aktualny poctuje iste percento ludi. Ak sa zhodneme, ze de- kriminalizacia, ktora nastala je spravna, potom nemozno upriet ludom poziadavku na vedenie takeho zivota, aky si slobodne vybrali a aky chcu viest- so vsetkymi pravnymi nalezitostami, ktore podla nich k vedeniu tohto zivota potrebuju. Osobne som nikdy poziadavku registracii partnerstiev neobhajoval, dnes mam vsak pocit, ze neexistuje objektivny zoznam tych veci a pravnych ukonov, ktore ludom postacuju- ludia maju moznost ak to uznaju za vhodne, prehodnotit sucasny stav a pozmenit ho tym smerom, ktory povazuju za spravny. O tom bolo zrovnopravnenie zien ci zavedenie nabozenskej slobody. Autor clanku spominal Rim, preto nebude na skodu jeden citat:)

"Vsetko,.., co sa teraz poklada za velmi davne, bolo raz novinkou: plebejski uradnici nasledovali po patricijskych, latinski po plebejskych, ostatne narody Italie po latinskych. Zastara i toto nase rozhodnutie a co dnes podopierame prikladmi, stane sa prikladom samo"(Tacitus, Agricola, Analy,Germania, Historie, s 272- slovensky preklad.)

Kontinuita je dolezita, rovnako dolezita je vsak aj zmena. Preto by som bol pri uvahach o dnesnych trendoch a ich hodnoteni trosku opatrnejsi. Akokolvek je samozrejme pravdou, ze sovinizmus vedy a prisneho racionalizmu je pomerne velkou hrozbou.


Romco

p.s. na pravom spektre je velmi zretelne vidno akysi novy vietor, zverejnovanie prac trosku vyssej urovne na aku je pouzivatel slovenskeho webu zvyknuty.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group