ISSN 1335-8715

05-01-2007   Martin Hanus   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Jozef Tiso a čas na rozsudok

Vo verejnosti prepukla debata o výrokoch arcibiskupa Sokola k Jozefovi Tisovi a vojnovému slovenskému štátu. Diskusia sa však pri tejto téme trvalo redukuje na prestreľky fanklubov, z ktorých jeden je bezvýhradne ZA a druhý PROTI. Konzervatívny pohľad Martina Hanusa na toto kontroverzné obdobie slovenských dejín, ktorý vyšiel pôvodne na stránkach .týždňa, je jedným z mála pokusov o objektívne zhodnotenie.

Reakcia na príspevok

RE: Židia a stále
autor: D
pridané: 08-01-2007 3:32


Rozumiem. Domnievas sa, ze bez uvedomenia si hrozby trestu po smrti clovek nieje motivovany konat moralne.
Skus sa pozriet na seba, ked sa bezne rozhodujes, ci sa postavis v autobuse a uvolnis miesto starsiemu, uvazujes o treste, ktory Ta caka, ak ta nespravis?
Nie, jednoducho to, co je moralne a nemorlane konanie je vzite, je sucastou socialneho vedomia, ktore nam pomahala udrziavat aj viera. Je uplne jedno, preco clovek veri, ze moralne konanie je dobre a nemoralne konanie je zle, dolezite je, ze tomu veri. A na to aby tomu veril nie je podstatna predstava nejakeho pekla a posmrtneho zivota. Samozrejme, u niekoho to tak moze byt, nachadza vo viere tak naplnenie ako i zdovodnenie, racionalizaciu.

"Prečo majú potom ateisti strach porušovať zákony?"
Nuz ak sa bavime o zakonoch pisanych, tak je tu hrozba trestu. Ale oblast moralky presahuje zdaleka tieto zakony. Odpoved je jednoducha, aj ked viem, ze Teba neuspokoji, jednoducho to robia, lebo vedia, ze je to spravne. Ku niektorym moralnym doktrinam existuje aj rozna racionalizacia, ina ako nabozenska, o nic menej hodnotna ako ta, ktoru ponuka nabozenstvo. Starym ludom uvolnime miesto, pretoze su stari a statie v atobuse im robi problem, mozno zaroven preto, aby sme im prejavili uctu.

"Nepočujú aj oni Boží hlas, že Boh to zakázal ešte prv ako svetský zákonník?"
No pokym su ateisti, tak zjavne nie.

"Zabiť telo je skutkom pre páchateľa strašným a treba ho po usvedčení popraviť, aby nahradil čo spôsobil. Obeť nespravodlivo trpí a má to prirátané k spáse, vrah sa slučkou očistil zo skutku."

No vprvom rade je to strasnym skutkom pre obet a zivot jej nevrati to, ked vraha obesis. Ale hrozba trestom hadam niektorych potencialnych vrhov od skutku odradit moze a aspon izolacia ako trest by im mala zabranit konat nadalej podobne skutky. V tom vidim zmysel trestu, nie v nejakej ociste.
(pocuj, len tak mimochodom, hento co si formuloval ktora cirkev zahrna do vierouky?)
"Telo je mŕtve ale podstatné je ako skutky zasiahnu dušu."
To moze byt utechou ale len pre tych, ktori si nevazia pozemsky zivot a veria v existenciu Duse. Pre nas ostanych to velkou utechou asi nebude.

"Len pochopil uskutočnené-že zabiť telo nielenže neznamená uškodiť duši zavraždeného ale dokonca ako bezdôvodné utrpenie sa mu to ráta smerom k spáse."

Nebolo by azda lepsie opytat sa tych potencialnych obeti(teda nas vsetkych), ci stojime o nejake bodiky k spase, alebo si viacej vazime "pozemsky zivot" v "tomto tele"? Preco mas ambiciu toto posudit za druhych?


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group