ISSN 1335-8715

27-12-2006   Tomáš Krištofóry   Slobodný trh   verzia pre tlač

#12 – Ďalší dôvod mať rád Chicago

Je známy fakt, že Chicagská škola (Faculty of economics of the University of Chicago) je najlepším ekonomickým pracoviskom na svete. Pôsobilo tam najviac nositeľov Nobelovej ceny za ekonómiu, napríklad nedávno zosnulý Milton Friedman, ďalej Gary Becker, F. A. Hayek, George Stigler, Ronald Coase... Nedávny príchod Petra Bondru do tímu Chicaga Blackhawks je dalším, iste však nie posledným dôvodom mať rád Chicago.

Reakcia na príspevok

RE: ...
autor: Lukas Krivosik
pridané: 29-12-2006 0:04


Z ekonomického hľadiska nie je až také podstatné, odkiaľ peniaze šľachticov pochádzali, dôležité je, že ich využívali ako sukromní zadávatelia. Oni boli konzumentmi umenia a tým pádom aj nositelia úžitku z umeleckých predmetov.

Mali preto záujem na čo najkvalitnejšie odvedenej práci. Platili totiž za ňu finančnými prostriedkami, ktoré boli už ich vlastné. Naproti tomu úradník na ministerstve kultúry nie je vlastníkom prostriedkov vybraných z daní a nie je väčšinou ani konzumentom umenia, ktoré platí.

Čo sa týka desiatkov a robôt vo feudalizme, nemyslím si, že išlo o ideálny systém, no vezmi si, kde je dnes deň daňovej slobody a porovnaj si to, čo dnes robíme na demokratický štát s počtom dní v roku, ktoré si musel odrobiť na panskom a cirkevnom.

V stredoveku bolo kráľovstvo alebo panstvo nejakého šľachtica niečím ako súkromnou firmou daného feudála. Kráľovská pokladnica fakticky splývala so súkromnými príjmami panovníka a ten sa snažil zvelaďovať krajinu ako svoj vlastný majetok.

Na toto poukázal napr. Hoppe, ale aj ten historik v .týždni, čo sa mi veľmi páčilo. Totiž, že ak šľachtic na svojom panstve príliš zaťažil sedliakov, mohli ísť o pár chotárov ďalej, k lepšiemu zemepánovi.

To ale aj tak hovoríme najmä o Uhorsku a situácií pred zrušením poddanstva. Veľa šľachticov v západnej Európy mala gro príjmov tvorených napríklad z námorného obchodu a z iných zdrojov, ktoré neboli získané donútením.

Ak som počas tých kontroverzií o kultúre hovoril o šľachte tak najmä v tej súvislosti, že najkrajšie diela svetového kultúrneho dedičstva boli vytvorené predtým, než vzniklo nejaké ministerstvo kultúry, na ktorom by mohli parazitovať nejaké záujmové skupiny umelcov.

Hoci stredoveký systém mal mnoho výhod, za ideál samozrejme považujem spôsob financovania kultúry na konci 19. storočia, kedy ho platí kapitalistická elita z peňazí získaných na súkromných trhoch, poprípade mestská buržoázia. Pričom mnoho príkladov takto financovaného kvalitného umenia nájdeme aj dnes. A dokonca aj na Slovensku.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group