ISSN 1335-8715

26-11-2006   Marek Hrubčo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Za Miltonom Friedmanom (novembrová úvaha o slobode)

Bol azda najvýznamnejším ekonómom 20. storočia, veľkým obhajcom ekonomickej slobody, slobody človeka rozhodovať sa bez štátneho diktátu. Je pozoruhodné, že ako jeden z mála liberálov nepovažoval liberalizmus za etický koncept. Vo svojom diele sa zaoberal slobodným rámcom pre ľudské konanie, podmienkami a predpokladmi fungovania tohto rámca bez ohľadu na jeho obsah – morálnu kvalitu konania. Teoreticky neriešil otázku, čo je správne konať. Nebol to filozof, skôr ekonóm slobody. Prispel nielen k ekonomickej teórii, ale aj k jej popularizácii. Odišiel sedemnásť rokov po páde totality.

Reakcia na príspevok

RE: reakcie na reakcie
autor: jg
pridané: 30-11-2006 15:25


V podstate ma s tym "prirodzenim" pravdu. Je to mysticky mnohoznacny pojem a ja osobne by som ho preto radsej nahradil zakonom o rovnosti prav, ktory taky Decko samozrejme nikdy nepochopil.
Najcastejsiu chybu, ktoru kolektivisti a vyznavaci vyssej moci ci uz bozej alebo statnej robia, ked stoja pred pojmom rovnosti prav je, ze si rovnost prav predstavuju asi ako suboj. Zvycajne jeden zo zucastnenych "bojovnikov" prehlasi, ze staci zaviest rovnake pravidla boja a rovnost prav je dodrzana. Cize podobne ako v ringu nasilie je dovolene inicializovat obom zucastnenym protivnikom a zvitazi ten, kto je silnejsi. Cize uplne kludne nahradia rovnost prav pravom silnejsieho, cize pravym opakom.
Rovnost prav vsak treba dodrziavat konzistentne, reciprocne a rekurzivne aj vzhladom k urcovaniu co vobec pravo moze byt aby bolo rovne a malo pre dany koncept zmysel. Cize ak ma platit rovnost prav, tak nemoze niekto ku mne prist a pouzit proti mne nasilie ako prvy s tym, ze uznava moje rovnake pravo pouzit nasilie proti nemu. Tym padom si osobuje pravo urcovat - nanucovat mne, co je pravo a rovnost prav porusuje lebo mne taku moznost upiera. Z tejto nutnosti dodrziavat rovnost prav aj rekurzivne vzhladom na cely system prav vyplyva, ze jedine take prava splnaju podmienku rovnosti prav, ktore nenanucuju inicializaciou nasilia nic ludom, ktori ziadne nasilie neinicializuju. Cize staci rovnost prav nahradit jednoduchsim a pochopitelnejsim konceptom neinicializacie nasilia, ktory mnohi libertariani nazyvaju prirodzenym pravom. Ja by som ho premenoval na najspravodlivejsie pravo, pretoze dodrzuje rovnost prav.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group