ISSN 1335-8715

26-11-2006   Marek Hrubčo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Za Miltonom Friedmanom (novembrová úvaha o slobode)

Bol azda najvýznamnejším ekonómom 20. storočia, veľkým obhajcom ekonomickej slobody, slobody človeka rozhodovať sa bez štátneho diktátu. Je pozoruhodné, že ako jeden z mála liberálov nepovažoval liberalizmus za etický koncept. Vo svojom diele sa zaoberal slobodným rámcom pre ľudské konanie, podmienkami a predpokladmi fungovania tohto rámca bez ohľadu na jeho obsah – morálnu kvalitu konania. Teoreticky neriešil otázku, čo je správne konať. Nebol to filozof, skôr ekonóm slobody. Prispel nielen k ekonomickej teórii, ale aj k jej popularizácii. Odišiel sedemnásť rokov po páde totality.

Reakcia na príspevok

poriadok vs vztahy
autor: Marek Hrubčo
e-mail: hrubco@pobox.sk
pridané: 29-11-2006 15:31


Zaujimave reakcie,

k tomuto utilitarizmu: v cistej forme nikto... ktora tma je podla vas najtmavsia? Odpovedam, ze MY sme poznaceni utilitarizmom. Nebadate napriklad utilitaristicky koncept v argumentoch politikov o vedeni vojen? Alebo nutne zlo. Alebo uz v samotnom pojme duchovna potreba? Dalej, zastancovia eutanazie: taky a taky zivot podla nich nema zmysel... to su predsa vsetko koncepty prevzate od z utilitarstickych koncepcii vypracovanych trebars Benthamom a Millom. Ak to tak oni sami (vo svojej dobe) nemysleli, tak potom mysleli chabo: nedomysleli dosledky.

Lukas, prave ze ja si myslim, ze trh poriadkom nie je, ale v urcitom poriadku iba vznika – a to cielavedome. >Liberalni rad< (prekladajme teda poriadok), tento pojem si narokuje na cosi, co mu neprinalezi – chce byt poriadkom fungovania ludskej spolocnosti. Ak chcete mat napriklad libertarizmus za teoriu spravodlivosti, tak si ho majte, ale potom, sa on sam musi (spravodlivo) vztahovat iba na to, na co mu prinalezi sa vztahovat. Jedine ze by on sam urcoval, co je spravodlive a co nie. A presne pre toto a v tomto zmysle ho odmietam - ako ideologiu.

Trh nie je poriadok, ale vztahy. Tieto vztahy mozu vznikat, ked si napriklad niekto zamanie (uznavam ze toto sa deje spontanne), ze chce napriklad skrecka a vymeni (cielavedome) svoj kusok prace prostrednictvom vymenneho systemu vztahov – trhu (vztahov ad hoc nadviazanych, skonstruovanych clovekom) za skrecka. Ide teda na trh, do obchodu, na miesto, kde stretne niekoho, kto cielavedome ponuka skreckov pre pripad, ze by si ho niekto zamanul vlastnit. Uznavam, ze tento system vztahov je efektivnejsi, nez by tomu bolo v pripade statnej planovacej komisie, ktora urci, kolko skreckov potrebujeme. Na tejto urovni (urovni potrieb a ich uspokojovania, dalo by sa aj povedat ze na urovni skreckov) som nakloneny liberalnemu modelu. (ale nevidim dovod, preco by sa stat a trh nemohli doplnat v ramci skutocneho poriadku, ako pisem nizsie)

Pod poriadkom bytia – ordo, v ktorom zijeme cele svoje zivoty (ekonomicky od kolisky az po hrob), po nasom od pocatia po smrt) – teda pod tymto poriadkom mam na mysli usporiadanie stvorenstva. A toto ordo je inej povahy, je rozhodne nad trhom, statom, akymikolvek vztahmi ktore nadvazuju ludia medzi sebou a nazyvam ho prirodzenym. Principy v ramci tohto poriadku (napr. >ako muza a zenu ich stvoril<) nazyvam prirodzene (tj. dane a nemenne). Rozumiete? S tymto ani vy, ani nikto iny nic nenarobi (a to sa mi by-the-way na tom najviac paci). Na druhej strane vsimnite si tu menlivost vztahov: ktosi si moze povedat a tusim aj povedal: ja som stat. O par storoci ktosi povie, nad trhom niet nicoho, vyhra volby a zavedie trhovy mechanizmus do celeho poriadku. Problem nastava vtedy, ked libertarian natahuje svoj ekonomicky chapany system vztahov na stvorenstvo ako celok, a zacne vynasat nejake eticke sudy a napokon prirodzeny poriadok menit na svoj obraz. Robi to tym istym sposobom ako ten absolutisticky monarcha - zakonom, ktory urci, ze zivot ci smrt druheho je vylucne vecou ludskej vole. Osvietenych Jozefov, ktori napokon urcovali aj pocet sviecok na katolickej omsi sme tu uz tiez mali. Pars pro toto, najvacsi omyl novoveku. Dnes sa zda, ze tou castou je ekonomia, lebo sak za >seckym su penaaaze< neee? Prave vdaka studiu ekonomie mozeme pochopit, ze ona sama je iba sucastou celku. Kym sa tak stane, od moci a vplyvu tychto nemudrych, ktori chcu nastolovat nove poriadky, rac nas chranit, Pane!


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group