ISSN 1335-8715

26-11-2006   Marek Hrubčo   Slobodný trh   verzia pre tlač

Za Miltonom Friedmanom (novembrová úvaha o slobode)

Bol azda najvýznamnejším ekonómom 20. storočia, veľkým obhajcom ekonomickej slobody, slobody človeka rozhodovať sa bez štátneho diktátu. Je pozoruhodné, že ako jeden z mála liberálov nepovažoval liberalizmus za etický koncept. Vo svojom diele sa zaoberal slobodným rámcom pre ľudské konanie, podmienkami a predpokladmi fungovania tohto rámca bez ohľadu na jeho obsah – morálnu kvalitu konania. Teoreticky neriešil otázku, čo je správne konať. Nebol to filozof, skôr ekonóm slobody. Prispel nielen k ekonomickej teórii, ale aj k jej popularizácii. Odišiel sedemnásť rokov po páde totality.

Reakcia na príspevok

Zjednodušovanie podľa potreby
autor: Daniel Valent
webstránka: http://valent.blog.sme.sk
pridané: 27-11-2006 10:59


"Voluntarizmus" - neviem prečo autor zvolil na popis toho, čo popisuje práve toto slovo, ale ak má ísť o ekvivalent anglického "voluntaryism" tak je na omyle. Voluntaristi, ako ich chápem ja, veria, že spoločenské inštitúcie (medzi nimi aj cirkev) musia zákonite vzniknúť ako výsledok dobrovoľného konsenzu, nie pod nátlakom. Toť vše.
-
"Utilitarianizmu" sa nebudem zastávať, ale myslím, že autor vulgarizuje. To čo kritizuje, je vetva dávno prekonaná. Dám krk na to, že žiaden moderný utilitarián by sa pod uvedené nepodpísal.
-
"Materializmus" - v podstate súhlasím, ale nedá mi nespýtať sa - vedel by autor z hlavy menovať aspoň jedného žijúceho materialistu okrem Slavoja Žižeka?
-
Leitmotívom "individualizmu" ako ho chápem ja je predovšetkým individuálna zodpovednosť. Ide o logický opak "kolektivizmu". To, že "I" ako individualista je aktuálne obľúbeným nástrojom reklamných mágov (iPod za všetkých) nie je filozofickým nedostatkom.
-
"Libertarianizmus" je teória spravodlivosti, ktorej menovateľom je konštatovanie "Ľudia majú práva." Existenciu ľudských práv zdôvodňujú potom libertariáni rôzne - jedni ich považujú za zrejmé sami osebe (z toho ako funguje rozum), iní veria, že práva sú dané od Boha. Inými slovami, libertarián nemá problém s prirodzenými autoritami (konkrétnymi, či abstraktnými), ale s autoritami umelými. Áno niektorí medzi také zaraďujú štát (snáď naozaj väčšina, ale výnimkami sú vplyvný think tank CATO, či americká Libertariánska strana). Dovolím si však tvrdiť, že Boha vidí ako prirodzenú autoritu rozhodujúca väčšina libertariánskych teoretikov, a ak to nieco znamená, tak minimálne toľko, že by sme sa mali vyvarovať vyjadrení typu "Zostali iba dve autority: štát alebo trh. Už nie sloboda daná človeku od Boha."


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group