ISSN 1335-8715

08-11-2006   Peter Frišo   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Eurofeministky na Slovensku

Desiateho októbra 2006 navštívil Slovensko výbor Európskeho parlamentu pre práva žien a rodovú rovnosť pod vedením slovenskej kresťanskej demokratky Anny Záborskej. Výbor, ktorého jedinou zmysluplnou činnosťou môže byť jeho zánik, prezentoval tradičné protiskutočnostné snahy postaviť sa proti stvoriteľskému dielu Boha, a toto naprávať podľa šablón pomýlených feministických teórií.

Reakcia na príspevok

RE: spravne postavenie
autor: Tomáš Krištofóry
e-mail: t.kristofory@centrum.cz
webstránka: http://www.kristofory.blog.sme.sk
pridané: 10-11-2006 8:31


Neviem prečo, ak píšem o Hayekovi a náboženstve, spájaš moju interpretáciu Hayeka s mojou vierou. Veď Hayek hovorí o evolúcii náboženstiev a o konkurenčnom boji, ktorý prebieha i počas ekumenických snáh. Vlastne Ti rozumiem, liberálo-konzervatívci takto často argumentujú. Ja som ale ja. Som svojský.

V svetle práve uvedeného si uvedomujem, že "cirkev nebola vzdy prave priatelom sukromneho vlastnictva, teda aspon v takom zmysle, ako sa o nom zacalo uvazovat od cias Lockeovych." A uvedomujem si tiež, že spoločenskou podstatou reformacie bola nutnosť prispôsobiť vtedy nepružnú katolícku náuku požiadavkám renesančného človeka na vlastný rozvoj, už i tu na zemi. To sa prejavilo všeobecnými snahami po rozvoji kapitalizmu. A ten bol kresťanskými náboženstvami odvtedy prinajmenšom tolerovaný, viď protestant Max Weber: Protestantská etika a duch kapitalizmu a tiež Michael Novak: The catholic ethic and the spirit of capitalism. Tým nemá byť poprené to, že cirkev a ekonomický liberalizmus rozhodne nemali dobré vzťahy. Ale jeden príklad. Keď chcela katolícka cirkev vo vtedy novozaložených USA menovať Baltimorského biskupa a podala písomný návrh vláde USA, niekoľko mesiacov tento list putoval medzi úradmi, z ktorých posledný poslal v rozpakoch list späť do Vatikánu s tým, že u nich sa také niečo nerozhoduje. Niečo také sa cirkvi nestalo 400 rokov. Európski panovníci cirkvi nikdy neschválili prvého kandidáta na biskupa, ktorého cirkev navrhla. A práve tam, v USA, vplyvom slobodnej konkurencie vier a mierového súžitia, kňazi reagovali na potreby pastorácie a hovorili (podľa podobenstva o talentoch), že ľudia sa majú rozvíjať, hľadať v sebe talenty, byť iniciatívni, spolčovať sa k spoločným cieľom pre spoločnosť, zakladali kostoly, knižnice, univerzity, všemožné spolky... V Európe Kalvín tvrdil, že je zlé dať chudobným chlieb, že je potrebné naučiť ich a pomôcť im založiť si firmu - napríklad pekáreň, a tak sa snažiť o úspech na tomto svete (lebo ten u Kalvína znamenal predzvesť spasenia). Boli veľké migrácie, spojené s náboženstvami, Európa sa delila na evanjelickú a katolícku a so sťahovaním prišli nové potreby rozvoja nových komunít, nové podnikateľské výzvy, preto v praxi pomohla kapitalizmus stimulovať aj katolícka cirkev, ktorá nemenila svoju spoločenskú (=sociálnu) náuku. V 19. storočí sa v možnosti spolupráce kapitalizmu a katolicizmu neurobili dostatočné kroky ani zo strany liberálov ani zo strany cirkvi, takže sa politika individualizmu rozpadla a nastúpila politika kolektivizmu. Aj týmto chcem dokázať, že pre civilizáciu nie je rozhodujúce, ktorá cirkev, prípadne konkurencia ktorých náboženstiev bude stimulovať rozvoj ľudstva, dôležité je, že sa tak dialo a deje. Hayek v tejto evolúcii spomína dlhodobosť, v ktorej nemôže mať dostatočný vplyv žiaden špeciálny záujem kohokoľvek na jeho moci. Moc človeka trvá tak maximálne 50-60 rokov. Hayek tu hovorí o stáročiach a tisícročiach.

Preto som ja naopak presvedčený, že tomu Hayekovmu výroku (i v danom kontexte, i v jeho myslení všeobecne) dávam autentickú interpretáciu.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group