ISSN 1335-8715

31-10-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Odluka školy od štátu

Drzí a slabí žiaci, prestarnutý, prefeminizovaný pedagogický zbor, nízke platy učiteľov, nezáujem rodičov, nízke spoločenské docenenie, nezáujem politikov... To všetku sú dôvody, ktorým sa pripisuje súčasná mizéria verejného školstva.

Reakcia na príspevok

Lukasovi
autor: D
pridané: 01-11-2006 13:43


"Že sa debata točí najmä okolo čoraz slabších žiakov a nedostatku peňazí, je dôkazom povrchnosti a plytkosti diskusie o problematike vzdelávania na Slovensku"

Ak by existoval nutny suvis medzi statnym vzdelavanim a poklesom jeho kvality, nemala by kvalita voci comu klesat. Banalne, ale pravdive.

Kvalita vzdelania nezavisi len od vzdelavacej institucie, ale aj od zazemia, ktore dieta dostava doma a to dokonca aj citoveho. Ak v mladom, este predskolskom, nie je dopriata dietatu dostatocna starostlivost, ma to dokonca fyziologicke dosleky vo vztahu ku vyvoju mozgu.(dieta straca schopnost ….). Zvalovat to na akusy instituciu je tym najvacsim alibizmom a ked to napise niekto, kto sa hlasi ku konzervativizmu plati to na druhu.

"Predstavme si….Presne na takomto princípe funguje aj náš vzdelávací systém, spolu so školstvami väčšiny vyspelých krajín."

Klasicka bezducha metafora ako barlicka. Tieto metafory by si azda uplatnil lepsie v poezii ako tu. Staci si ju precitat a hned je jasne, aky zaver mozno ocakavat, uz je len otazka, ako sa sa ku nemu dopracovat.

"Dvadsiate storočie sa nieslo v znamení sporu medzi trhovou ekonomikou a centrálnym plánovaním. Základné tri otázky ekonómie totiž sú ČO vyrábať, AKO vyrábať a PRE KOHO vyrábať tak, aby sme so vzácnymi výrobnými faktormi dosiahli čo najvyššie zhodnotenie. Jestvovali dve odpovede: buď to bude určovať štát alebo trh."

A 18 a 19te storocie sa v liberalnom duchu viedlo aj bojom za priestor pre slobodne vzdelavanie.
Deti, z existencnej nevyhnutnosti alebo machivellisticky alebo z vyuzival ako najlacnejsiu pracovnu silu(na poli aj v tovarnach), ci uz a nevidel zmysel v ich vzdelavani a nakoniec mali deti problem sa zaradit a uplatnit na trhu a v spolocnosti, rozvinut svoje schopnosti, aby mohli sluzit na trhu inym. Rovnako nemohli po stranke vzdelavania poskytnut viac, ako im bolo umoznene ziskat svojim detom. Ano, ideal vzdelavania, ktory vnieslo osvietenstvo mohol posobit, ale tam, kde existovalo socialne ale aj ekonomicke zazemie. Inde to vystacilo v lepsom pripade na zakladnu gramotnost.

"Dochádza k nesprávnej alokácií vzácnych zdrojov (peňazí i ľudských talentov), existuje nedostatok na strane ponuky, nadbytok na strane dopytu. A tie krivky sa často ani nestretnú. Školstvo totiž na jednej strane neponúka vzdelanie, o ktoré by ktokoľvek stál, na strane druhej ponúka niečo s čím sa nedá uplatniť v živote."

K tomu treba vsak dodat, ze je velmi nizka pruznost v oblasti vzdelavania. Je to dane tak pormne velkou dlzkou studia, obmedzenou schopnostou rodicov a deti predvydat smerovanie trhu a dynamika trhu sa neustale zvysuje.
Na druhej strane vidis problem kratkozrako. Moznost uplatnenia a rozvijania talentu, ak je limitovana len schopnostami uspiet na trhu, zaujmom rodica podporit dieta, neznamena rozhodne efektivitu vo vztahu ku talentu. Ostatne. Deti sa tak prudko najma na zakladnom vstupni vzdelavania rozvijaju, ze u velkej casti deti sa zaujmy menia kazdu chvilu a identifikovat talent je nemozne. Je mozne len polozit velku prekazdu v cesta dietata najst to, co ho naplna a to moze trvat az do dospelosti.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group