ISSN 1335-8715

17-08-2006   David Ravic   Ideológia   verzia pre tlač

Křivá zrcadla modernismu: Libertariáni

Často vnímáme liberální a konzervativní koncepci vidění světa jako komplementární a tím navzájem slučitelné. Bohužel, není tomu tak zcela. Naopak v tomto textu se pokusím vysvětlit na základě analýzy jedné knihy opak. Liberalismus, nově libertarianismus proto, aby se odlišil od levicových liberálů, má velice blízko k socialismu, je dokonce jeho rodným dvojčetem. Není proto náhodou, že konservativci především v první polovině 20. století, se kriticky vyjadřovali k ateistickému a racionalistickému liberalismu, stejně jak jsou kritičtí k socialistické verzi modernistické utopie.

Reakcia na príspevok

RE: Nie je libertarian ako liertarian
autor: D
pridané: 17-08-2006 23:41


"Spolocne rozhodnutia su prejavom interakcie ludi, a schopnost utvarat taketo rozhodnutia je emergentnou vlastnostou ludskeho spolocenstva (niekedy je nazyvane aj trh). Zjednodusene povedane, ludske spolocenstvo je viac ako suma jednotlivcov"

Kedy tuto schopnost nazyvame trhom a kto ju tak nazyva? Trh je miestom, kde dochadza k vymene tovarov a sluzieb. Ze je nieco nepriamym a zvacsa aj nezamyslanym dosledkom individualnych rozhodnuti uskutocnenych vramci trhovych vztahov je to, co mame na mysli ked hovorime o "schopnosti spolocneho rozhodovania"? Jedine obrazne/metaforicky.

"Otazka, ktoru si anarchokapitalizmus kladie, znie: ake prava su spravodlive? Odpoved je: monopolista to urcit nedokaze. Tym je aj zodpovedana otazka historickych spolocnosti. Tieto boli jednoducho niekedy viac a niekedy menej spravodlive."

Kladu si ju aj ini, ako anarchokapitalisti. Kladol si ju ako elementarnu otazku klasicky liberalizmus, kladla sa v antike, kladla sa mozno aj predtym.
Kto je ten "monopolista"? Ale asi to dokaze, tak, ako ktokovlek iny, ak ma teda mozog a nejake potreby.

"Tieto boli jednoducho niekedy viac a niekedy menej spravodlive."
A aj take budu, len neviem, co si tym chcel povedat a ako to suvisi s nadpisom - prirodzene prava?

"Anarchokapitalizmus neznamena odstranenie statu, ale odstranenie jeho monopolu, inymi slovami, vznik konkurencie (ano aj v oblasti ochrany, sudnictva, vymahania zmluv atd)."

Problem je len v tom, ze jedno za sa to spojit(nieco co je zalozene na potlacani sukromneho nasilia a nieco, co mu chce rozviazat ruky, volba sudu, to je ozaj zabavna predstava, ked mi doteraz nikto nevysvetlil, cim bude motivovany ten, co niekoho okradol, aby si vybral "spravodlivy" sud, na zaklade coho sa ho rozhodne hladat a na zaklade coho vlastne zisti, ze urobil nejaky prehresok) neda resp. inak ako je to dnes. Konkurencia je silna, nieco pod 200 roznych narodnych statov, staci si vybrat.

"Anarchokapitalizmus vnima pouzitie (iniciaciu) sily len ako pouzitie (alebo jeho realna hrozba) FYZICKEJ sily"
Kto to "vnima" inak?

"To znamena, ze konkurencia medzi roznymi typmi legislativy a justicie dokaze dat odpoved presnejsie, ako legislativny a justicny monopolista."

Skusme si vysvetlit to fungovanie konkurencie sudov v pripade zlodeja, ktory ukradne auto a poskodeneho?
Poskodeny vie, kto to urobil, zaplatil niekomu, aby to zisil. Mozno nikomu nezaplatil a len si ho nahodne vybral "zlodeja" a mozno mu ani nic neodcudzili. Co bude nasledovat?

"Vznik USA opisuje vo svojej knihe aj Hoppe. Schvaluje odtrhnutie (secesiu) od europskych statov, neschvaluje vsak vytvorenie federacie, ustavy, a obciansku vojnu (ktora secesiu juhu potlacila). Tym je pohlad na USA konzistentny"

Slovencina asi secesiu v hentakom zmysle nepozna, ked uz nasilu chces, tak asi "secedia" alebo "secederia" :-) Ten pohlad je taky konzistetny, az zabudol zohladnit to, ze obcianska vojna priniesla zrusenie otroctva a demokratizaciu niektorych statov, kde to zilo este nejakymi polofeudalnymi principmi. Ze cela tuzba po samostatnosti nabrala realne kontury az vtedy, ked sa malo siahnut otokarstvo.

"Tou je konkurencia a akceptacia neiniciacie sily"

No vidis, kolko ludi okolo teba ju akceptuje. Keby nie, demokracia tu nie je. Konkurencia sa prejavuje aj v demokracii, kazda zo zaujmovych stran moze presviedcat, uchadzat sa o priazen. Akurat, ze vsetci stoja na rovnakej startovacej ciare a kazdy ma rovnaku moznost ovplyvnovat dianie. Lneze demokracia odpoveda aj na to, co s tymi, co sa rozhodnu "iniciovat nasilie" a chrani pred takymito ambiciami tych "mierumilovnych".

P.S.
Hned som si myslel, ze na tej libertarianskej strane "nieco nebude v poriadku", ale ze uz aj vo vlastnych radoch hladate laviciarov, to je uz skor zabavne. Cize lavica sa stava synonimom pre nieco, co sa aspon trochu drzi reality, co nelieta v idealistickych predstavach a co neriesi to, aky by ludia mali byt, miesto toho, aby riesilo otazku, ako riesit problemy vyplivajuce z toho, aky ludia naozaj su.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group