ISSN 1335-8715

06-05-2005   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Ľudové povery o ekonómii

Stretávame sa s ním v autobuse, v čakárni u lekára alebo na ulici. Ekonomický analfabetizmus! Ide o isté klamlivé predstavy o tom, ako funguje trhová ekonomika, ktoré, bohužiaľ, ovládajú kritické množstvo našich spoluobčanov.

Reakcia na príspevok

RE: povery
autor: Braňo
pridané: 11-05-2005 20:18


Ak hovorime o doprave a chceme byt aspon trosku ekonom. alfabeti:

http://www.fns.uniba.sk/zp/casopisy/zp/2002/zp6/index.ht...

Zo statneho rozpoctu je napr. financovane zdravotnictvo, nehody, investicie do infrastuktury a pod. (Alergie, astmy, i rak. etc...)

Samozrejme, v doprave sa internalizuje nielen formou spotrebnej dane na benzin, ale aj napr. el. mytom.

Vypoctom ext. sa venuju naozaj hlavicky (napr. aj na spominanej VSE v Prahe v ramci europskeho programu ExternE). V celej sirke sa to uplne presne asi neda, kedze niektore skody nie su ocenitelne, takze tam je kvantifikacia velmi tazka.

Ide teda o co najpresnejsi vypocet a naslednu najvhodnejsiu internalizaciu.

"Urcita regulacia spotreby to je, povedzme, ale aj tak to zaplati fyzicka osoba a nielen ta, co na benzin sama nejazdi."

Tomuto zase nerozumiem ja.

Napr. sa vypocita, ze stat vynaklada na ochorenia a ostatne skody sposobene osobnymi autami rocne 20 miliard. Uvali sa teda nejaka spotrebna dan na benzin v ekvivalentnej vyske 20 mld. a v ekvivalentnej vyske 20 mld. sa pausalne znizi dan z p. FO. Neutralita rozpoctu ostava zachovana, ale platia to povodcovia, nie vsetci.

Co sa tyka zapch. To je tak: ked nie su internalizovane externality v doprave a trh je deformovany, bude vacsi dopyt po "lacnejsom" benzine, ako aj po autach co ho konzumuju. Zvysi sa pocet aut, co bude mat za nasledok zapchy. A zapchy maju za nasledok tak opat vyssiu spotrebu paliva ako aj nasledne hospodarske skody (i pre stat).
Pricom stavba novych cestnych komunikacii zjavne nevedie k rieseniu.

V dlhodobom meradle mozu tieto deformovane nizke a teda i konkurencieschopnejsie ceny paliv prerast az v dost velku zavislost hospodarstva na nich, co ma za nasledok dalsie spolocenske naklady pri odstranovani tejto zavislosti. (vid. sucasna energ. politika USA)

"Ked bude alertnativne palivo dostupnejsie ako benzin, zapchy nebudu?"

Racionalny spotrebitel porovna vsetky moznosti. Pri relativne dobrej internalizacii externych nakladov uskutocni namiesto drahej jazdy autom na zraz vedeckych pracovnikov lacnejsiu alternativu - videokonferenciu. Zapcha teda skutocne nemusi vzniknut.

Takisto by sa stala konkurencieschopnejsia zeleznicna doprava alebo kombinovana, ale hlavne hromadna doprava. Urcite by poklesol pocet aut s jednym vodicom v rannej spicke.

Problem zapch vsak by to vsak uplne nevyriesilo. Automotive lobbing je velmi silny. Slogany ako: trcite v zapche? Ziadajte viac ciest a parkovisk!
maju za nasledok iba zacarovany kruh: viac ciest = viac aut = viac zapch = viac ciest a tak dokola...
Chapem, ze chcu predavat, ale...

"Jednym by nizsia cena umoznila jazdit na aute, inym, co si to mohli dovolit aj predtym, uskodi v podobe zapchy."

Nizsia cena? Neviem ci som ta pochopil. Zoberme priklad vodik vs ropa. Ked sa internalizuju externality napr. cez nejake uhlikove spotrebne dane, tak vodik zlacnie len relativne ku rope, absolutne nie. Cena vodika, resp. vodikoveho auta bude v kratkodobom horizonte rovnaka. Cena ropy by vzrastla.

Nerozumiem teda tej nizsej cene.

V dlhodobom meradle by relativne nizsia cena vodika v dosledku jeho zvysenej konkurencieschopnosti viedla k vacsim investiciam, k vacsiemu dopytu, a teda i k nizsej cene...

Uf.
Uz to asi nevylepsim, tak nie ze neodpises... :-)


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group