ISSN 1335-8715

06-05-2005   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Ľudové povery o ekonómii

Stretávame sa s ním v autobuse, v čakárni u lekára alebo na ulici. Ekonomický analfabetizmus! Ide o isté klamlivé predstavy o tom, ako funguje trhová ekonomika, ktoré, bohužiaľ, ovládajú kritické množstvo našich spoluobčanov.

Reakcia na príspevok

RE: povery
autor: Braňo
pridané: 11-05-2005 16:41


"kazdym novym zakonom okliestuju VOLNY TRH"

To je velky omyl. Volny trh totiz funguje za istych predpokladov a podmienok. Keby by neexistovala ziadna regulacia v podobe zakonov a pod., tak to vobec neznamena, ze vtedy by existoval volny trh (resp. ze by sa vytvorili vsetky jeho podmienky).

"Ved samotna SUCASNA EU je superregulovana"

V istom smere mas pravdu - to su tie regulacie v oblasti ochr. spotrebitela, niektore dost pritiahnute za vlasy (zakrivenie uhoriek I. triedy a pod.)

EU vsak priniesla do Europy freetradeizmus v podobe vytvorenia jednotneho trhu.

Toto tu predtym nebolo. Freetradeizmus presadzovala iba UK, pretoze si bola vedoma, ze ked ho presadi, tak bude pozivat vacsie vyhody z biznisu ako zaostalejsie staty Europy, ktore ju nedobehnu. Ako opozicia vznikol protekcionizmus, ktory pomohol Nemecku a napr. aj USA, aby UK hosp. "dobehli".

To by sa zislo ale kazdu formu regulacie v EU rozobrat osobitne, aby sme nepausalizovali.

Ale nemozem suhlasit s tym, ze kazdou regulaciou sa okliestuje volny trh, najma ked ide o obrovske externality.

"Ekonomia, ktora neobsahuje „politicke“ / v mojom chapani ideove/ predpoklady , to uz nie je ekonomia, ale UCTOVNICTVO."

Dewey spravne pouzil este jednu zo zakladnych poucku ekonomie o poz. a norm. ek.:-)

"A ako „optimalna metoda zvysenia prijmov statneho rozpoctu“ sa potom kludne javi napr. ZVYSENIE spotrebnej dane na benzin."

Ono to moze byt kludne optimalna metoda. Toto je totiz priklad regulacie externalit, o ktorych som pisal.

Spotreba benzinu vytvara totiz dodatocne (vedlajsie) a hlavne nezelane skody a naklady, ktore sa uhradzuju zo statneho rozpoctu a nie su zahrnute v cene benzinu. Ak by bola spotrebna dan z benzinu nulova, tak by sa museli tieto skody uhradit napr. z dane z prijmov FO (t.j. museli by sme ju uhradit vsetci).

Avsak nie vsetky FO samozrejme spotrebuvavaju benzin a teda nevytvaraju ani tieto skody, a preto by sa asi nemali podielat na ich uhrade.

Preto sa zavedie spotrebna dan z benzinu v takej vyske, aby presne odrazala naklady na uhradu skod, ktore spotrebou benzinu vznikaju a o presne tu istu ciastku sa znizi dan z prijmu FO. (samozrejme su i ine postupy internalizacie tychto nakladov)

Takyto pristup mozno povazovat za regulaciu, avsak je spravodliva a navyse tym, ze sa zavedenim dane vytvorila skutocna cena benzinu, tak sa odstranuju i dalsie externality v hospodarstve.

Teda ak bola cena benzinu podhodnotena, tak takato nizsia cena ho robila v rozpore s ekonomickou efektivnostou aj konkurencieschopnejsim voci alternativnym palivam a pod.; dalej sa tato podhodnotena cena podiela na logicky vyssej spotrebe benzinu v celom hospodarstve, co vytvara dalsie externality vo forme dopravnych zapch, atd, atd...


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group