ISSN 1335-8715

06-05-2005   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Ľudové povery o ekonómii

Stretávame sa s ním v autobuse, v čakárni u lekára alebo na ulici. Ekonomický analfabetizmus! Ide o isté klamlivé predstavy o tom, ako funguje trhová ekonomika, ktoré, bohužiaľ, ovládajú kritické množstvo našich spoluobčanov.

Reakcia na príspevok

RE: Basketbal a trh.
autor: Dewey
pridané: 10-05-2005 11:02


“Dewey, Dewey, ty uz si mi len ekonom - akademik. Ked som pisal tento clanok, vybral som si vyroky, ktore pocuvam medzi ludmi a ktore ma vytacaju. Na ich vyvratenie som sa snazil pouzit zdravy sedliacky rozum, nie ucenu hatmatilku.”

Potom sa ti ale moze stat, ze ako odpoved vytvoris cosi podobne.(Ten otcovsko-tlapkajuci uvod bol zabavny)

”Na nasej skole mame tzv. katedru rakuskeho prava. Ja by som si strasne zelal, aby raz v Bratislave trebars na Ekonomickej univerzite vznikla Katedra rakuskej ekonomie. Pokial taka nevznikne, budu musiet myty o kapitalizme vyvracat taki "experti" ako som ja.”

Zial, "rakuska skola" to nie je ekonomia, ale splna skor definiciu “politickej ekonomie”.

”Jednoducho na trhovu ekonomiku existuju dva pohlady. Skus to akceptovat. Jedna od Smitha, cez Humea a az po Austrians tvrdi, zjednodusene povedane, ze trhovy mechanizmus je spontanne vzniknuty samoorganizovany system”
Nie, podla mna takato paralela neexistuje. Chcel by si ju tam vidiet, ale v Humeovi aj v Smithovi hladas Hayeka. Vlastne hladas vobec alebo len tipujes?
Smith – Neviditelna ruka a spontannost v efektivnej distribucii tovarov na uspokojenie potrieb, nikde som nenasiel zmienku o tom, ze by sa napr. nejaka nezamestnost vyriesila nutne pozitivne sama.
Hume – “Evolucia” prav, ktore su v kontraste k tomu, co tvrdil Locke su socialnym produktom.(BTW. ale nie je to Rothbard, ak sa nemylim a takmer vsetci dnesni libertariani, kto lipne na prirodzenopravnej koncepcii s novym vyznamom vlastictva, akym mu prisudzoval Locke?)
“kde stat ma mat funkciu len nocneho straznika (a podla niektorych Austrians nemusi ani to)”
Ano.
Komunizmus - Beztriedna spolocnost.
Pan Marx a kto ze tam bude robit poriadok?
Vy!
Anarchokapitalizmus - Bezstatna spolocnost.(a to je tiez nezmysel, pretoze institucie demokratickeho statu budu velmi rychlo nahradene totalitaristickymi instituciami, ktorych zdroj moci bude iny, ako politicky, ale budu posobit rovnako ako stat)
Kto bude robit poriadok pan Rothbard?
Sukromna policia.(=mafia)

A preto v mene jednej ci druhej ideologie podme rucat existujuce demokraticke institucie, jedni sukromne vlastnictvo ako udajny zdroj vsetkej medziludskej neresti a druhy stat z rovnakeho dovodu.

“Nocny straznik” aj ked priznam sa, neviem koho je toto slovne spojenie, sa u klasickych liberalov formulovalo vo vztahu ku absolutistickej moci. Uz som to tu zosiroka vela krat rozoberal. Ostatne podobnym konstatovanim zacina svoje a liberalnom hnuti(az na anarchokapitalistov) vysoko cenene dielo O slobode. Odporucam, uz som spominal, ze som sa k nemu po dlhom case vratil a az teraz, po rokoch vyvoja mojho myslenia som ju dokazal skutocne docenit.(Aj ked v aplikacii do praxe na prikladoch, ktore tam uvadza, a to udajne nie je len moj problem, som sa s nim mnohokrat nezhodol. Az ked som to dal do doboveho kontextu, dokazal som pochopit tie postoje. Napriklad sloboda slova, to by Ta mohlo tiez zaujimat.).

”Prave zasahy statu tuto samoregulaciu trhu destabilizuju a sposobuju javy ako je inflacia, cyklu, ci nezamestnanost... “
Inflacia aspon v takej miere ako funguje dnes je jednoznacne dosledkom hospodarskej politiky, o tom sme sa uz bavili.
Nezamestnost je specificky problem, aj ked tu sa dostava do urcitej suvislosti s cyklami. Rovnako aj preplacanie kapitalu a deformovanie trhoveho prostredia je faktom, ktory sa dnes dostava ako dosledok hospodarskej politiky na rovnake miesto.
Neexistuje vsak zial nic, co by napr. jednoznacne spochybnilo Keynesovu tezu a urcitej “blahodarnosti urcitej miery” inflacie. Ak sa pozeras na ekonomiku ako dynamicku velicinu a case, toto tvrdenie ma logicke zaklady. Nech sa mi to paci, alebo nie. Tazko sa to skuma, tazko sa to meria, tazko sa to overuje v praxi. Ale lahko sa to prijma ako fakt a to aj vtedy, ked sa poukazuje na dost zasadne negativne dosledky.
A na ekonomiku sa neda pozerat len z archaickej perspektivy. Ekonomika sa meni, objavuju sa problemy a vychodiska, ktore klasicka politicka ekonomia ani len netusila.

”Potom je tu tradicia ekonomie od Ricarda, Benthama, cez Keynesa, az po dnesny ekonomicky mainstream. Tato pouziva v podstate fyzikalny aparat na opisanie ekonomickych dejov a je skor matematickou virtuozitou, nez vedou o ludskom konani.”
Zase nezmyselne a nasilne vytvaranie nejkych dvoch vyhranenych skupin a vytvaranie nasilnych paraliel. Este pred rokom tu bol Ricardo takmer poloboh. Dnes uz stoji na opacnej strane barikady ako Smith, uz len cakam, kedy skonci medzi "hnusnymi socialistami."(Nemam pocit, ze by k Ricardovi pristupovali libertariani s opovrhovanim) V com ze vidis ten blizky vztah medzi Keynesom a Ricardom a dokonca Benthamom? A v protiklade k tomu, v com, vidis ten blizky vztah a pristup k ekonomii medzi anarchokapitalistami a Smithom?
“Tato tradicia sa na trh pozera ako na system, ktory z principu vytvara nezamestnanost”
To je nezmysel. Opak je pravdou. Skor sa da naju najst zmienky o tom, za akych okolnosti....Dokazy?

"Aj keby bohatstvo niektorej krajiny bolo značne veľké, nesmieme očakávať, že tam mzdy budú príliš vysoké, keby sa dlhšiu dobu vôbec nerozvíjalo. Zdroje určené pre platenie miezd a pre štátnu pokladňu môžu byť síce veľmi rozsiahle, avšak, ak sa počas mnohých storočí nemení alebo takmer nemení, môže počet robotníkov zamestnaných ten, či onen rok stačiť, alebo viac než stačiť, aj pre roky nasledujúce. Málokedy by tam mohlo prísť k nedostatku pracovníkov a k tomu, aby sa zamestnávatelia museli snažiť robotníkov si navzájom preplatiť. Robotníci by sa potom rozmnožili nad počet, ktorý je možný zamestnať. Nastala by trvalá núdza o zamestnanie, a aby nejaké dostali, boli by robotníci nútení si svoju prácu navzájom prebíjať.
Keby sa v takejto krajine znížili mzdy pod úroveň, ktorá je nevyhnutne nutná k tomu, aby robotník uživil seba i svoju rodinu, konkurencia medzi robotníkmi a záujmy zamestnávateľov by čoskoro znížili mzdy na tú najnižšiu úroveň, po ktorej by už prestal byť človek človekom."

Obavam sa, ze Smith ohladom nezamestnanosti podal take vysvetlenie, ze sa ho v urcitych suvislostiach nebojim vytiahnut ani dnes. Videl rozmer spravodlivosti, tak ako nebol ochotny mavnut rukou na surovostami vtedajsieho sveta. K danovej politike pristupoval prakticky – nie stylom spravodlivost je irelevatna - resp. ze spravodlivost je participacia na daniach bez ohladu na mieru profitu, ktory poziva jednotlivec pod ochranou rukou statu.

“externality, cyklus, ci inflaciu, preto ho musi neustale podopierat a vylepsovat stat.”

Externality = zasah do slobody ineho, poskodzovanie inych, kde inde ako v liberalnej tradicii najdes akcentovany tento rozmer pri otazke slobody?

“K tejto pragmatickej skole patri aj nas Ivan Miklos, napriek Ficovym dristom o jeho udajnej ultrapravicovosti.”
Vies, ze nemam rad nalepky lavica a pravica. Su to hracky. A hracky radsej nechajme "detom".

”Proste tieto dva pristupy existuju a ja som vyznavacom toho prveho.”
Ano, existuju a existencia dvoch nevyhnutne vyhranenych pristupov sa stava faktom len pre toho, kto je ochotny zobrat jedno velke vrece a jedno vrecko, do vrecka strcit vsetkych, u ktorych sa da identifikovat vztah ku anarchokapitalizmu a na vrh pribalit samych panov anarchokapitalistov a do vreca supnut vsetkych ostatnych.

“Nehovorim, ze mam Rakusanov prezrenych od predu do zadu. Sam tento fascinujuci smer studujem a postupne prenikam do jeho hlbky. Chcel by som napr. pre .tyzden casom spracovat osobnosti ako Carl Menger, Eugen von Bohm Bawerk, Schumpeter, Mises, Hayek, Rothbard, Hoppe, atd. Je to nasa, stredoeuropska tradicia a preto sa jej treba drzat.”
To je naozaj argument v prospech tejto utopistickej ideologie(pretoze sa da o nej len velmi tazko oddelit ekonomia). Obavam sa vsak, ze su to dve strany tej istej mince, na jednej su marxisti, na druhej anarchopitalisti, ktorych spaja hned niekolko veci, asi najpreukazatelnejsie ekonomicky determinizmus a u ich praktickym nasledovnikom prekazka, ktoru vidia v modernej demokracii.

”Inak, ked som u nas v skole vysiel na mojich ucitelov s tym, ze je to inak ako tvrdia, nevedeli mi moje nazory vyvratit a musim velmi kvitovat, ze moja vyucujuca je tymto nazorom otvorena a jej kritika mi dava zabrat a uci ma cibrit moje nazory.”

Tak by to asi malo byt.

”Mozno raz ona alebo niekto iny zalozi v Blave tu katedru rakuskej ekonomie a tak ako posobi v CR na VSE Sima, ze budeme aj na Slovensku vyrabat liberalnych ekonomov a nazory Deweyho a spol. budu casom u nas marginalizovane.”
Jedine ze by sa naslo dost ludi, ktori by po skusenosti s marxizmom skocili na dalsiu mechanicku a utopisticku ideologiu a toho sa nebojim. A pokym sa broji proti takemuto mechanickemu pristupu ku svetu a cloveku, budu mat mat svoje miesto hoci aj ludia ako Dewey.(nemyslim seba ;-)


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group