ISSN 1335-8715

09-08-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Bludy o liberálnej ekonómii

Často aj ekonomicky vzdelaní ľudia vyslovujú voči liberálnym ekonomickým školám výhrady, v ktorých im pripisujú niečo, čo tieto školy nehlásajú. Za nezmyselné a protirečivé argumenty potom skrývajú vlastné ideologické výhrady proti slobodnému trhu a slobodnému obchodu.

Reakcia na príspevok

RE: o nizkosti
autor: Lukas Krivosik
pridané: 09-08-2006 20:37


Tiez mi u Hrubca unika nejaka pointa na ktoru by som mohol zmysluplne reagovat.

"Človek je konajúca bytosť - v tom spociva omyl na pozadi kritiky, zasadna redukcia, Lukasov uzky ekonomicky priezor, ktorym napriek snahe nemoze vidiet celu skutocnost. Uz toto je nahlad homo oeconomica."

Nie, toto je pohlad ekonoma. Pretoze do istej miery vzdy ekonomia (aj v zmysle Misesovej praxeologie) aj kazda veda, redukcionisticke budu. Mises napriklad casto hovori, ze tie a tie aspekty ludskeho konania neskuma, pretoze ich skumanie nalezi psychologii a nie ekonomii.

Tvoja namietka je teda nieco ako vycitat fyzike, ze skuma fyzikalnu podstatu dejov a predmetov a nie aj ich chemicku stranku.

"Onen mechanizmus (akykolvek, aj trhovy) je tu pre cloveka, a nie naopak."

Marek hovori z teba arogancia cloveka, ktory si o ekonomii a ekonomickom liberalizme uz davno urobil nejaky predpojaty nazor, ale ani za mak ho nezaujima, co druha strana skutocne tvrdi. Za zvlast pokrytecke to povazujem od cloveka, ktory sam vyuziva trh (teda ak si nesijes aj oblecenie sam). Ak nie si pustovnik, co zmysel zivota vidi v zivote bez akychkolvek materialnych statkov, nemas pravo kritizovat slobodny trh ako materialisticky.

Vies aspon co je to ten "trh"? Trh, to sme prave my ludia. My vsetci! Lebo kazdy z nas nieco kupuje a kazdy z nas nieco predava. A ma svoje zakonitosti. Co to je, ze trh ma sluzit cloveku??? Ved trh mu sluzi. Pomaha mu uspokojovat svoje potreby vymenou za produkt svojich schopnosti.

Proste trh neoklames. Poviem priklad. Dnes som zacul v spravach nieco v tom zmysle, ze vlada chce regulovat ceny benzinu. Predstavme si, ze vlada zavedie regulaciu cien a stlaci cenu benzinu pod jeho trhovu cenu. Aky bude vysledok?

Benzin vymizne z cerpadiel a bude sa predavat nacierno. Tak to byvalo aj za socializmu. Fico moze dat aj zakonnu sankciu na takyto obchod, aj tak pojde dost ludi na cierny trh. A aj v tomto pripade trh sluzi ludom. Chrani ich totiz pred debilnym rozhodnutim svojej vlady.

"Prave tieto mechanisticke predstavy (>>z hladiska trhu<<) viedli k bludom, ktore Lukas (scasti opravnene) kritizuje. Samozrejme ze sa tie masinerie obratili proti cloveku, ked clovek ako osoba vypadla z hry."

Kedy clovek vypadol z hry? Predava kto? Klingoni? Kupuje kto? Romulanci? Nie celkom rozumiem tomu, ze "clovek ako osoba vypadla z hry". Mohol by si to rozviest?

"To co robila Matka Tereza vsak ani v naznakoch nerobila pre to, aby ju to >>naplnilo<<. Ovocie ducha nerovna sa sebarealizacia (iba primitiv to vidi ako niekoho sebarealizaciu). Edita Stein nekonala preto, aby uspokojila svoju >>potrebu<<. Obeta a utrpenie nie je ekonomicky, ale existencialny problem. Snaha porovnavat to je pragmaticka a nasilna degradacia vnutorneho postoja cloveka na nazor (naroubovane do racio teorie). Je to stiahnutie kazdeho cloveka na svoju, primitivnu uroven."

Velmi dobre a velmi zivo si pamatam na ten rozhovor s nebohym doktorom Antonom Neuwirthom, ktory bol aj krestanskym intelektualom. Hovoril o zmysle ludskej existencie a ked som sa ho spytal, co je zmyslom ludskej existencie, povedal, ze STASTIE.

To je ten koncept eudaimonizmu. Jednoducho stve ta a si smutny z toho, ze sa kazdy den potkynas o umierajucich zobrakov, tak sa snazis im pomoct a tym zahanas ten pocit. Ale je pravda, ze keby zo svojho konania nepocitovali nejake zadostucinenie, nerobili by to a popierat to znamena popierat slobodnu volu cloveka.

"Pragmatizmus je vynalez nizkych, a pre nizkych. Je pritomny aj v libertariansky aj lavicovo naladenych mysliach."

Pockaj, a v krestanskych nie? Cirkev nikdy nekona pragmaticky? Ty nikdy nekonas pragmaticky? Nerozumiem, co je zle na pragmatickom konani, ak sa nachadza v mantineloch istych pravidiel.

"Blizko k pojatiu cloveka bol azda Aristoteles so svojim mikrokozmom, ale clovek je nielenze bytost vo vztahu ku Vsetkemu, ale je jeho obrazom, imago Dei. Kto pozna vystiznejsiu nez tuto starozakonnu definiciu, nech sa ozve."

Presne, clovek, stvoreny na obraz Stvoritela. Clovek nie ako dalsi Stvoritel, ale ako tvorca, co pretvara nehostinnu nezivu prirodu. Toto je aj pristup encykliky Centesimus Annus. A v ziadnom pripade to nie je v rozpore s ekonomickym liberalizmom.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group