ISSN 1335-8715

27-01-2005   Lukáš Krivošík   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Interrupcie a klasický liberalizmus

Interrupcie sú téma, ktorej sa klasickí liberáli (na rozdiel od ľavicovo-liberálnych fanatikov) zväčša vyhýbajú. Keď sa ich spýtate na názor, na ich tvári sa objaví rozpačitý výraz a oni zúfalo hľadajú nejakú náhradnú, zväčša ekonomickú tému, o ktorej by sa s vami mohli baviť. Prečo to tak je?

Reakcia na príspevok

RE: Peter Botev
autor: jednokto
pridané: 01-02-2005 11:24


k tomu výkladu pojmu vražda - od právnikov ja osobne očakávam (a v tomto som pes aj sám na seba), že budú konzistentní čo sa týka terminológie a budú ju správne používať. Nič diskusi nedegeneruje ako to, že je chaos v terminológii. Už starí antickí filozofovia dávali dôraz na to, aby sa pri diskutovaní zadefinovali konsenzuálne pojmy a následne sa o nich bavilo.

NUž pokiaľ ty považuješ za vraždu aj úmyselné ukončenie života nenarodeného plodu iným narodeným človekom, budiž. AKo študent máš iste dosť času na to,aby si si pozrel, ako definujú vraždy iné právne poriadky. Alebo v rámci tvojej kritiky takéhoto "pozitivistického" prístupu k právu budeš ako avantgardný právnik požadovať, aby u ás pd vraždu bolo zahrnuté aj usmrtenie nenarodeného plodu. To bude presne taká zmena zaužívaného právneho poriadku,ktorú by si nazval - snaha o nastolenie raja na zemi,kde žiaden plod nebude usmrtený. romantická predstava vedúca do pekla. Opakujem môj prístup nie je pozitivistický, pozor. Pozitivistické a až oportunisticky nemorálne je hovoriť o práve v prípade norimberských zákonov. Pokiaľ ja hovorím o vražde na zákoade zaužívanej definície, ktorá je spoločnosťou dávo prijatá, prosím ťa neprirovnávaj to k excesu norimberských zákonov, ktoré boli "prevratové", teda radikálne porušili dovtedy uznávané princípy práva.

Co sa týka neverifikovatelnosti niektorých tvojich pocitov, ja to považujem za koniec diskusie v tomto smere. Tvoje súvislosti a dedukcie mi pripomínajú vysvetľovacie postupy postáv v telenovelách. Prepáč, ale dávať do súvisu bezpečnosť chodenie večer po ulici s interupciami je fakt podľa mňa scestné. To je to isté, ako keď si klebetné babky z krátkej sukne susedkinej dcérky vydedukujú, že iste je radodajná a vlastne už celkom dobre môže byť v tom.

citujem ťa "Nevravim, ze neexistovali ukladne vrazdy alebo znasilnenia, ale ak sa nieco take stalo, cele Slovensko bolo na nohach. Dnes sa ani o vsetkych tych svinstvach neinformuje, co sa kazdy den deju. To by nastala zrejme verejna panika." Tu si mýliš následky s príčiami. To, že za komančov bolo menej trestných činov násilného charakteru by som nepripisoval na vrub nejakej lepšej morálke. Veď v inej diskusii konzervatívci nemajú problém argumentovať opakom, že socík zhovadil morálku ľudí. Pokiaľ sa na problém pozrieš bližšie, zistíš, že menší počet trestných činov bol výsledkom represívneho silového pôsobenia VB, ŠTB a iných zložiek, nie morálkou ľudí. A čo sa týka znásilnení, možno by som aj povedal, že ten počet ani nie je nejak výrazne iný. Chýba ti tu štatistika a porovanie, inak to je zase len na úrovni tvojich pocitov.

Čo sa týka nastoľovania raja na zemi - podľa mňa - môj pocit je - že takéto snahy sa netýkajú iba heréz od 13. storočia, ale priamo všetkých náboženstiev. SOm síce ateista, ale marí sa mi, že nastoliť kráľovstvo nebeské tu na zemi chcel už niekto pred 13. storočím, nemyslíš? tiež sa to začalo rozvracaním vtedajšieho poriadku, komúnami, "vzdávaním sa" súkromného majetku v prospech komúny atď. A kráľovstvo nebeské nikde.
To tvoje presvedčenia, že porazíte aj nás. Ja ti poviem len toľko - takou istou fixnou ideou trpel alebo aj trpí Ján Čarnogurksý, ktorý si presne zadefinoval ideologických nepriateľov, ktorých treba poraziž - komunizmus (ten padol) a liberalizmus (ten treba poraziť). Mne to trochu pripomína masianizmus, keď človek je presvedčený o nejakomsvojom predurčení, aby niečo v spoločnosti vykynožil a nastolil niečo fantastické tu na zemi. Vieš, takouto cestou išiel Luther, Lenin, Hitler a ďalší, čo len furt bojovali a porážali a nakoniec zmizli. Ja nehodlám s nikým bojovať. JA verím tomu, že spoločnosť má isté vývojové momentum a pokiaľ sa nikto nebude paprať do nejakých tých základncýh postulátov a nebude ostatných vnucovať ten svoj jediný a správny názor na svet, tak spoločnosť pôjde evolučne dobrou "strednou" cestou a akékoľvek excesy budú mioritné. To sa týka aj interrupcií, ktoré nemožno zakázať a očakávať od ľudí, že budú poslúchať. Tu neurčuješ pravidlá hry na pieskovsiku, tu rozhoduješ o osudoch ľudí. Preto to nechaj na ľudí.

vyprosím si také doslovy kydy, že ja niekam vediem ľudí, dokonca do slepej uličky. Práveže ja takýmto mesianistickým komplexom ukazovať ľuďom dobro a nútiť ich k dobru netrpím. Ja len chcem, aby mne iní dali pokoj. Ja v žiadnom prípade nebrojím za to, aby v budúcnosti za kopčekom bola žiarivá budúcnosť bez predsudkov a bez "tmárskej viery". To je tvoj tragický omyl v úsudku Lukáš. Ja nechcem poraziť vieru, ja ju nechcem zničiť, ja ju nechcem úplne znegovať a vytrhať z koreňov, ako vy liberalizmus. Ja len chcem, aby viera ostala u tých, ktorí ju chcú a nepchala sa tým, ktorý o ňu nemajú záujem. TO je gro problému. Tvojproblém je v tom, že akýkoľvek pokus o to, aby som si ja a moji blízki zachovali istý okruh osobnej slobody, kam nemáme záujme poustuť vieru, okamžite pvažuješ nie za obranu, ale za útok voči viere alebo jej princípom. Príklad - to, že ma výhry a prehry spartaka trnava ma nechávajú chladným a nemám záujem spať v ich drese alebo zúčastňovať sa ich fanúšikovských rituálov ešte naznamená, že ich chcem poraziť, zničiť, zadupať do zeme alebo zrušiť. Nie, nech si žijú, ale nech nechú odo mňa, aby som sa hral na ich fanúšika.

Školstvo - kompletné a úplé odštátnenie školstva nepovažujem za vhodný ťah. Śtát by mal zabezpečiť minimálnu úroveň vzdelania, aby sa človek nemal problém zaradiť do spločnosti - veď za to platí človek dane!! Teda základné školstvo by malo byť štátne. Samozrejme nevylučujem, aby bolo povedzme aj 90% základných škôl súkromných (a v rámci nich aj povedzme cirkevných, prečo nie). TO je iná diskusia. Bohužiaľ, stále si nevyrovnal sa s poznámkou, že nekonzistentne si za tlačenie náboženstva do hlavy od malička, ale si proti, aby sa tlačila sexuálna výchova deťom do hlavy odvtedy, ako sa začnú sexuálne prejavovať. Veď napokon dúfam, že aj ty raz nebudeš mať nič proti tomu, aby si ty sám, alebo tvoja manželka, alebo iný človek tvojmu decku vysvetlil, že nie je dobré, aby mu iný ujo alebo teta dávala ruku do gatí, alebo aby mu ukazoval seba alebo niečo podobné. Alebo nechceš, aby decko malo takúto informáciu? A pritom to vôbec nie je sexuálna výchova, tá by začala od vyšších ročníkov ZŠ.

Metafyzická autorita a Hayek. Vieš Lukáš, mňa necháva Hayekov názor na náboženstvo dosť chladným, tým ma nepresvedčíš a rozhodne určite nebudem žasnúť. Ja nemením svoje názory len preto, lebo si niečo myslí Hayek. Alebo niekto iný. Ja si tvorím názory podľa svojho umu a rozumu a mením ich, ak ja dôjdem k záveru, že sú nesprávne. Vrhanie menami a citátmi, ktoré tu často vidím na PS, považujem osobne za intelektuálsku úchylku a nejaký ten intelekutálsky exhibicionizmus. Samozrejme sa môžem mýliť, že to je prospešné pri tvorení svojho názoru, avšak chvalabohu ten svoj už mám vybudovaný už nejaký ten rok.

Trestný čin masturbácie - to je žiarivý príklad toho, ako by právnik mal opatrne narábať so slovami. Slová a ich význam ho živia, raz budú aj teba. Preto keď povieš, že netreba tolerovať ničenie "niečoho, z čoho vzniká život", tak vedz, že to je taký vágyn a ničnehovoriaci pojem, že mňa hneď napadla menštruácia a mastrurbácia, nakoľko vajíčko a spermia sú primárne tie veci, z ktorých vzniká život. Oplodnené vajíčko je už ten život, teda keď už niečo je, nemôže to vzniknúť. Ale táto čiastková debatka je nepodstatná a dávam jej váhu bonmotu alebo floskule. Nič viac.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group