ISSN 1335-8715

21-01-2005   Ján Dinga   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Nie je liberál ako liberál

Miroslav Kusý sa vo svojom článku (Liberalizmus nepochádza od diabla, ako tvrdia fundamentalisti, SME 10. 1.) snaží dokázať neopodstatnenosť dnešnej kritiky liberálov a tiež nevhodnosť ich označenia ako Leninových bratrancov. Nevedno však, koho myslí pod pojmom fundamentalisti, ani od koho vlastne pochádza inkriminovaný výrok.

Reakcia na príspevok

echoes
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 28-01-2005 2:32


Skúsil by som to zhrnúť: dokážeme sa zhodnúť, že neexistuje vedecký dôkaz o tom, kedy začína život. A keďže sa nedá vylúčiť možnosť, že s každou interrupciou sa ničí život, jedinou racionálnou alternatívou je interrupčný zákaz. Dewey, zaujímal by ma hlavne tvoj názor na to, kde považuješ túto argumentáciu za chybnú, keďže legálnosť interrupcií obhajuješ.

Každopádne: dá sa vôbec určiť moment, kedy už plod možno označiť za človeka? Vždy to predsa závisí od podmienok, ktoré zvolíme (prvý pohyb, tlkot srdca, reakcia na podnety atď). Nehovoriac o tom, že každé z uvedeného nastáva pri každom plode v inom čase. Otázka počiatku života preto vždy ostane prednostne otázkou presvedčenia.

Skúsme si však predstaviť situáciu, že by hranica života mohla byť stanovená, resp. že o rok vyhlási nejaký prof. Gűnter z Cambridgu, že na základe výskumu je jasné, že život začína kdesi medzi 97 a 98 dňom života plodu. Zmenilo by sa azda niečo na morálnom vnímaní tohto zákroku? Dovedené ad absurdum, je možné, že by v čase T interrupcie boli legálne aj morálne a v čase T+1min nelegálne a nemorálne zároveň? Je možné, aby sa v danom momente, v danej sekunde, ten istý čin zmenil z morálneho na nemorálny? Asi ťažko. Preto, nech už bude hranica života stanovená akokoľvek, na (ne)morálnosti interrupcií to nič nezmení.

Najzásadnejšia otázka interrupčného sporu teda podľa mňa znie: Mal by štát podporovať (resp. tolerovať) ničenie niečoho, z čoho vzniká život (ak to náhodou ešte životom nie je)? Preto na záver zopakujem Caseyho citát: "When we look to the unborn child, the real issue is not when life begins, but when love begins." Na prvý pohľad možno dosť iracionálne a fundamentalistické(?) tvrdenie, s vysvetlením popísaným vyššie si však myslím, že ozaj výstižné.

Zákaz interrupcií preto možno považovať za morálnu výzvu modernej spoločnosti. Výzvu, či sa dokážeme vzdať časti komfortu, ktorý nás obklopuje, aby sme raz urobili aj niečo správne.

A sorry, že sa opakujem, ale chcel som to celé zhrnúť do jedného príspevku.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group