ISSN 1335-8715

03-01-2005   Lukáš Krivošík, Matúš Demko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Čo s Usámovými hodinkami?

Denník SME sa postupne mení na intelektuálnejší klon Pravdy. Svedčia o tom nielen mená prispievateľov (Ash, Kleinová, Sontagová...), ale aj obsah niektorých článkov. Minulý týždeň sa Pravé Spektrum stalo témou jedného zmätočného komentára. Zhodou okolností, deň predtým vyšiel v SME text Miroslava Kusého s podobnou ústrednou myšlienkou. Tu sú naše reakcie.

Reakcia na príspevok

RE: Dewey a socializmus
autor: Dewey
pridané: 10-01-2005 13:09


"O tvojom socialistickom postoji svedci aj tvoj pokus obhajovat vymenu espezetiek..."

Uz si si naozaj nemohol najst nic ine. Povedal som jeden prakticky argument, preco znacky menit Ostatne zrejme ani pan KDHacky minister neprotestoval.

"Demokracia a socializmus si samozrejme odporuju. Hayek o tom vela popisal..."
Zalezi, aku definiciu solializmu zoberieme.

"Ty sa urazas, lebo pre teba je socialista synonymom komunistu. To samozrejme nie je pravda."
Prave naopak, uz som Ta davnejsie upozornoval ze je to otazka, na ktoru definiciu sa pozerame. Ideove vychodiska socializmu a ideoveho hladiska, z ktorych vychadzam maju od seba velmi daleko resp. deli ich taka vzdialenost ako samotny liberalizmus a socializmus.


"Socialista je maksou formou komunistu."
Zase zmatok. Napis z akej definicie oboch pojmov vychadzas. Inak to bude len zmatok ako tato veticka.

"Ako chapal Locke ludske prava? Ze zakladom je pravo na zivot, slobodu a sukromne vlastnictvo."
ale pravo na hladanie vlastneho stastia, ako bola zhotnena lockova idea prirodzenych prav do americkej ustavy. Inak cez vikend som trochu overoval toho Locka, lebo som mal konecne cas a uz u Locka je zrejme, ze vlastnictvo spajal s pracou.
Samozrejme, staci si uvedomit na com postavil Locke tuto predstavu, staci si trochu postudovat napr. Huma a prezitost Lockovej koncepcie na nas bude zizat. Bola vsak prakticka a bola praktickym spochybnenim vtedy zaziteho chapania vlastnictva a bola vystupenim proti takymto, bohom danym a tyranii sluziacim, vlastnickym vztahom.

"Formulovane mali byt ako negativne vymedzene prava, to znamena ako zakaz statu nieco robit."
Nerozumies koncepcii negativnej slobody. Ta sa nevztahovala na stat, ale na jednotlivcov a stat mal byt ten, co ma zabezpecovat jej dodriavanie a do ostatnych veci nema zasahovat, co je koncepcia minimalneho statu.
Samozrejme, znajuc pozadie Lockovych uvah na mieste je otazka, preco nie dalsie a len tie, ktore vymenoval Locke a ktore vtedy sluzili spolu s (staro)novych chapanim vztahu vladnuci ovladani. A nakoniec samozrejme otazka, ci je nazov "negativne" adekvatne, ci na pozadi oboch konkurencnych principov, ktore boli zhmotnene oba napr. v deklaracii narodneho zhromazdenia v protiklade s deklaraciou prijatou konventom v obdobi francuzksej revolucie a tesne po.

"Locke by rozhodne odmietol druhu a tretiu generaciu marxistickych prav, ktore su ale jednou z hlavnych tem liberalnej lavice."

Locke nevedel nic o Marxovi a jeho uvahy nesiahali velmi dalej ako boli postavene aj konkretne politicke ciele. Locke, ano, ziadal "slobodu od" svojvole niekoho. Co ziadam ja, je presne tym istym.
Neformuloval som tu jeden princip, ktory by sa zebou nemal resp. nedal sa interpretovat aj negativnym sposobom.

"Lavicovi liberali casto hovoria: "prva generacia ludskych prav je o nicom, lebo ved naco mi je sloboda cestovat, ked nemam peniaze na dovolenku, potrebujeme druhu a tretiu generaciu"."
V Lockovych casoch sa hovorievalo nieco v zmysle, na co su mi sikovne ruky, ked vsetky polia patria pozemkovej aristokracii, ktora za plahocenie sa na nich vyrubuje svojvolne dane a zdiera vsetkych, ktory maju sotva nejaku alternativu.
Je nezmyselne stavat "slobodu cestovat", do vztahu s tym, ci je to prakticky uskutocnitelne. Ostatne sloboda cestovat je uz sama o sebe pozitivnym vymedzenim. Negativnou verziou je, ze nikto nema pravo branit tvojmu slobodnemu pohybu/vycestovaniu.
Slobodu mozeme hladat len v spolocenskych vztahoch. Teda, ak je neschopnost uspokojit svoju potrebu dana vonkajsimi vychodiskami o hladani slobody ani spravodlivosti nemoze byt rec, ak je vsak dana spolocenskymi vztahmi, tak je to na mieste. Cize, isty zmysel nadobuda spominany vyrok vo vztahu potazkaniu si na neslobodne vztahy tam, kde dochadza k rozdeleniu produktu prace a kde tohoto negativnym dosledkom je neschopnost uspokojit tie potreby, ktore by pri spravodlivom deleni bolo mozne uspokojit. Potom sa sloboda cestovat vo vztahu k neslobode tam, kde sa rozhoduje o praktickej moznosti naplnit tuto slobodu zda paradoxna.

"Locke vsak tvrdi, ze nikto ta nenuti, aby si si svoje ludske prava uplatnoval. Resp. to, ze stat povoluje slobodu pohybu, este neznamena, ze kazdemu ma garantovat dovolenku na Seycheloch."
Ano, vyssie som to rozviedol.

"Pokial viem a chodim po svete s otvorenymi ocami, cirkev nic nevnucuje ludom, ktori s nou nechcu mat nic spolocne."

Cirkev nema priamo politicku moc, aspon u nas nie. V napojeni na politicku moc to robi a robi to aj vo vztahu k ludom, ktory nie su v takom stadiu vyvoja aby sa dokazali/mohli rozhodovat uplne slobodne.

"To je trochu silne slovo. Absolutizmus sice existoval, ale stredoveki krali nemali nikdy technicke prostriedky, aby stat a ludske myslenie ovladli tak dokonale, ako sa to podarilo dvom modernym totalitnym ideologiam."
Tyrania je bezny pojem v politologii. Je to moc odtrhnuta od tych, ktorym sa vladne proti ich voli.
O nezmyselnosti toho, co si povedal svedci uz len doba, pocas ktorej sa one tyranie udrzali. To neboli len krali a "technicke prostriedky" - teda sila, ale aj ideologia, ktora ucila ovladanych milovat svoje okovi. Len mocou sa dlho neda vladnut.

"Takmer ani nevladol. Tazko by sme ho mohli nazvat tyranom, aj ked islo o prislusnika geneticky zdegenerovaneho rodu Hansburgovcov."
Samozrejme, ze v okoli panovnika sa vyskytovali osoby, ktore boli vtedy praktickymi nositelmi absolutistickej moci.

"Tajnu policiu a vsestrannu siet spehov a donasacov vytvoril az Napoleon, nadsene dieta revolucnych idealov."
Je vsak pravdou ze organizacia tychto zalezitosti dosiahla za napoleona a predtym robespierra velmi vysoky rozmer. Cosi podobne existovalo uz davno predtym.
Otazka je samozrejme ucel za akym bola tato organizacia vytovrena a za akym sa vyuzivala. Ci tam je kritika adresna.

""Osvietenstvo charakterizovat ako "utopiu" je uplny nezmysel."
Ale osvietenstvo nebolo koherentne hnutie. Existovali tri velke osvietenske prudy - francuzske, anglicke a nemecke. Ten utopizmus citit najma u Jeana Jacquesa Rousseaua, blazna a uchyla, ku ktoremu vzhliadala cela revolucna jakobinska klika od Robbespiera po Saint Justa."

Tie narodne prudy su zase taka "umelina". Slovo utopia je irelevantne vo vztahu k obsahu pojmu osvietenstvo.

"Som rad, ze tiez kritizujes nekriticky racionalizmus."
Samozrejme, rovnako ako Tebou zasnavany Mill,
ktory sa postupne postavil voci tejto stranke filozofie svojho otca.

"Ha ha ha, ak je dnesne skolstvo neideologicke tak zjem prorektora! Vrat sa do skoly, Dewey! Ale moznoze ideologiu nevidis, ta ktora v skolstve dominuje je totiz lavicova."

Nemam pocit, ze by existovala "lavicova ideologia" ktora by vytlaca z akademickej pody vsetky osatne idey, nemam pocit, ze by bol niekto perzekuovany za vyjadrenie ineho presvedcenia, nemam pocit, ze by rodic v pripade zakladneho skolstva, student a rodic v pripade stredneho a student v pripade skolstva vysokeho nemali sposob ako sa pripadne branit.

"No ved presne o tom hovorim. Veci niekedy totiz su ciernobiele! A pokial ide o Castrov rezim na Kube, bud si proti nemu, alebo si zan."
O tomto konkretne tu nepadla ani jedna pochybnost. Som a bol som vzdy proti.

"Poukazovat, aku gramotnost dosiahla komunisticka Kuba, to je ako poukazovat na autostrady, postavene za Hitlera."

Nepodsuvaj mi tu tieto plytke uvahy, bud sa vratme vecne ku kontextu vysloveneho alebo to sem netahaj.

"Kedysi si vravel, ze ti najlepsie vyhovuje SDA. Teraz sa Weissovci zlucili so Smerom. Myslim, ze ani ty nemas iluzie o politikoch a socialne citiacich milionaroch v Smere. Napriek tomu, budes volit Smer?"

Nie. Uz mi zostava zrejme DS a volba konkretnych ludi z DS, ale len ak konecne odpracu Kanika. V ostatnom case ma navyse vytocila aj jedna pani starostka mavajuca zastavou tejto stranicky, takze len s velmi tazkym srdcom.

"Zaujima ma to ako otazka konzistencie k tvojim nazorom. Zlucenie so Smerom bolo podla mna totiz moralnym zlyhanim SDA."
Bol to zrejme politicky realizmus a dosledok, z mojho pohladu, nezmyselnych 5%.
Ostatne, silna lavicova strana tu zrejme nebude naskodu - ale tuto by som predsa len radsej videl v opozicii(lenze koho by som tam radsej nevidel?)


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group