ISSN 1335-8715

02-01-2005   Matúš Pošvanc   Slobodný trh   verzia pre tlač

Odštátnenie školstva I. Pohľad libertariána

Tento text je prevzatý z www.hayek.sk, teda zo stránky Nadácie F. A. von Hayeka. Autor v ňom uvádza zásadné argumenty pre tézu, že "slobodná spoločnosť musí byť založená na slobode vzdelávania".

Reakcia na príspevok

RE: Hayekovci
autor: Dewey
pridané: 04-01-2005 12:45


"A co je nedobrovolne na transakcii - mineralka na pusti za 1000 Sk?!?!?! Ved ten obchodnik ta stale nenuti kupit. Ano viem, povies, ze ta nutia okolnosti, aby si kupil flasu za premrstenu cenu, inak zomries od smadu. Ale rozhoduje ponuka a dopyt."

Riesime pripad, ked sa smadom umierajuci plazi po pusti, alebo ked v nejakej pustnej krcmicke ponukaju vodu?
Prvy pripad:
Vsetko. Ostatne, preco prave tisic a nie 100 000 vsakze. Je to to iste ako pistol na cele a daj chechtaky. Cena tam nieje formovana ziadnym dopytom ani ponukou. Je to priklad existencne zavisleho a toho, co vdaka tejto a tu az do extremu dohnanej zavislosti.
Dopyt a ponuka je sice pritomna, ale ich vzajomne posobenie do formovania ceny je len cinicka interpretacia licitovania niekoho o zivot.

Druhy pripad:
Tu prichadza rozmer potencialnej konkurencie a teda formovania trhovej ceny. Predpokladame, ze fungovanie krcmy nie je zalozene na tom, ze zaraba na nahodne na smrt vysmednutych, ktori sa k nej nahodne doplazia...

"Hodnota je subjektivna, pretoze kazda vec ma cenu len v oku cloveka. Vec sama o sebe (napr. flasa na morskom dne) nema nijaku hodnotu. "Objektivna hodnota" alebo "objektivna cena" neexistuju."

Myslim, ze o tej prvej zelezistosti nikto nepochybuje. Len potom mi nie je jasne, kde beries istotu ze prave ta flasa na dne hodnotu nema.
Vec sama o sebe je nostitelom hodnoty, presnejsie jej uzitkove vlasnosti, ktore su presne tym, co determinuje nase subjektivne hodnotenie uzitku a teda uzitkovej hodnoty statku.
Cena, cize vymennu hodnotu nadobudaju statky, ktore su urcene na vymenu, teda tie, ktore sa objavia na trhu. Tie nazyvame tovarmi.
Hodnotu, uztikovu hodnotu, ktora je subjektivna, maju aj veci, ktore na trh ako tovari nevstupuju. Tak ma pre niekoho uzitkovu hodnotu vlastne dopestovana mrkva(preco by ju pestoval) ako moze mat i flasa na dne mora.

"Cena moze vzniknut len ako vysledok ponuky a dopytu."

Samozrejme, pretoze cena je vymenna hodnota, teda vztahova velicina. Inak povedane, cena je to, coho som sa ochotny vzdat aby sme nadobudli nieco ine. Peniaze su len prostriedok vymeny a zaroven vyjadruju vymenny pomer medzi tovarmi.

"Katolici to vedeli uz v 16. storoci (skola zo Salamanky), liberali to pochopili o dvesto rokov neskor a centralne planovane ekonomiky komunistov zbankrotovali, lebo komunisti (plus "liberali" Dewey a ZOLO) to ocividne nepochopili dodnes."
Co to taras prosim Ta. Liberalna ekonomia samozrejme nevyrastla nikomu na zadku. Ak to niekto pochopil, vsetka cest, ale pravdou je, ze prave liberalna ekonomia vytvarala prve ucelene ekonomicke koncepty a teorie z ktorych velka cast zostala nespochybnena az dodnes.

Objektivna hodnota samozrejme existuje. Staci si zvolit meratelnu velicinu na jej urcovanie. Marx sa chopil casu, ja sa mozem chopit napriklad hmotnosti, hoci zaber statkov, ktory takto meranou hodnotou mozem pokryt bude uzsi atd...
Ostava len otazka praktickosti takehoto pristupu. Ten Marxov(a zase neobjavil ameriku, rozmer casu uz skumal klasicky liberalizmus) je na makrourovni celkom prakticky a daju sa vdaka nemu vysvetlit niektore ekonomicke problemy.


"Som ale rad, Zolo, ze si takto reagoval, toto je totiz zasadny rozdiel medzi chapanim lavicovych a klasickych liberalov."

Naozaj? Jedine ze by bol Smith, Ricardo, Bentham a hoci aj Bastiat lavicovi liberal...daj citat prosim
A meno aspon jedneho liberala, ktory sa tesil z toho, ze pozemkova aristokracia zneuzivala bohom dane vlastnictvo pody a zdierala cez neho ovladanych...
Improvizujes...

"Klasicky liberal, ked hovori o dobrovolnosti kazdej obchodnej transakcie ma namysli, ze ten druhy, ani ziadny iny clovek ta nenutil, aby si predal alebo kupil."

Pravda je, ze tento problem explicitne nikto nepokryl. K tomu co som napisal vyssie treba dodat dalsie veci.
Treba zacat pri tom ako chapali vlastnictvo, kedze vtedy bol velmi podstatny vyrobny faktor poda.
Potom treba zobrat do uvahy fakt, ze kapitalom, ktory bolo vtedy treba na to, aby sa clovek mohol zaradit na trh a nebol od nikoho zavisli boli hlavne sikovne ruky.

"Niekedy ta vsak nutia OKOLNOSTI k tomu, aby si si kupil napr. flasu s vodou na pusti alebo premrstene drahu ucebnicu na vyske, lebo potrebujes urobit skusku."

Okolnosti su okolnosti, brat do uvahy je ich potrebne az ked vstupuju do spolocenskych vztahov. Ak niekto zneuzije tieto okolnosti, tak ako clovek, ktory zacne kseftovat o flasu vody s nasmrt vysmadnutym na pusti, tak je tu uz rozmer spolocenskych vztahov. Ale hovorit o slobode a dobrovolnosti v pripade plaziaceho sa cloveka na pusti ked tam nie je nikto iny a neexistuje ziaden spolocensky vztah je hlupost. Presne toto okrem inych zdoraznoval Hayek.
Mimochodom, ak by sa vysmadnuty obratil po takejto tranzakcii obratil u nas na sud, mal by moznost vysudit chechtaky nazad, rovnako ako keby mu prilozil niekto pistol k lebke.

"Klasicki liberali vedia, ze okolnosti su clovekom casto neovplyvnitelne alebo ovplyvnitelne len tazko. Lavicovi "liberali" chcu, aby za okolnosti prevzal zodpovednost stat."

Zase neviem, aky lavicovi liberali - ale ked to hovoris tak to tak bude. Ja osobne tvrdim, ze je ziaduce intervenovat tam. kde one "okolnosti" vytvaraju velke disproporcie vo vztahu dvoch ludi a kde dochadza k zneuzivaniu, ktore ma zasadne dosledky.
Vsetko sa pokryt dat nebude a snaha pokryt vsetky taketo zlyhavania by viedla k zlyhaniam este vacsim. To je odkaz pre utopistov. A odkaz pre utopistov na druhej strane barikady je podobny, zatvaranie oci pred tymto rozmerom, ktory je sucastou vztahov a este sa odvolavat na klasicky liberalizmus, ktory nikdy taketo zneuzivanie neposvatil, prave naopak, je hlupe a cinicke.

"Lenze aky je rozdiel medzi flasou na pusti za 1000 a bochnikom chleba za 30 korun na Slovensku?"
Vyssie som to vysvetlil.

"Aj ten bochnik si musis kupit, aby si nezomrel."
Ale mozes si ho kupit od Fera, Tesca, Billy...mozes si ho upiect, mozes si kupit hamburger v McDonalde.

"Kto urci, ktora cena je premrstena a ktora spravodliva??? Lavicovi "liberali" povedia, ze STAT. A uz sme na ceste do otroctva."

Ani nic taketo tu nikto neformuloval. Trh je dobrym prostriedkom redistribucie, ale ak neexistuju idealne okolnosti ani dosledky takychto realnych trhovych vztahov nebudu idealne. Su dve moznosti, hladat sposob ako trh priblizit k idealu ako to ide alebo riesit zlyhania trhu inak. A to sa neda univerzalistickymi doktrinami ale len inteligenciou.

Na ceste do otroctva budeme vtedy ak miesto zamyslenia sa nad problemom a argumentami budeme utocit emociami.

"V skutocnosti je transakcia s flasou vody za 1000 korun vyhodna aj pre kupujuceho. Aby nezomrel od smadu je totiz pre neho vacsou hodnotou ako tych tisic korun."
Tu sa nebavime o uzitkovej hodnote/hodnote, ktorej sa vzdavame ale o sebe, o cloveku.
Zivot je vo vztahu k akemukolvek tovaru pre vacsinu ludi, chvalabohu, nesumeratelny.
Nuz a ked pyta 1000Sk, preco by nemohol zapytat aj viac?

"V mentalite Zola a Deweyho musi byt ponuka flase na pusti v hodnote 1000 Sk nevyhnutne nasledkom chamtivosti."

Nutne nemusi. Vysvetlil som jasnovidecky ;-) hore.

"Ale co ak je to dosledok jednoducho vzacnosti vodneho pramena a poctu smadnych krkov."
Potom to je v poriadku.

"K lepsiemu pochopeniu problematiky vody v pusti odporucam precitat si Dunu Franka Herberta;-)"
Myslim ze pan Herbert nic nove nevymyslel a pochybujem ze priniesol nejaky priekopnicky argument vo vztahu k tomuto abstraktnemu prikladu.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group