ISSN 1335-8715

17-09-2004   Marek Hrubčo   Ideológia   verzia pre tlač

Duma bratislavská
Pokus o interpretáciu poézie Egona Gála

Veľmi ma udivil článok Egona Gála „Každý dostal mozog ako nevyvolaný negatív“ (SME Fórum, 7. 8. 2004), najmä potom, čo som si prečítal základné informácie o jeho autorovi. Zarazil ma najmä nejasný odkaz článku, hmlisté pojmy a autorov skrytý relativizmus. Od prednášajúceho na Univerzite Komenského a Inštitúte judaistiky som čakal viac.

Reakcia na príspevok

Marekovi
autor: Dewey
pridané: 17-09-2004 14:38


OK, nie so vsetkym suhlasim, co formuloval autor, ale...

“Neodsúdil Datu za to, že uprednostnil lojalitu k svojim blízkym pred zákonmi, ktoré do jeho "mysle" vložil programátor (neohrozíš život človeka, budeš sa riadiť jeho príkazmi a pod.), ale ocenil jeho schopnosť jednať podľa vlastného rozumu a citu.”

*Cize nepodriadis sa za kazdu cenu vzitym stereotypom myslenia, nebudes sa obracat na tradiciu za kazdu cenu, zapojis inteligenciu(no a co, ze to nie je clovek, ved predsa citi) a otvoria sa Ti dvere k tomu, aby si sa mohol vcitit do druheho. Bez spojenia oboch a v zmysle konzervativneho pristupu by sa obratil na to, co do neho socializacia/socialna evolucia (=programator) naprogramovali a napriek tomu, ze by bol citlivy a vnimavy, by nedokazal prekrocit jej prah a vcitit sa do “ludskeho” necloveka a citlivo reagovat na neustale sa meniace spolocenske vychodiska, spolocensku realitu.

“Byť morálny z tohto pohľadu neznamená konať nevyhnutne dobre, ale byť schopný rozlišovať medzi dobrom a zlom a podľa toho konať.”
Ja to chapem jednoducho takto:
Moralne konanie nemusi byt byt nutne dobre v zmysle toho, co je za dobre v spolocnosti vseobecne povazovane, ale v schopnosti (prostrednictvom inteligencie, vypliva z kontextu) rozlisovat medzi dobrom a zlom a podla toho konat.
Ideový rozbor
Pozri *

Skrytý relativizmus
Poukazuje preto na okolnosti, motív a dôsledky činov (nie na čin samotný) a kladie si otázku, „čo komu škodí“.
Ked posudzujete nejaky cin Marek, robite to na zaklade niecoho ineho ako dosledkov a motivov? Co je cin samotny? Co to znamena, cim vymedzit cin od jeho dosledkov?
Ak zatnem sekerov niekomu do hlavy a ak zatnem do pna, bude to pre vas to iste, teda hanebny cin?
Ak niekoho okradnem, pretoze by moje deti umreli od hladu a okradnem ho len preto, ze stale nemam dost nahromadeneho majetku a chcem mat este viac, budete to povazovat za ten isty fuj cin?

Tie interupcie ste si mohli odpustit. Uz sa mi nechce znova dookola vysvetlovat, ze z nasho pohladu nejde o vrazdu a preco.

“Ak by naozaj každý, kto sa napríklad poriadne nestará o svoje dieťa, bol psychopath”
On nehovori o "poriadnom sa starani" o dieta, ale o nestarani sa vobec a tu s nim suhlasim.

“predsa projektovať ľudské vlastnosti do sveta zvierat.”
Tu suhlasim s Vami Marek, tiez mi tam nesedi tento uskok.

“možnosť človeka rozhodnúť sa, konať, resp. nekonať”
To je absurdna predstava slobody. Pokym nie je sloboda chapana v rovine usporiadania vztahov medzi jednotlivcami,je to abstraktna hradka na dlhe filozoficke vecery. Az potom sa mozeme odvolat na slobodu ako predpoklad moralneho...

“Ono izolované indivíduum, ktorého morálka má byť splodená mechanizmom trhu považuje Halík za podobne prázdnu ideologickú konštrukciu, ako bol marxistický „nový socialistický človek“
Neviem ci splodena, ale minimalne podriadena. Inak by som s tym suhlasil a povazoval by som to za velmi vystizny citat.

“V centre spoločensko-ekonomického usporiadania teda musí byť človek ako osoba6, nie neosobný trh”
Aj s tymto, len mi nie je jasne, kde sa s tym dostava do rozporu autor.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group