ISSN 1335-8715

31-05-2006   Vladimír Palko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Jazyk pani Černej

Pani poslankyňa Eva Černá povedala: "Bolo by veľmi dobre, keby sa Cirkev zamerala na teplošov vo svojich farách a farnostiach po celej Európe. Dobre viete, koľko škandálov vyšlo na povrch zemský." Málokedy sa podarí vysloviť tak stručný výrok s tak mnohovrstevnatou inkonzistenciou. Černá tak reagovala na výroky pápeža o neprípustnosti homosexuálnych partnerstiev. Dovoľte pár poznámok.

Reakcia na príspevok

RE: dobre napisany clanok
autor: Marek Hrubco
pridané: 02-06-2006 18:24


Suhlasim, to krupierstvo je argumentum ad hominem. Ale doplnuje aspon vsestrannost osobnosti E. Cernej.

Vynasnazim sa vysvetlit mnozstvo otazok. Zda sa mi ze trochu rozumiem obavam neveriacich ci ciastocne (ne)veriacich, vzdy ked zaznie nejaky priamociary krestansky hlas. Napokon, bol som jednym z nich.

1. Ak by krestanska viera bola iba dalsou ideologiou (coz je novoveky termin pre produkt novoveku), tak by tu uz davno nebola. Krestanstvo sa lisi od ideologie vo vztahu k pravde. Cirkev nie je jej vylucnym vlastnikom, iba jej sluzi. Podla nej Cirkev odlisne chape pojem 'ludska sloboda' a najma jej postavenie v hierarchii (poriadku) dobier. Krestansky poriadok dobier (ako zivy vyhonok judaizmu) je osvedceny vekmi, zatial co ideologie a hrozy 20. storocia odtrhunte od tohto poriadku nasvedcuju, ze sa krestanskeho Ordo nemame a nesmieme vzdat. Lebo co vyplni prazdny priestor? Zlaty vek rozumu osvietenectva a vsetci sa zaraz pochytame za ruky? Pcha, nebudme naivni! Neexistuje nic, v mene coho sa moze clovek rozumny svojej viery vzdat. (treba samozrejme prisne rozlisovat vieru v Boha a modlosluzbu, coz odpradavna bol, je a bude osobitny problem aj vo vnutri Cirkvi.. spomenme na starozakonne varovania prorokov)

2. Obavy o pravu slobodu nie su namieste. Nikto nevnucuje co si mate mysliet ani co mate verit. Hierarchia je dnes uplne mimo statu. Klerikalizmus nehrozi, duchovenstvo je odlucene od statu, knazi nie su v politike, Cirkev od statu odlucena je. Chvalabohu, krestanske myslienky sa este mozu sirit (aj ked liberali nam idu po krku a Buttiglioneho pripad uz co to naznacuje.) Pod pojmom odluka Cirkvi od statu ma vsak pani Cerna (podla mojho nazoru) na mysli toto: Vytlacenie krestanstva do sukromnej sfery.

3. A sme pri sekluarizme. Dogmou sekularaizmu je napriklad to, co prave tvrdite: ze Cirkev (teda vlastne ja ako veriaci, pokial ju chapeme rovnako), nemam co hladat vo verejnom zivote (a mam si podla vas asi uspokojovat svoju "potrebu" spirituality doma, pripadne v kostole a nestarat sa do politiky - ak by teda viera bola mojou 'potrebou', co podla mna nie je). To, ze sekularizmus nema myslienkovo prepracovany a spisany zoznam zakladnych clankov ktore veri (akysi manifest sekularizmu) este neznamena, ze v nom dogmy nejestvuju. Myslienky ktore siri neveriaci maju spolocneho menovatela (napr. 'Boha nieto', alebo minule, ze 'duch svaty je blbost' a pod.). Mimochodom, se-kula je z latiny ale tiez len prevzate z hebrejciny, znamena blaznovstvo (Blazon vo svojom srdci hovori nieto Boha, ale tam us svatopisec pouzil iny pojem). Tieto zakladne kamene, o ktorych sa nepochybuje, ma kazde tvrdenie (bez ohladu na jeho pravdivost). My ich nazyvame dogmy. No nasa viera nespociva v tom, ze sa ten zoznam nadrvim naspamat. Postup je jaksi opacny, od viery, cez pochop suvisov, k dogmam ako fundamentu (ktore pokial by neplatili, nebolo by viery).

4. Ked krestania hovorime 'pravda', mame zvycajne na mysli, pravdaze, cosi ine nez akusi dokonalu racionalisticku slovnu "mapu" popisujucu skutocnost. Mame skor na mysli pravdu v biblickom zmysle, preto by bolo azda presnejsie hovorit o 'pravde o cloveku'. Mame na mysli Jezisovu odpoved na otazku Pilatovu "Co je pravda?" A Jezis neodpovedal. Teda odpovedal, ale nie slovami.
Citite ten rozdiel? Cirkev uci, ze pravda je Boh (KKC 215-218).

5. Viera (ako ju chape Cirkev- pokial teda ja spravne chapem to ako ju chape Cirkev;) sa nikdy nesnazila konkurovat racionalistickym konstrukciam a ideologiam. Okolo krestanstva nepotrebujeme stavat osvietenecke lesenie. Lebo depozit viery je uplne inej povahy. Ludia viery mame skratka odlisny postoj k tej istej realite (ak verime, ze nejako vnutorne konzistentne veci su a vzajomne suvisia - cize ak nie sme relativisti - potom verime, ze pravda (v zmysle odraz reality) je jedna). Tento odlisny postoj, tuto odlisnu hierarchiu dobier (vratane odlisneho postavenia "slobody" v tejto hierarchii dobier) mame, myslim si, plne pravo hajit a presadzovat.

6. Ludia maju problem s respektovanim normy. To je cely problem sucasneho stretu, tzv. 'kulturnej vojny' (aj ked ja razim pojem kulturny dialog). Mozno pomoze priklad. Ked dajme tomu na svetelnej krizovatke svieti cervena a my to budeme respektovat, tak ziskame vsetci (suhlasite?). A ze ten, kto musi (je prinuteny) na cervenu stat, nie je nijakym sposobom diskriminovany (aj ked mam obavy ze nejaky liberal s tym raz pride pred europsky sudny dvor). Skratka iba respektuje normu. Nic viac nic menej. Normy takejto povahy sa vo vsetkych oblastiach snazime ako spravni krestania udrzat - za co si stale vysluzime nalepku spiatocnictva, stredovekosti atd. Proste existuju normy, ktore chrania cloveka, jeho ludsku slobodu a dostojnost. A tiez verime, ze existuje zlo a dobro, ktore sa da (a musi) pomenovat. Vzdy ked sa zlo pomenuje, trafena hus zagaga. Zle treba nazvat zlym. Pan Palko to robi a podla mna kona spravne.

Dufam ze to vyjasnuje moj predchadzajuci odstavec aspon scasti,

Marek


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group