ISSN 1335-8715

27-04-2006   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Môže kultúra fungovať bez štátu?

Zahynula by vysoká kultúra bez štátnych subvencií? Je požiadavka, aby štát nefinancoval kultúrne inštitúcie len „vulgárnym ekonomickým liberalizmom“? Sú revoltujúci umelci jedinými spravodlivými a ich odporcovia kultúrnymi barbarmi?

Reakcia na príspevok

RE: Dobry clanok. Ale ...
autor: Peter Šurda
e-mail: surda@shurdix.com
webstránka: http://www.shurdix.com
pridané: 30-04-2006 19:10


Zazil som mnoho mensich prihod. Klucovym bodom asi bolo, ked som sa priamo angazoval v spolocnosti organizovanej na principe demokracie a rovnostarstva, ktora mala zastupovat svojich volicov. V skutocnosti vsak, aj ked to zrejme dobre mysleli, nekonali v ich prospech, a pritom "pozierali" peniaze vyzbierane z vynuteneho financovania ("demokraticky" schvaleneho). Dospel som k presvedceniu, ze nejde o chybu jednotlivcov (pretoze som ich poznal osobne), ale systemu. Od toho okamihu som sa prestal angazovat ako demokrat, a zacal jednat ako obchodnik (dobrovolny vztah). H-H. Hoppe tento cin nazyva "secesia", Lukas to minule spominal. Vysledok je ten, ze sa zlepsila kvalita a znizila cena.

Preco to nefungovalo? Vynucovanie svojho presvedcenia silou znamena zrusenie nesenia zodpovednosti. Ked zlyha stat, vymeni sa vlada a je to akoze "vyriesene". Ked vsak zlyha sukromna firma, tak nielenze strati pracu vedenie, ale aj firma strati podiel na trhu, a mozu nastupit ini poskytovatelia. Ked zlyha statny monopol, nijaky presun kompetencii na ineho poskytovatela sa nekona, stat nenesie zodpovednost. H-H. Hoppe tento jav nazyva "funkcnymi vyhodami": vyhoda nie je viazana na osoby, ale na nejake funkcie (napr. ministerstvo kultury).

Celkom dobry obraz o tom, ako rovnostarstvo a demokracia v praxi "nefunguje", vykresluje kniha "Atlas Shrugged" od Ayn Rand.

Okrem toho som vypozoroval aj kopu inych javov, v pamati mi zostalo hlavne "ked je nieco zadarmo, ludia si to nevazia a plytva sa tym". Libertarianske knihy opisuju a vysvetluju tieto mnou vypozorovane javy. Keby ich neopisovali, tak by som sa k libertarianstvu nehlasil. Podobne, popisy javov a predpovede inych "ideologii" nie su v sulade s tym, co som vypozoroval, preto ich povazujem za chybne.

Co sa tyka "chybnosti" inych teorii, je tu este druhy prvok pritahujuci ma k libertarianizmu, presnejsie k anarchokapitalizmu. Tento prvok nema s fyzickym svetom nic spolocne, ide o teoriu ako taku. Povazujem sa za typ cloveka, ktory rozmysla vedecky. Nemozem teda prijat teoriu, ktora obsahuje rozpory, za pravdivu. Anarchokapitalizmus vychazda zo 100% sukromneho vlastnictva. Ine teorie nie. To by samo o sebe este nevadilo, ale ziadna neposkytuje jednoznacnu odpoved na otazku "ked nie 100%, tak kolko teda?". Preto ich ako "skorovedec" nemozem prijat.

S pozdravom,
Peter


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group