ISSN 1335-8715

06-07-2004   Peter Frišo   EUtópia   verzia pre tlač

Prečo sa Marek Hrubčo mýli

Článok Mareka Hrubča Euroskepticizmus ako kontrakultúra som začal čítať s veľkým očakávaním. Zarazilo ma už samotné označenie „kontrakultúra“, ktoré autor používa svojsky. Čo ňou myslí? A čo je potom oná „oficiálna kultúra“, voči ktorej sme kontra?

Reakcia na príspevok

Vietor slov Petra Friša
autor: Marek Hrubčo
e-mail: hrubco@pobox.sk
pridané: 07-07-2004 19:40


Vážený pán Frišo,

ďakujem, že ste mi venovali článok. Čakal som búrlivé reakcie. Obávam sa však, že to je iba taký vietor slov, pocity (smiešne, žasnem...) , argumenty ad hominem (nechápete, hlúposť) zakomponované v každej vete – na tie nebudem reagovať.

Euroskeptici sú proti tomu „čo buduje“, ale nevedia artikulovať za čo sú. Klasická choroba akejkoľvek skepsy. Čomu pomáha neverectvo? Chýbajú im alternatívy, ktoré by euroskeptici dávali. V úvode osvetľujem historické fakty, Schumanova cesta je v súlade s kresťanstvom, základy integráciu sú v poriadku, to som chcel osvetliť, aby sa to bralo do úvahy.

Mythos je príbeh, ktorý ukazuje hlboké pravdy o človeku a ja mám rád mýty, legendy, aj rozprávky. Moje myslenie sa neobmedzuje iba na jeden príbeh, hoci je najhlbší. Každá, aj náboženská pravda, je pravda myšlienková. Sú mi bližší ochrancovia myslenia v kresťanstve. Zrejme ste jeden z tých, čo považujú vieru iba za statický súhlas so systémom doktrín a presne takejto komunity sa ja stránim. Neobviňujte ma z gnózy len preto, že mám v úcte rozum (na rozdiel od Dr. Luthera). Okrem toho, názor cirkvi na integráciu je tiež známy a tej ja tiež hovorím autorita. Skutočne by ma zaujímalo, kde a v čom ste v mojich vetách objavili dokonca až „pojmový aparát“ gnózy. Fíha, to som fakt ani netušil, že také dačo dokážem:-)

Ďalej, o čom je potom politika, ak nie o zladení rôznorodých záujmov „polis“? Politici ktorí chcú presadiť seba ma nezaujímajú. Som k nim ľahostajný. Sú politici (priznávam, že je ich málo) ktorí sú štátnikmi. Schumana nazývali mužom viery, prečítajte si o ňom niečo predtým, než sa pustíte do kritiky. Od začiatku integrácie nevznikol konflikt v Európe – to je podľa vás málo? Vy proste považujete mier v Európe, mám na mysli absenciu konfliktu (nie mier v duši), akosi za daný. Podľa mňa je tento mier veľmi dôležitý a od 2. sv. vojny je nepretržitý, trvalý. Trvalý znamená neprerušovaný v čase, neprestajný, ustavičný, stály. Nemýľte si to s biblizmami ako je večnosť. Ďalej, prosperita je tiež v poriadku. Tiež ste chytili z kázní alergiu na prosperitu? Ja mám pod ňou na mysli hojnosť, scholastické superabundantio. Veď kde je Boh, tam je hojnosť. Ja odmietam hrabivosť, obžerstvo a fixovanie sa na veci. Chudoba je jednou z kresťanských cností, nie je konečný cieľ, ale iba prostriedok ako nájsť vnútornú slobodu od vecí. Dvanásť strún vždy vylúdi krajšiu hudbu než šesť.

Potreby sú prirodzenou súčasťou existencie človeka, žiť znamená byť závislý: potraviny, šatstvo, strecha nad hlavou a v takých sústredených kruhoch ďalej. Alebo chodíte nahý? Prosperita je v poriadku, pokiaľ nie sú cieľom veci, ale ich zmysel. To sú už však siaha nad rámec ekonomického termínu prosperita.

Rozdielnosť v rámci Európy federatívne prvky nezničia. Zničia ju ľudia, ktorí preberajú vzory a prestávajú byť sami sebou.

Joachim z Fiore: Áno, v histórii vždy vznikali myšlienky integrácie, vždy zostalo iba pri slovách. Je to prvýkrát, kedy sa darí mierovou cestou postupne integrovať Európu. Ja nie som za dezintegráciu.

Churchilla spolu s mnohými autormi považujem za dôležitú postavu v európskej integrácii. Vaše „nepíšte od buka do buka“ nie je argument.

Tomu odstavcu s Beverageom nerozumiem, ste teda za medzinárodnú anarchiu, tak? Máte na to právo.

Tam mi zase išlo len o to nemiešať rovinu federeralizmus-kooperativizmus a rovinu ľavica-pravica. Toť vsjo.

Belbo, Causabone, Diotallevi, Umberto Eco... poznám iba posledného, nesypte mená, argumentujte. To čo je? Aké kyvadlo? Akokoľvek, uznávam a skláňam sa pred majstrom pera, že analógie Umberta Eca sú lepšie ako moje:-)

Prestávam vám rozumieť. Asi som nedovzdelaný, čo je Aristotelovo spúdaios?

Nehnevajte sa, žili sme tu za železnou oponou a chceme učiť Európu, že to čo robia je nanič. Môžeme im ponúknuť skúsenosti s reformami. Tá skepsa, ktorú odmietam je vzbura proti tomu, čo je presvedčivé, čo sa osvedčilo, nezužujme autoritu len na transcendenciu. Inak, pozor, to je grécke slovo, to mi smrdí gnózou, ba dokonca novopohanstvom :-)

Súhlasím a beriem argumenty, že USA je konzervatívnejšia než to čo k nám z nej doletí.
Aj ja považujem potrat za vraždu. Piercing už vysvetľujem v jednej z reakcií na môj článok.

Nezdá sa mi normálne, „aby štát bral peniaze od ľudí na to, aby potom financoval kampaň, v ktorej ich bude presviedčať o svojom „správnom“ názore“. Keď to robí štát alebo EÚ, treba to odstrániť. Ale povedzme si otvorene, robia to aj súkromné spoločnosti reklamou. Akurát v tom prvom volíme vzhľadom na ohromnú nedokonalosť demokracie každé štyri roky, kdežto na trhu peňažnými hlasmi denne a priamo. Tak či onak, zaplatíme si to my.

Samozrejme že nie k súhlasu, ale k porozumeniu. Azda nechcete, aby sa „dišputa na tému Ježiš Kristus – Boh medzi kresťanmi, moslimami a Židmi“ smerovala ku konfliktom! Ja som za dialóg, otvorenosť, schopnosť pozrieť sa na veci „z druhej strany“. Komu chýba filozofovanie, má s tým väčšinou problém. Žiaľ, veľa kresťanom chýba filozofovanie. Upozornil na to aj pápež. Pôvod slova religio je predsa spájať. Alebo je vaša predstava boha iba lokálnym bôžikom vnášajúcim sa nad kresťanským svetom? Utekám od ľudí s takýmito predstavami.

Nietzsche bol pre mňa veľkým filozofom a hľadal Boha. Táto vaša integristická interpretácia Nietzscheho je rovnako prvoplánová ako interpretácie sv. Terezky ako predstaviteľky uslintanej kresťanskej bigocie.

Tradícia judeo-kresťanskej tradície (v nej už čiastočne aj gréckej) a áno, osvietenectva. Netreba sa poznania báť, drahí bratia a sestry, na jeho konci je tá istá pravda, v ktorú veríme. Už to vidím, ako vám vyskakuje z úst, a čo zjavenie? Áno, Zjavenie to potom ešte umocňuje, až sa pýtame kde sú tí múdri tohto sveta?

Nie, nie som hegelián. Ešte som sa k Heglovi poriadne nedostal.

Nie, nevidím v socializme EÚ oslobodenie človeka.

Prosím vás, Joschka Fischer, on to hovoril zrejme pre niečo iné. Beriem to skôr ako legitímnu polemiku medzi judaizmom a katolicizmom.

K tomu „všetko, čo v článku vyčítam euroskeptikom ako anti-náboženským (a mnohí takí sú, tí však nie sú v Pravom spektre). je totiž skôr o EÚ a tých intelektuáloch, ktorých do neba vychvaľujete.“: Myslím, že viem čo máte na mysli a som rád, že v PS nie sú.

Willy Brandt: „Mier síce nie je všetko, ale bez mieru je všetko ničím.“ Hodnoťme to čo sa hovorí, nie toho kto to hovorí. Ja s Brandtom v tomto súhlasím, hoci možno v mnohom inom nie. Naučte sa byť otvorenejší.

K tomu „som nepochopil, o čo je lepšie ak vyhrá voľby napríklad fašizmus v euroštáte, ako keby vyhral „iba“ v Nemecku“. Vďaka politickej prepojenosti je menšia pravdepodobnosť, že dôjde ku konfliktu. Dnes je to vylúčené. Malé spory budú a boli, postupne sa riešia.

„že sme si blízky, akurát odlišne vnímame realitu“ tomu nerozumiem zase ja. Veď postoj k realite je všetkým. Ako si môžeme byť názorovo blízki (tam je mäkké), keď odlišne vnímame realitu?

Môj článok nebol útok na pána Hanusa, je dobré že píše. Osvetlil som len ďalší rozmer integrácie.
Súhlasím, že EÚ nie je žiadny raj na zemi. Chápem pána premiéra, skôr sa nechcel pustiť do otvorenej diskusie, lebo by zrejme neuspel. Radšej volí taktiku „mladosť pochabosť“ Ale má pravdu aj premiér: tak to jednoducho aj je. Niektoré veci treba skrátka prežiť na vlastnej koži, aby človek pochopil. Zase to moje, a Hanusove neobľúbené: nielen, ale aj.

Ja dúfam, že ten váš euroskepticizmus nie je iba pubertálna vzbura.

Marek Hrubčo


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group