ISSN 1335-8715

29-06-2004   Marek Hrubčo   EUtópia   verzia pre tlač

Euroskepticizmus ako kontrakultúra

Po hroznej a ničivej druhej svetovej vojne, ktorú naša generácia pozná našťastie iba z kníh, sa západoeurópskym intelektuálom poučeným z neúspešných integračných snáh medzivojnového obdobia konečne podarilo položiť základy trvalého mieru a prosperity. Dnes mladí intelektuáli podliehajú novej móde: euroskepticizmu.

Reakcia na príspevok

RE: hranice
autor: Dewey
pridané: 07-07-2004 15:06


"Na tých hraniciach by sme sa tu mali všetci dohodnúť medzi sebou a vyriešiť otázku, čo druhým škodí a čo nie."
Sotva sa budeme niekedy schopni zist a dohodnut sa vsetci navzajom. Urcitu a velmi nedokonalu formu dohody ponuka demokracia, lenze tu je opat velky problem najst hranicu,
kedy sa demokracia nemeni na tyraniu vacsiny a kedy nevstupujeme nelegitimne do oblasti, ktora je prejavom rozdielnej individuality a kedy ju v zaujme unifomity a jedinej spravnej predstavy nezaciname uslapavat.

"Máme na to osvedčené zdroje ako Zákon, tradícia, zvyk."

Zakon? Ale ten je tiez len dielom ludi a tradicie a zvyky nedavaju odpoved na legitimitu zasahovania do sfery sukromneho rozhodovania, davaju mozno odpoved na obhajenie ciehosy vkusu. Na tradicie sa budeme, a historia to uz potvrdila, dvolavat vtedy, ked nam to bude najviac vyhovovat vo vztahu k tomu, co povazujeme za spravne a kaslat na tradiciu vtedy, ked to pojde proti nasim zaujmom. Z historie a tradicii sa mozeme poucit a zobrat inspiraciu, ale jedno ani druhe nemoze byt apriornym zdrojom odmietania akykolvek spolocenskych zmien a uz vonkoncom zdrojom legitimizacie potlacania prejavu ludskej individuality.
Odvolavanim sa na tradicie sa upevnovala napr. moc aristokracie. Odvolavanim sa na tradicie(de facto pravne) bolo potlacena moc krala. Ak vidime, uz tu je zjavny rozpor.
Kde zacat pri nahliadani na tradicie, v prvotnopoposlnej spolocnosti, staroveku, stredoveku, vzdialenejsom novoveku, v minulom desatroci?

"Samozrejme, v súlade s liberalizmom: nie na silu, ale presviedčaním."

Ale aj priesviedcanie, teda nenasylny diktat hodnot a to dobre pokryl prave J.S.Mill moze byt zdrojom utlaku jednotlivca a neslobody.

"Nehovorím, že piercing treba zakázať, ale treba o tom hovoriť. Hovorí sa o tom prečo je piercing to pravé?"

Ale to sa ani dobre neda. Co je odpovedou na onu otazku? Nenosi ho Fero, nenosi ho Jozo, nosi ho fetak Juro, nenosil ho moj stary otec ale nosil ho moj prapredok...viete co, mne to je jedno, mne sa to paci a ak Vam nie, nemusite sa na mna pozerat a ak nevidite rozdiel medzi mnou a fetakom Jurom a mate pocit, ze spolocny znak piercing znamena nieco viac, ako rovnaky vkus v tejto konkretnej jednotlivosti, je mi Vas luto.

"Pod lampou sa hovorilo napríklad o potratoch. Je zaujímavé počuť, že napríklad Eva Černá bola podľa jej vlastných slov pred narodením len taký kus živej hmoty."
Do urciteho veku je mozne hovorit o zivej hmote, pretoze neexistuje schopnost interakcie so socialnym okolim. Samozrejme,
respektujem, ze pre vas "dusa" vstupuje do tela pri pocasti(alebo cosi podobne) ale vy sa rozhodujete zabranit mojmu rozhodovaniu, ktore sa opiera o moje vnimanie sveta, ktore je rovnako legitimne ako to vase. Mozem sa opriet o vedecke dokazy, mozem pomocou mojho pristupu popisat rozdiel medzi clovekom a inym zivym organizmom, vy nie. Ale tvrdite, ze moje pohlad na svet je nespravny a vas spravny je. Akym pravom? Boh na tuto otazku neodpovie, jedine cirkevne autority a tie svoju odpoved maju. A mam ju aj ja. Kto je tym pravym prostrednikom vole boha? Vies to zodpovedne povedat?

"Možno to niektorým neladí, lebo to sú otázky etiky (čo konať), ktorá je vyššie než otázka slobody, resp. otázka možnosti alebo nemožnosti konať."
Otazka slobody je tiez svojim sposobom eticka. Ale aj so zabranenim konaniu v tomto pripade sa mozu spajat otazky zo sfery etiky a aj suvisia...dieta ktore vyrasta bez rodiny, dieta, ktore vyrasta v rodine ako nechcene, nekonecne utrpenie, socialna odlucenst, neschopnost plnohodnotne rozvijat svoje ja...nestaci to minimalne na to, aby sme pripustili, ze to nie je boj moralnosti a amorlanosti(Lukas niekde v prispevku v tejto prilezitosti pouzil) ale ineho svetonazoru s inymi dosledkami pre vseobecnu moralku?


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group