ISSN 1335-8715

09-04-2006   redakcia   Akcie   verzia pre tlač

Článok sa v tejto sekcii nenachádza

Reakcia na príspevok

Exhibícia stupidity
autor: Logos
pridané: 11-04-2006 21:47


Úspešnosť a well-being každého spoločenstva závisí od nepríliš presne definovanej veličiny - ľudského kapitálu - akejsi sumy znalostí, kreativity, iniciatívy a vynaliezavosti členov danej komunity. Liberálne prostredie, pluralita názorov a individuálna sloboda človeka, uvoľnili tento intelektuálny potenciál, ktorý je hnacou silou spoločenského progresu západnej civilizácie. Povinná školská dochádzka vytvára priestor, aby v priebehu 10-12 rokov každý žiak odhadol svoj potenciál a spoločnosť odhalila svoje talenty. Je to investícia fundamentálneho významu, ktorá je príčinou obrovského kultúrneho a civilizačného náskoku vyspelých demokratických krajín pred zvyškom svetového spoločenstva. O tom (takmer) nikto nepochybuje - ale nájdu sa.

Podľa pána Krivošíka ľuďom by mali stačiť elementárne počty, aj to nie všetkým, pretože povinná školská dochádzka by sa mala zrušiť. Zodpovedne vyhlasuje, že "stredoskolska matematika bola pre mna stratou casu. Toho, casu, ktory som mohol investovat studiu pre mna zmysluplnejsich veci...Ale skusky som preliezat, podliezat, obchadzat, atd. musel". A nielen z matematiky. Hrubé gramatické chyby v každej druhej vete svedčia o tom, že aj hodiny slovenčiny boli pre neho stratou času. Charakteristickým rysom polovzdelaných nedoukov sú sémantické problémy s cudzími slovami. Nie je preto prekvapením, že exhibicionizmus stupidity si trvale pletú s intelektualizmom. Čím stupídnejší názor, tým väčší obdiv nad hĺbkou vlastného intelektu.

Pán Krutošík sa podujal na úlohu reformátora školského systému a nezištne rozdáva perly ducha, keďže z bližšie neznámych príčin trpí fixnou ideou, že je k tomu povolaný intelektuál. Úlohou matematiky je okrem iného osvojiť si elementárne zásady logického myslenia a argumentovania, bez ohľadu na charakter občianskeho povolania, aby človek nevypotil zo seba výrok ktorý nectí ani žiaka osobitnej školy. Pán Krivošík perlí: "..kvoli nekalej konkurencii verejneho skolstva su sukromne skoly casto menej kvalitne ako statne. Proste potencialni sukromni poskytovatelia vidia, ze casto jediny typ sukromnej skoly, ktory tu ma sancu prezit je taky, kde problemove dietky z bohatych rodin dostanu diplom. To znamena, ze musi dojst aj k znizeniu poctu verejnych skol".

Inherentnou vlastnosťou demokratickej spoločnosti je jej schopnosť autokorekcie vo všetkých oblastiach, nielen v školstve. Je len prirodzené, že nie všetky deti majú rovnaké duševné dispozície a na nadanejších žiakov sa kladú aj vyššie nároky vo vyhradených(spravidla súkromých) školách ale je absolútnou prioritou spločnosti, aby celá populácia prešla povinnou školskou dochádzkou. Pevne verím, že pán Krivošík, ktorý pytlačí ďaleko za hranicami svojich možností, nikdy nebude v pozícii, aby o tom rozhodoval.

Ak súkromná škola, ktorá okrem poplatkov poberá rovnaké dotácie ako štátna, a napriek tomu je "menej kvalitná", nemá nárok na existenciu, pretože okráda platiacich rodičov aj celú spoločnosť. Vytvorením konkurenčného prostredia by kvalitné súkromné školy mali za sebou ťahať celý školský systém ale spoločnosť musí mať mechanizmus na elimináciu zariadení, ktoré nespĺňajú kvalitu.

Je celkom ľahko predstaviteľný projekt, keď napr. škola poskytne žiakom len elementárne základy vzdelania (čítanie, písanie a počítanie) a bude v podstate tréningovým táborom na výchovu špičkových špotovcov s duševným obzorom húpacieho koníka, s ktorými ale uzavrie výnosný kontrakt o percentuálom podieli z ich budúcich príjmov. Iný príklad školy, ktorá obmedzuje dostupné vzdelanie svojim žiakom by bolo gymnázium, kde výtvarne nadaní študenti na hodinách prírodopisu vymodelujú z hliny panáka a zvyšní budú jeho resuscitáciou simulovať akt zrodenie ľudstva, ktorý sa udial presne dňa 29. októbra 4004 pred našim letopočtom, ako to s dych vyrážajúcou presnosťou určil írsky biskup James Ussher (stanovil aj hodinu, ale tam už si nebol taký istý).

Aj tá najliberálnejšia spoločnosť obmedzuje slobodu jednotlivca, ak by ju tento svojim konaním ohrozoval. Napríklad celoplošnému očkovaniu detí sa musia podriadiť aj rodičia, ktorí majú voči tomu zásadné výhrady. Do tej kategórie patrí aj povinná návšteva školy a akékoľvek úvahy o jej zrušení sú infantilné fantazmagórie, ktoré sa stávajú už štandardom z dielne redaktorov PS.

Logos


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group