ISSN 1335-8715

27-02-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Katolícky pôvod liberálnej ekonómie

Martin Štefunko napísal knižku, v ktorej stručne predstavuje takzvanú rakúsku školu ekonómie, ktorá je spomedzi všetkých ekonomických škôl najsilnejším obhajcom slobodného podnikania a slobodného obchodu. V knihe poukazuje na jej katolícke korene a polemizuje s dogmami dominujúcej neoklasickej doktríny.

Reakcia na príspevok

RE: tak trochu podvod
autor: D
pridané: 04-03-2006 0:32


Nuz a dalsi problem vidim v tom, ze Lukas redukuje liberalizmus na par "velikanov" podla toho, ktory mu hra do kariet a vybera si z ich ucenia to, co sa mu hodi aby dokazal ze "velikani" su ti jedini spravni spravni predstavitelia liberalizmu. Uz len ta linia Hayek,Tocquesville - Rothbard a Hoppe je pochybna. Co by povedali ti dvaja menovani ako druhi na toto napr. Hayek:
Nikdo nevidel jasnejsie nez Tocquesville, ze demokracia ako bytostne individualisticka institucia sa nachadza v nezmieritelnom konflikte so socializmom.
"Demokracia rozsiruje oblast individualnej slobody", povedal v roku 1848; "socializmus robi z cloveka iba vykonavatela, iba cislo". Demokracia a socializmus maju spolocne len jedno slovo: rovnost. Vsimnime si vsak ten rozdiel: kym demokracia hlada rovnost v slobode, socializmus hlada rovnost v obmedzovani a otroctve".
A myslim, ze nazor Tocquesvilla na demokraciu ani netreba ilustrovat dalsimi citatmi.

A dalej, ked uz pan cituje z encykliky, co by povedal Hoppe a Rothbard na toto:
Smith:V kazdom state by mali poddani prispievat na vydaje na spravu statu tak, aby to co nejlepsie zodpoveda ich moznostem, t.j. umerne dochodku, ktory pod ochranou statu uzivaju. Vydavky na spravu statu su pre jednotlivych prislusnikov velkeho naroda asi to iste, ako vydaje na spravu velkeho panstva pre vsetkych tych, medzi ktorych je rozdelene a ktori musia vsetci prispievat na tieto vydaje podla toho, na akej velkej casti panstva hospodaria. Rovnost alebo nerovnost zdanenia spociva prave v tom, ci sa tato zasada dodrzuje alebo zanedbava.

Produkt prace je prirodzenou odmenou za pracu resp. mzdou...Aj keby bohatstvo krajiny bolo znacne vysoke, nemozeme ocakavat, ze tam budu prilis vysoke mzdy, keby sa dlhsiu dobu nerozvijalo. Zdroje urcene pre platenie miezd, pre statnu pokladnu a pre kapital mozu byt sice velke, ale ak sa po mnoha stoleti nemenia alebo takmer nemenia, moze pocat robotnikov zamestnanych v ten ci onen rok stacit, ked nie viac ako stacit i pre nasledujuci rok. Malokedy by tam mohlo dojst k nedostatku pracovnikov a ku tomu aby sa zamestnavatelia museli snazi robotnikov preplacat. Robotnici by sa rozmonili nad pocet, ktory je nemozne zamestnat. Nastala by trvala nudza o zamestanie a aby nejake dostali, boli by nuteni sa navzajom predbiehat vo vyske mzdy, za ktoru budu ochotni pracovat.
Keby v takej krajine prekrocili vysku, ktora je nevyhnutne nutna ku tomu, aby robotnik uzivil seba a svoju rodinu, konkurencia medzi robotnikmi a zaujmami zamestnavatelov, znizili by mzdy na tu najnizsiu uroven, po ktorej uz clovek prestal byt clovekom.

Takze liberalizmus a socializmus aky maluje Lukas, akymi kriteriami ich meria, existuje snad len v hlavach "velikanov" menom "Rothbard", "Hoppe" a "Stefunko". Tak ako demokracia, ktora je len prostriedkom odpornej burzoazie na upevnenie systemu, kde sa legitimne okradaju, v jeho verzii robotnici, v Hoppeho a Rothbardovej verzii sikovni a usilovni, bola len v Marxovej hlave.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2025 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group