ISSN 1335-8715

27-02-2006   Lukáš Krivošík   Slobodný trh   verzia pre tlač

Katolícky pôvod liberálnej ekonómie

Martin Štefunko napísal knižku, v ktorej stručne predstavuje takzvanú rakúsku školu ekonómie, ktorá je spomedzi všetkých ekonomických škôl najsilnejším obhajcom slobodného podnikania a slobodného obchodu. V knihe poukazuje na jej katolícke korene a polemizuje s dogmami dominujúcej neoklasickej doktríny.

Reakcia na príspevok

RE: schumpeter
autor: Lukas Krivosik
pridané: 27-02-2006 22:56


tomas, ty nie si sice v zajati "katolickych bludov", ale ocividne su to bludy moderneho medialneho veku, v ktorych si podruci. Vela veci, o ktorych pises, su proste predsudky o krestanstve, s ktorymi prislo osvietenstvo. A aj ked su uz davno vyvratene, stale sa pokladaju za nespochybnitelne fakty a ziju si svojim vlastnym zivotom.

"Mame predsa slobodnu a obciansku spolocnost, nie katolicku totalitu a teror s upalovanim nepohodlnych ludi ako to bolo v stredoveku."

Uz to, ze oznacujes stredovek za totalitny, je dokazom toho, ze nevies, o com hovoris. Keby si napisal "autoritativny", budiz. Ale totalitny??? To je slovo, ktore sa da pouzit len v spojitosti s modernym vseobjimajucim statom. Urcite nie v suvislosti so stredovekou spolocnostou, kde panovnik ani Cirkev nemali v rukach prostriedky, aby efektivne spolocnost kontrolovali v miere, ktoru im ty podsuvas.

"Oznacovat Luthera a Kalvina za fanatikov..."

Opat, nieco, co som si ja nevycucal z prsta. Mimochodom, napr. Paul Johnson prirovnava vo svojej knihe Dejiny 20. storocia Jana Kalvina k Leninovi. Prave vo vztahu k ich fanatizmu a profesionalnemu revolucionarstvu.

Neokonzervativec Fareed Zakaria, vo svojej knihe Buducnost slobody nepriamo prirovnava Luthera k Usamovi Bin Ladinovi. A nemyslim, ze Ind Zakaria je nejaky zaujaty v prospech katolicizmu.

"ale tvoje ospravedlnovanie inkvizicie a spajanie s nejakou gnozou, ci co ja viem s cim este, je vazne silne kafe. Cize to, ze cirkev surovym a bestialnym sposobom mucila a zabijala ludi, ci uz to boli nejaky "gnostici", alebo co ja viem kdo, je akoze ok a neni treba to hodnotit negativne???"

Za tvojimi slovami sa skryva silne nepochopenie stredovekej spolocnosti a uz spomenute nanosy osvietenskej propagandy.

Gnozy, ktore sa objavuju niekedy v 13. storoci, sa vyznacuju snahou znicit svatsky poriadok a nastolenim chaosu priniest nebeske kralovstvo priamo na Zem, znicit sukromne vlastnictvo a nahradit rodinu volnou laskou. Hereticke hnutia vyvolavali krvave nepokoje a nezriedka pogromy na zidov.

Neviem, ako si v stredovekej spolocnosti, kde sa po pade rimskej rise civilizacia este len zotavovala z otrasov (a zotavovala sa vdaka Cirkvi!), predstavujes boj proti takymto hnutiam??? Zvlast ked umoznit im podiel na moci by viedol k zniceniu civilizacie ako takej.

Takze ano, inkviziciu budem vzdy obhajovat, podobne ako nikdy nebudem odsudzovat Augusta Pinocheta alebo politicke vrazdy talianskych komunistickych politikov v roku 1946, spachane talianskou mafiou a objednane CIA. Ktore len tak mimochodom viedli k vitazstvu krestanskej demokracie vo volbach a vdaka tomu sa Taliansko nestalo komunistickou krajinou...

"Tebe nejde o vecnu diskusiu, ale len o propagandu jednej ludskej institucie, katolickej cirkvi."

Mne islo tymto clankom najma o to, poukazat (a pisem to este raz) na skutocnost, ze metodologia najliberalnejsej skoly ekonomie sa vyvinula v katolickom prostredi, kym ekonomicke skoly statnych zasahov sa vyvinuli v prostredi protestantskom.

Opat zdoraznujem, ze som si to nevymyslel sam a nie som ani len jediny, kto to tvrdi. Vid tento citat z mises.org o Rothbardovi:

One last academic triumph remained for Rothbard, though sadly it appeared only after his death. In two massive volumes, Economic Thought Before Adam Smith and Classical Economics (1995), he presented a minutely detailed and erudite account of the history of economic theory. Adam Smith, contrary to general belief, was not the founder of modern economics. His defense of a labor theory of value, modified and continued by his Ricardian successors, shunted economics onto the wrong path. The heroes of Rothbard’s study were the Spanish scholastics, who long before Smith had developed a subjective theory of value, and such later figures as Cantillon, Turgot, and Say. He dissects the heretical religious thought that prefigured Marxism and gives a mordant portrayal of the personality and thought of John Stuart Mill.

"Kedze de iure boli katolici skoro vsetci, hladat medzi tym nejaky suvis predpoklada hlbsiu statisticku analyzu. Ten argument je velmi slaby."

Este raz, je to Rothbarodova teza a hlasia sa k tomu v ramci liberalizmu nielen "Rakusania", ale aj pokracovatelia starej whigovskej tradicie ako Hayek alebo Novak. Takze to nie je len moj alebo Stefunkov vymysel.

"Da sa to tvrdit aj uplny opak: liberalna spolocnost by sa vyvinula aj bez katolicizmu."

Nepochybne, D-ecko tu spominal Ibn Chalduna, ja mozem dodat napr. LaoC, ktory povedal toto:

Verwalte das Reich durch Unterlassen jeder Tat. Je mehr Beschränkungen und Verbote es in der Welt gibt, desto ärmer werden die Menschen. Je mehr Gesetze und Verordnungen erlassen werden, desto mehr treten Räuber und Diebe auf. Daher sagt der weise [Herrscher]: Ich tue nichts und die Menschen verändern sich von selbst. Ich tue nichts und die Menschen werden von selbst wohlhabend.

Myslienky slobody sa mozu vyvinut v ktorejkolvek spolocnosti. Len je otazne, preco sa vyvinuli prave v Europe, kde Cirkev bola nezavislou silou voci statu. Taktiez je zaujimave, ze s Europou to ide dolu vodou, odkedy bola Cirkev statom podmanena (nehovorim, ze mnohym knazom a biskupom takyto stav nevyhovuje) a ziskal oproti nej superiorne postavenie.

"Zhrnute: to, ze poukazujes na korelaciu medzi nazormi istych ludi a tym, ze su katolici, nepreukazuje, ze je medzi tym nejaky kauzalny vztah. Ja mozem ukazat ix krat viac pripadov, ked ludia katolici vobec nemaju klasickoliberalne nazory, a ludia nekatolici hej."

Peter, bohuzial, logickeho omylu sa dopustas ty. Lebo nepriamo predpokladas, ze k slobode vedu len nejake priamociare liberalne nazory. To samozrejme nie je pravda. Baroni, co krala Jana Bezzemka donutili podpisat Magnu Chartu celkom iste neboli ludia, majuci liberalne nazory. Take nemal ani kral. No napriek tomu bola dosledkom tohto dokumentu sloboda.

Na druhej strane, ten, kto chce uprimne slobodu dosiahnut, moze kludne vytvarat pre druhych diktaturu. V praxi modernej liberalnej lavice vidime tento ukaz velmi casto.

"len je skoda, ze tento tvoj nazor o spojitosti katolicizmu a kapitalizmu, okrem par zaslepencov, nitko nerespektuje"

Len par zaslepencov, co vidia suvislost medzi kapitalizmom a katolicizmom: Paul Johnson, Murray N. Rothbard, Michael Novak, Martin Stefunko, Friedrich von Hayek... a kopec slovenskych konzervativcov i klasickych liberalov, ktori vychadzame z toho, ze pravica sa ma budovat na spojenectve ekonomickeho liberalizmu a nabozenskeho konzervativizmu.

"podla mna ta tvoja teoria ma jednu zasadnu chybycku. akosi nerespektuje historiu. kapitalizmus vznikol zrovna v protestantskych krajinach a v katolickych akosi zaostaval."

Tato teza je vyvratena na strankach Johnsonovej knihy Nepriatelia spolocnosti. Vrelo odporucam, je tam aj kopec kapitol z ekonomickych dejin rimskej rise. V Lacnych knihach sa da tato kniha zohnat za zlomok ceny, co stoji v normalnych knihkupectvach.

"mimochodom , schumpeter nebol clenom rakuskej skoly ako tvrdis v clanku, to mi len tak teraz udrelo do oci"

Pokial ja viem, tak o Schumpeterovom zaradeni sa diskutuje. Niektori ho zaraduju medzi "rakusanov", ini ho priraduju k laussansko-walrasovskej skole. Som si tychto debat vedomi, ale myslim, ze myslienka kreativnej destrukcie a vzajomne silne ovplyvnovanie s inymi "rakusanmi" ho skor riadi k Viedni.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group