ISSN 1335-8715

07-02-2006   Lukáš Krivošík   Komentáre   verzia pre tlač

O Dzurindovi, líške a škorpiónovi

Mikuláš Dzurinda ohlásil, že prezídium jeho strany odmieta zmluvu o výhrade vo svedomí a KDH, pre ktoré ide o programovú prioritu, následne oznámilo odchod z vládnej koalície. Kto mal po všetkých tých dlhoročných podrazoch Dzurindu voči vlastným koaličným partnerom i straníckym kolegom ešte ilúzie o jeho charaktere, ten musel po jeho tlačovke definitívne precitnúť.

Reakcia na príspevok

RE: Homília
autor: Braňo Sepeši
pridané: 12-02-2006 23:45


Nechcel som, aby môj príspevok vyznel nejako pateticky, ani ako citát z náboženského časopisu. Nechcel som tiež zachádzať do prílišných detailov. Jednak sa to blbo píše a potom aj číta a jednak na to stránky PS nestačia, aby sme sa tu bavili o jednotlivostiach. Je ale pravda, že práve takto veci okolo pravdy, dobra a zla, svedomia, cítim.
Je dosť jednoduché vytýkať veriacemu, že sa s vierou stotožnil (nevravím, že tak robíš) a podozrievať ho z nedostatku "osvieteného rozumu". Niekto to skutočne robí z pohodlnosti, niekto preto,že inak nevie, a niekto k tomu dospeje úvahami, štúdiom. Úplne ideálne je, ak je viera darom skrze srdce. No a niekomu to proste dané nie je. Z tohto hľadiska je však dôležité, prečo niekto dar viery má a iný nie. Pretože, ako to my chápeme, dar to rozhodne je. Veriaci, ktorý nepochopil svoju vieru správne, môže byť síce na ňu hrdý, ale asi tak, ako vojak wehrmachtu sám na seba. Pokiaľ vyhráva a všetko má svoj zmysel, všetko do seba zapadá, je hrdý a porazených považuje za menejcenných. Akonáhle sa objavia "chyby systému", pochybuje a sám sa cíti menejcenným. Tak aj niektorí veriaci si myslia, že viera je niečo, čo ich kvalifikuje vyššie. Ale tak to nie je a nikto z úprimne veriacich to tak necíti. No a ja si myslím, že ľudia ako Ján Pavol II., či Matka Terézia patrili medzi úprimne veriacich. Jednako však neschvaľovali slobodné rozhodovanie ženy o potrate, chorého či jeho lekára o eutanázii, vedca o experimentoch na embryách. Je dokonca možné, že k úprimne veriacim patrí aj "pán Tomko". A to už vôbec nehovorím o tom, že úprimne veriacich sú na svete s najväčšou pravdepodobnosťou milióny. To sú ľudia, ktorí určite nikoho neodsudzujú, skôr naopak, ale zároveň sú presvedčení, že morálka, ktorú hlásajú pochádza od Boha a preto je správna a pravdivá. Ako takú ju prezentujú a presadzujú. Takíto ľudia pre mňa predstavujú autority a ak oni dôverujú Bohu tak, ako to deklarujú, prečo by som Mu nedôveroval ja. A tu sa znovu vraciame k tomu, že človek, ktorého presvedčia o pravde iní, sa môže javiť ako človek bez vlastného názoru. A niekedy je ním pohŕdané práve zo strany neveriacich. Ale čo je na tom zlého zobrať si príklad od iných. Časom sa možno ja stanem príkladom pre niekoho iného.
To je k tomu, prečo sa ti zdá moja reč ako kopírovanie.
No a ja si vážne myslím, že Cirkev má mandát na to, aby ukázala ľuďom, čo je správne. Ty si názoru, že keď niečo povie človek, hoci aj najvyššia cirkevná autorita, je to relatívne a spochybniteľné, je treba za tým vždy niečo hľadať a vidieť. A Božie princípy pritom odmietaš. Ja ti ale hovorím, že ak by niekto z cirkevných predstaviteľov hlásal to, čo nie je v súlade s Božským učením, nedopadne dober on ani jeho výroky. Ono za tie stáročia, čo Cirkev existuje sa mnoho vecí vyjasnilo a preto ja nepociťujem potrebu príliš lustrovať, čo povie Cirkev. Áno sem-tam niečo uletí, ale len zriedkavo.
Ak teda predpokladáme, že to, čo učí Cirkev je pravdivé, zostáva otázka, čo u oprávňuje túto pravdu šíriť (a "obmedzovať tým slobodu jednotlivcov"). Láska a záujem o druhého. Asi tak ako keď ti nedovolím sadnúť do auta, lebo viem, že mu nefungujú brzdy. Prečo si to neveriaci nechcú pripustiť, to už je na dlhšie.
Existuje aj eventualita, že Cirkev pravdu nemá? Existuje, ale le vo vysporiadaní sa s vecami, ktoré objavila "sekulárna" veda. Vtedy k chybám dochádzalo a dochádza. Zásadné otázky ako hodnota života sú zjavené od začiatku a tie Cirkev len tak "na žiadosť" ľudí prehodnocovať nebude. Boha ľudia neprehlasujú.
Asi toľko k tomu, o Koho by sa mala opierať nielen Zmluva o výdrade vo svedomí, ale aj každý jeden človek.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group