ISSN 1335-8715

20-01-2006   Lukáš Krivošík   Slovenská otázka   verzia pre tlač

Sú Američania vôbec národ?

Sú Američania skutočným národom, alebo ide len o nesúrodý zhluk rasových a národnostných skupín bez zdieľanej kultúry a identity? Antiamerikanizmus je dôležitou súčasťou komplexu politických, ekonomických a filozofických bludov, ktoré dohromady vytvárajú (o)bludárium nacionálno-socialistickej identity nadpolovičného množstva Slovákov. Ak načúvame krčmovým slovenským „kulturtrégrom“, ktorí po lazoch a kopaniciach filozofujú nad problémami sveta, Američania žiadnym národom nie sú.

Reakcia na príspevok

RE: .
autor: Fefe
pridané: 23-01-2006 15:19


Nuz, nepovedal by som, ze nieco bezhlavo aplikujem, skor myslim viac krokov dopredu, ako je bezne, a vidim nasledky, ktore mnohym ostavaju skryte... :) Nez si pomyslis, ze kecam, skus si odpovedat na zakerne otazky: Aky vplyv malo zavedenie bezpecnostnych pasov na bezpecnost cestnej premavky? Ktore auta zavinia nehody castejsie, tie s ABS, alebo tie bez neho? Aky bol podiel vodicov, ktori sa na ceste spravaju bez ohladu na pravidla, v roku 1950 a v roku 2000? Odpovede najdes na konci prispevku...

Cela tato vec okolo dopravy bola naozaj len tak mimochodom, niekto totiz pisal, ze prave tam su zakazy a prikazy uzitocne - a nedalo mi, aby som nereagoval, lebo je to z mojej branze...

Nikde som netvrdil, ze pravidla treba uplne zrusit a nechat ludi, nech si na ceste robia, co sa im paci - to uz si trochu domyslas. V kazdom pripade su vsetky striktne a prisne pravidla o nicom, ked poznas odpoved na poslednu z vyssie uvedenych otazok. Experiment shared space som spominal hlavne ako demonstraciu, ze je mozne dosiahnut zaujimave vysledky, ked zabudneme na naivne predstavy, ze zakazy, prikazy, zatarasy, retardery, ostrovceky a ine nasilne sposoby pomozu zvysit bezpecnost. Mozno trochu, ale efekt nezodpoveda vynalozenym prostriedkom. Samozrejme tento model nemoze fungovat vsade - je urceny hlavne pre oblasti, kde sa stretavaju vozidla a chodci, napr. sidliska. Na nejaku Bajkalsku sa rozhodne nehodi - pre hlavne tahy a dialnice treba najst ine modely. Ak chces vediet viac, skus http://www.shared-space.org... je to zaujimave citanie, najdes tam aj odkazy na dalsie zdroje.

Aby som sa este na chvilu vratil k problemu prilisnych obmedzeni v doprave, ide o tri fakory:

1. samotny rozsah pravidiel cestnej premavky, ktory uz aspon pred 40 rokmi prekrocil rozumne hranice. Cim viac pravidiel, tym menej si ich vodici pamataju (vid napr. namatkove prieskumy ADAC medzi vodicmi, z ktorych 74% nebolo schopnych napisat test z autoskoly na dostatocny pocet bodov, uff).

2. dopravne znacenie, ktore casto obmedzuje vodicov vyrazne viac ako je nevyhnutne. Cim viac obmedzeni, tym mensiu hodnotu ma pre vodica kazde jedno z nich (inak tiez klasicky trhovy princip prevahy ponuky nad dopytom).

3. dopravne znacenie, ktore vodicov zatazuje (ci skor obtazuje) prilis vela zbytocnymi informaciami (na Slovensku ani nie, ale napr. v Nemecku to miestami vyzera ako na dopravnom ihrisku). Cim viac dopravnych znaciek, tym menej ich vodici vnimaju (information overload).

Ked uz spominam to Nemecko, prave tam uz niekolko rokov prebieha rozsiahla demontaz nadbytocneho dopravneho znacenia, ako su napr. znacky "Pozor zakruta" pred kdejakou miernou zatackou s polomerom 2 kilometre, alebo obmedzenia rychlosti na miestach, kde nemaju co hladat.

Odpovede na otazky zo zaciatku prispevku:

- Bezpecnostne pasy vyznamne znizuju riziko zranenia, alebo smrti pri naraze V TEJ ISTEJ RYCHLOSTI. Ich zavedenie znamenalo prechodny pokles poctu zranenych a umrti, ale po par rokoch sa ich efekt stratil. Vdaka pasom sa zacalo jazdit rychlejsie... Efekt airbagov je mimochodom podobny.

[napr. ADAMS, John: The efficacy of seatbelt legislation: A comparative study of road accident fatality statistics from 18 countries. Dept of Geography University College, London 1981]

- Vdaka ABS je vozidlo (zvacsa) ovladatelne aj pri prudkom brzdeni a brzdna draha moze byt za urcitych okolnosti kratsia. Ale nehod neubudlo, prave naopak. Vodici vozidiel s ABS jazdia rychlejsie, s mensim odstupom a neskor brzdia - preto zapricinuju viac nehod.

[napr. TRIMPOP & WIDLE: Challenges to Accident Prevention: The issue of risk compensation behaviour. Styx Publications, Groningen 1994]

- Rok 1950: 15%, Rok 2000: 15%. :-((

[neviem teraz najst tu studiu, skusim neskor]

Ako vidis, nie je vsetko jasne vopred.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group