ISSN 1335-8715

23-01-2006   Martin Pener   Rôzne   verzia pre tlač

Na pamiatku obetí z 19. januára 2006

Na palube dopravného lietadla našich ozbrojených síl zahynulo 42 ľudí. Boli medzi nimi najmä vojaci, ktorým skončila náročná služba, čo nesie i veľké riziko smrti. Smrť sa im vyhla v miesta nasadenia. Počkala si na nich, až kým sa chceli zvítať so svojimi rodinami a priateľmi. Príspevok si chce uctiť pamiatku obetí.

Reakcia na príspevok

Dôvody nehody
autor: Dušan
pridané: 23-01-2006 12:47


Dosť ma rozčulujú "odborné" stanoviská príčin nehôd.

Dal by som to do nikoľkých bodov.
1. "Piloti boli skúsení, chyba bola v technickom sate" - z hľadiska príčin je skúsenosť pilota úplne bezpredmetná, pretože i najlepší piloti robia chyby a niekedy dokonca začiatočnícke. Starší piloti s nalietanými tisíckami hodín sú samozrejme menej náchylní robiť chyby, ale i oni sú len ľudia.
2. "Lietadlá An-24 sú staré a bolo ich treba už vyradiť" - ako je už spomenuté v článku lietajú i staršie lietadlá a napr. rumunská transportné stroje C-130B "Heckules" sú vyrobené okolo roku 1957 a majú teda skoro 50 rokov. Dôležitejšia je údržba ako vek. Druhou otázkou je morálna zastaralosť. Moderné stroje majú družicovú navigáciu, protizrážkové radary (s automatickým systémom vyhýbania sa) moderné prístroje atď. I staré stroje sa dajú zmodernizovať, ale je to vždy otázkou peňazí a to je vždy problém (a nie len u nás). To je jediný možný sporný moment ktorý vidím.
Bolo vybavenie lietadla zmodernizované pri GO na možný vyšší štandart?
V Týždni je poznámka o častých nehodách An-24 "deväťkrát za posledných desať rokov, len vlani dokonca až trikrát". Takáto nehoda bez súvislostí (príčin nehôd) je len informácia hodná pre bulvárny Nový čas.

3. "Príčinou nehody mohol byť vysadený motor." Pri výpadku motora je to vždy vážny problém, ktorý by si piloti nenechali pre seba a informovali by riadenie letu. Na tieto situácie sú cvičený a vhľadom na to, že šli na pristátie (málo paliva, zostupný let) to nemohol byť problém pre skúsených pilotov.
4. "Svedkovia videli horiace lietadlo" - svedkovia pri takýchto udolostiach sú veľmi nespoľahliví a vidia kadečo. Piloti by okamžite čosi také hlásili a takútu kritickú situáciu (na rozdiel od výpadku motora)by okamžite hlásili.

Takéto katastrofy sú väčšinou kombinácio menších porúch a chýb. Vysvetlenie dá určite až vyšetrenie, ale ak môžem predpovedať tak to bola zrejme chyba pilota (krádko pred pristátím z dlhého letu je častu útlm pozornosti - "však to už máme za sebou") s možno s prispením menšej poruchy na prístrojoch (ale to nepredpokladám). Bohužiaľ tzv. "riadené lety do zeme - t.j. chyba pilota bez najmenšej viny techniky" tvoria približne 30% leteckých nehôd. Poznám prípad keď supermoderný A-320 vletel do zeme i napriek tomu, že prístroje prikazovali zdvihnúť lietadlo. Pilot pochyboval o informáciach čo mu dávali prístroje a zareagoval neskoro. Tým nechcem povedať, že v pilotnej kabíne An-24 sedeli babráci. Jednoducho stačia malé chyby a pár nešťastných náhod a nešťastie sa môže stať vždy.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2021 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group