ISSN 1335-8715

01-12-2005   Matúš Demko   Ideológia   verzia pre tlač

Bärbel Debus: Islamský fundamentalizmus – ideály a realita (preklad)

Ponúkame vám analýzu Islamského fundamentalizmu, ktorú vypracoval Bärbel Debus. Uverejnená bola na serveri Institute for Islamic Studies, www.islaminstitut.de. Článok preložil redaktor Pravého Spektra Matúš Demko.

Reakcia na príspevok

RE: K veci!
autor: D
pridané: 09-12-2005 14:36


"Možno to tak vyzerá, ale v skutočnosti porovnávam len legitimitu násilia. Kým v islame je určitá miera násilia dovolená na dosiahnutie cieľa, ktorým je nastolenie islamu ako svetového náboženstva, v kresťanstve násilie dovolené nie je ani z týchto dôvodov."

Ale one miesta koranu, kde sa o tom hovori su dodnes sporne, vedie sa spor o to, ci to interpretovat doslovne alebo nie. Keby sa mala brat biblia doslovne vsade, asi by ju kazdy veriaci velmi rychlo niekam smarili.

"úprimná snaha po šírení islamu do celého sveta sa zvrhne na násilné obracanie na vieru."

Existuje tolko moslimskych skupin a ty ich zastresujes pod jedny kridla. Uz tu je problem. Chod tuto kusok do viedne a opytaj sa domorodcov, ci ich miestni arabi skusali nasilne obracat na inu vieur, ci uz o takom comsi poculi...

"Vôbec nebojujem proti tým 90%-ám, ktorí môžu byť čestní, charakterní a dobrí, ale bohužial majú asi bližšie k tým 10%-ám ako ku mne a budú pre mňa preto predstavovať hoci len potenciálne ale predsa len riziko. Som k nim skrátka len nedôverčivý, nie predpojatý."

To ma tesi, len potom nechapem, preco hladas problem, ako jediny determinant v korane.

"Tým nereprezentujem názor nikoho iného, len svoj.:"

Ja tomu rozumiem. Mne islo o ine. Ako zabranis aby sa niekto ohanajuc sa zastavou viery, legitimizujuc svoje konanie interpretaciou viery svojskym sposobom v sulade so svojim citenim ci zaujmami, do niekoho pustil a dal mu poriadnu nakladacku?
Preco nehladas rovnako "zvratenu podstatu krestanstva"?

"etky vojny boli podľa mňa vedené zo zištných dôvodov, dokonca aj tie križiacke a osmanské. Len a len územie a časná svetská moc. Zase poveiš, že je to zjednodušenie, ale náboženský motív je podľa mňa len honosné zastrešenie zištných úmyslov."

V tomto pripade je to azda prijatelne zjednodusenie.

"Ale opakujem, to je môj názor. Jediná vojna má náboženský motív a tá ešte nebola vybojovaná - Armagedon. Jedine boj dobra so zlom má náboženský motív."

Ano. Uz som sa zlakol ze budem musiet odcitovat nejake pasaze z biblie, ako sa spravat k nepriatelovi...(kabat,kracanie...).

"Slobodu kohokoľvek rešpektujem aj ja, ale cítim sa dotknutý, ak niekto kritizuje moju. Veď aj ty viacmenej "obraňuješ" slobodu vyznania moslimov či iných tvrdeniami "veď aj kresťania ...", "pozri sa čo Cirkev ..." a tak."

Ale ja sa snazim vytvarat paralelu a nejako pomoct preklenut predsudky a ako sa to da jednoducho inak, ako to priblizit k niecom, co ti je blizke.(predviest aplikaciu tej istej logicky na niecom Tebe blizkom)?

" ale orientovať sa v nich bez určitej filtrácie nedá...."
o tom nemusime diskutovat

"Nespravala sa ferovo...zopar...to mi pride ako dobry priklad moralneho relativizmu ... rovnaky meter"
Ja samozrejme presné čísla nemám, ale určite existujú. O inkvizičných procesoch existujú presné záznamy a o mnohých iných pochybeniach Cirkvi akiste tiež. Ale Cirkev dokáže veľmi presne vyčísliť aj to, o koľkých svojích ľudí prišla rukou rímskych cisárov, pohanských kniežat, francúzskych osvietencov, nacistov alebo aj moslimov, ak chceš. Myslím, že rovnejší už by ten meter nemohol byť. (viz J.Ch.Korec: Cirkev v zápase stáročí; Ján Pavol II.: Nebojme sa pravdy)

"Ale cirkev su ludia. Nic viac."
Omnoho viac

"Ja neaplikujem nic na cirkev a uz rozhodne nie na nabozenske slobody nikoho ineho."
Slobodu kohokoľvek rešpektujem aj ja, ale cítim sa dotknutý, ak niekto kritizuje moju. Veď aj ty viacmenej "obraňuješ" slobodu vyznania moslimov či iných tvrdeniami "veď aj kresťania ...", "pozri sa čo Cirkev ..." a tak.

Byt otvoreny voci inym nazorom je iste znakom osobnosti, ale orientovať sa v nich bez určitej filtrácie nedá. Nechcel som aby to vyznelo, že ide s klapkami na očiach a nepočúvam vpravo ani vľavo. Preto som tam spomenul aj "vyskúšať treba všetko". Zámerne som to vyhnal do extrému. Nie, netreba vyskúšať všetko a ani netreba počúvať všetko. To môže byť škodlivé už len z psychohygienického hľadiska. Informácii je teraz tak veľa, že ich neregulované príjmanie spôsobuje vytláčanie podstatnejších engramov. Treba si vybrať čo povčúvať, ale neber to zase zle. Maj sa.


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group