ISSN 1335-8715

06-11-2005   Martin Pener   EUtópia   verzia pre tlač

„Francúzi! Povedzte, čo chcete, a my vám povieme, že nie!

Po 37 rokoch Francúzsko o sebe opäť dáva vedieť rebéliami v uliciach. Tento raz však v réžii neeurópskych prisťahovalcov. Multikultúrna spoločnosť je nebezpečná utópia. Európe však hrozí dvojaké nebezpečenstvo. Ak nezastavíme vyčíňanie prisťahovalcov, urobia to za nás pravicoví extrémisti. Kto dá záruku, že sa demokracii nevymknú z rúk a že sa Európa nevráti do tridsiatych rokov?

Reakcia na príspevok

RE: Kombinácia
autor: Jozef Filko
pridané: 15-11-2005 0:06


Irshad Manjiová : Korán

My moslimovia sme už vyrástli s predstavou, že Korán je definitívnym, a teda dokonalým prejavom Božej vôle.

Niečo s tou knihou predsa len asi nebude v poriadku

Nová vlna teroru priniesla aspoň jednu pozitívnu vec: ešte nikdy som nepočula toľko moslimov tak jednoznačne protestovať proti teroru, ktorý sa pácha v našom mene. Konečne sa prebúdzame.

Len na jednu otázku sú všetky uši hluché: akú rolu v týchto zločinoch vlastne hrá náboženstvo? Rada moslimov Veľkej Británie rozhodne trvá na tom, že s londýnskymi útokmi nemá islam nič spoločné. Vymenúva iné motívy: "segregáciu", "odcudzenie". Netvrdím, že by u labilných chlapcov situácia outsiderov nemohla zvýšiť citlivosť na radikálne výzvy. Ale na to, aby človek sám seba vyhodil do vzduchu, predsa len treba čosi viac.

Problém islamu dnes spočíva v doslovnej viere. My moslimovia, aj tí umiernení, ktorí žijeme na Západe, sme už vyrástli s predstavou, že Korán je definitívnym, a teda dokonalým prejavom Božej vôle, nedotknuteľný a nemenný. Je to akýsi komplex nadradenosti. Je v ňom niečo nebezpečné, ak nefanatikom z našich radov bráni klásť nepohodlné otázky.

Tak to bolo v týždni po 7. júli. Stretnutie dvadsiatich dvoch významných duchovných a teológov v islamskom kultúrnom centre v Londýne sa skončilo vyhlásením: "Korán jednoznačne hlása, že vražda nevinného človeka je ako vražda celého ľudstva." To je pekné. Lenže v skutočnosti ten úryvok znie takto: "Kto zabije človeka - pokiaľ nejde o trest za vraždu či iné zločiny vo Svätej zemi - bude považovaný za vraha celého ľudstva." Militantní moslimovia sa radi odvolávajú na tú pasáž "pokiaľ nejde...", keď chcú legitimizovať svoje násilie.

Presne na túto pasáž sa odvolával Usáma bin-Ládin, keď v deväťdesiatych rokoch vyzval na džihád proti Amerike. Veď hospodárske sankcie proti Iraku - ktoré zaviedla OSN, ale na nátlak Washingtonu - privodili "vraždu" pol milióna detí. Prinajmenšom si to myslí Usáma bin Ládin. (O sabotovaní pomoci Ropa za potraviny, samozrejme, pomlčal.) Nedajú sa stopy čižiem amerických vojakov na Arabskom polostrove, rodisku Proroka, chápať ako "zločiny vo Svätej zemi"? Usáma bin-Ládin si je tým istý. Nenesú americkí civilisti vinu za vraždu či iné zločiny, keď ich dane pomáhajú kupovať tanky, ktoré valcujú palestínske domy?

Podľa Usámu bin-Ládina je to jasné.

A tak to s najväčšou pravdepodobnosťou bolo aj s teroristami zo 7. júla. Hneď po atentátoch vyhlásila Európska skupina džihádu, že hlavnými dôvodmi bola obrana Iraku a nenávisť k "sionistickému štátu" - čiže vraždy a tiež zločiny vo Svätej zemi. Riadili sa britskí atentátnici touto verziou Koránu? Ešte to nevieme, a tak to nemôžeme vylúčiť. Ale moslimskí duchovní vodcovia to vylučujú.

Aby nedošlo k nedorozumeniu: patrím k tým, čo tvrdia, že určité pasáže z Koránu sa dajú politicky zneužiť. Že sa zneužívajú. Ide o to, že by sa nedali zneužiť, keby neexistovali.

To my moslimovia musíme pripustiť. Prečo by sme nemohli? Prečo lipneme na mantre, že Korán - a islam - sú nedotknuteľné? Boh je možno dokonalý, ale Boh je viac než kniha, Prorok aj náboženský systém. Znamená to, že máme slobodu argumentovať, špekulovať či vyjadrovať pochybnosti bez toho, aby sme sa museli báť, že tým ohrozujeme Všemohúceho. Prečo to nerobíme tak ako to robí židovstvo či kresťanstvo? Obidve tie náboženstvá pripustili "hriechy svätého písma". Tým by sme sa my moslimi prihlásili k pluralizmu myšlienok a interpretácií, ktorá nám umožní praktizovať našu vieru.

Moslimskí duchovní vodcovia Veľkej Británie momentálne nepoužívajú islam ako meč, ale ako ochranný štít. Využívajú výsadné postavenie náboženstva, aby ochránili moslimov pred sebareflexiou. Skúsenosť mi hovorí, že moji islamskí bratia vo viere odmietajú túto myšlienku a naopak, chcú rešpektovať rôznosť kultúr. Ale vnucuje sa otázka: ako sa to stalo, že v diverzifikovaných spoločnostiach idú na verejnosť skôr tí, čo chcú hovoriť proti pluralizmu ako tí, ktorí ho chcú?

Irshad Manjiová (1969) kanadská novinárka, spisovateľka. Kolumnistka The New York Times. Žije v New Yorku. Je autorkou slávnej knihy The Trouble with Islam Today.

IRSHAD MANJIOVÁ


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group