Marián Šarkőzy
Mediálne bolo slovenské 20. výročie 17. novembra hlavne rekapituláciou chýb jeho slovenských vodcov. Samotní aktéri Novembra sa tomu vôbec nevzpierali a sami popridávali vlastné teórie o tom, v čom, ako, a prečo zlyhali.
Marián Šarkőzy
Dostalo sa mi tej pocty, že radikálne slová o Rúfusovi z môjho blogu boli citované v stĺpčeku filozofa Bakoša v Pravde. Niežeby sa práve o mňa extra zaujímal. Poburujúci citát použil ako mostík k duchaplnej narážke na Palka, Hríba a voličov Mikloška, ktorých vraj evolúcia minula. Z osobného blogu sa stal v jeho podaní článok v .týždni. Palko s Hríbom, ktorí s mojimi vyjadreniami voči Rúfusovi nemajú vôbec nič spoločné to schytali lebo nepodporili Radičovú.
Marián Šarkőzy
Pri hodnotení umenia je naozaj úplne nepodstatné, či bol umelec členom strany a ako sa vyjadroval alebo mlčal k politike. A predsa má Hríbovo počudovanie nad Rúfusom ako veľkým básnikom význam.
Marián Šarkőzy
Originálny americký mysliteľ Eric Hoffer – autor slávnej knihy True Believer sa zaoberá povahou masových politických hnutí. Duchaplnosť a paradoxnosť Hofferových aforizmov stojí podobne ako je tomu u jeho obľúbených francúzskych aforistov (Montaigna, LaRochefoucalta, Pascala) na rozlišovaní formálneho obsahu mobilizujúcich myšlienok a cieľov, ku ktorým vedú ako stratégie boja, čím dovádza svojho čitateľa k oslobodzujúcemu poznaniu, že proklamované a skutočné ľudské ciele sú pozoruhodne často, ba priam pravidelne, vo vzájomnom protiklade.
Marián Šarkőzy
Hľadanie a tápanie sa skončilo. Štvrtkové večery na STV sa definitívne a nevyhnutne sformovali do signifikantného útvaru. Tak nevyhnutne ako príroda vytvára kryštály, kvaple a hmloviny, aby nás poučila o charaktere usporiadania častíc, vytvorila STV reláciu „Večer na tému“, poučujúcu nás vo výslednej forme o usporiadaní duší mysliteľov tvoriacich akýsi prirodzený think-tank dnešnej vlády, ktorý si síce aspoň zatiaľ neuvedomuje svoju vlastnú svojbytnú existenciu, predsa je však manifestáciou vyšších princípov, ktoré sa v konečnom dôsledku musia zmaterializovať.
Marián Šarkőzy
Nástup B.O. do prezidentskej funkcie je nevyhnutný, nakoľko je dôsledkom momentálne celosvetového trendu nástupu triednych šplhúňov do vlád. Proti tomu sa nedá robiť vôbec nič. Nástup šprtov prichádza na západe pravidelne so striedaním hospodárskych cyklov.
Marián Šarkőzy
Takmer neuveriteľný úspech Roberta Fica zamestnáva analytikov, novinárov a blogerov už pekné dva roky. Čo vypovedá Ficov úspech o slovenskej spoločnosti? To je natoľko lákavá a zaujmavá otázka, že ani mne nedá aby som sa k všeobecnej mánii rozpitvávania „fenoménu Fico“ ešte raz nepripojil.
Marián Šarkőzy
Jedna vec nám v „komunistických“ úvahách uniká. Nachádza sa mimo radov pred obchodmi a devízových prísľubov. Ako niekto mohol mať rozkoš z toho, že v obchodoch nič nebolo? Nikto z toho samozrejme pasiu nemal. Išlo o iný typ pôžitku a ten pretrval, ba dokonca dnes kvitne ešte košatejším kvetom, čo ma vedie k názoru, že mnohí mladíci, ktorí sa čudujú ako bol komunizmus možný a ťukajú si na čelo by boli vzornými zväzákmi.
Marián Šarkőzy
Postmoderne a slovensky signifikantným pokusom definovať totalitarizmus je „Diablova práca“ Tomáša Zálešáka. Zálešák totiž naznačuje, že už samotnou definíciou totalitarizmu by sme sa stali totalitnými mysliteľmi.
Marián Šarkőzy
Predstavte si, že bývate v paneláku pod bezohľadným susedom, ktorý vás každý deň vytápa, púšťa si naplno dychovku do druhej ráno a do rytmu si trieska ocelovou trubkou o radiátor. V reakcii na vaše sťažnosti vám s drzým úsmevom napľuje do tváre a pridá facku. Tak tento váš sused morálnym relativistom nieje, minimálne z toho dôvodu, že na akúkoľvek morálku zvysoka kašle.
Marián Šarkőzy
Politické združovanie je vždy spletitou kombináciou bratstva slov a pojmov a na druhej strane bratstva psychologického, následkom čoho sa obvykle pod jednou vlajkou ocitajú rôzne fyziologické typy, ktoré si rovnaké pojmy vykladajú po svojom. To je dôvod, prečo je politológia, ktorá sa snaží hľadať príčiny len vo sfére politických pojmov a hesiel taký popletený mišmaš.
Marián Šarkőzy
Marián Šarkőzy napísal dva krátke texty, ktoré pojednávajú o osudovej moci bezpodmienečného a o tom, aký dopad má táto moc na situáciu v Iraku, štyri roky po začatí americkej invázie.
Marián Šarkőzy, Dominik Baco
Naši prispievatelia, Dominik Baco a Marián Šarkőzy napísali dva originálne pohľady na reformu školstva a problematiku vzdelávania ako takého.
Marián Šarkőzy
80-te roky ovládala ekologická panika. Náš profesor zemepisu nám rád rozprával svoju teóriu o tom, že človek premiestnený z dávnejšej minulosti do dnešných časov by po niekoľkých minútach zomrel na znečistenie vzduchu, nakoľko na rozdiel od nás nie je zvyknutý. Dnes, keď ekologická panika upadla by sme asi povedali, že smrť cestovateľa v čase by nastala až po niekoľkých hodinách. Slávny Kunderov román je o tom, že by človek z minulosti zomrel predsa len oveľa skôr – od hanby.
Marián Šarkőzy
Dielko, ktoré vyšlo už raz vyšlo pred desiatimi rokmi a teraz vychádza znova po úprave a zakomponovaní nových zistení, by sa dalo s istou dávkou zveličenia prirovnať k D-fensovej Zmrdologii. Zaoberá sa totiž tou istou témou – sociálne efektívnym, respektíve úspešným sociopatom, ktorého autori nazývajú deprivant.
Marián Šarkőzy
Priznám sa, že som už dlho na Slovensku hľadal typ, ktorý Paul Johnson označuje pojmom „intelektuál“, či „nepriateľ spoločnosti“. Človeka veľmi inteligentného a zároveň infantilne mocibažného v tej miere, že vníma vlastnú inteligenciu ako prekážku svojho pocitu moci až tak, že má potrebu správať sa k logike a vlastnej inteligencii ako vandal k lavičke v parku.
Marián Šarkőzy
Mám rád Nietzcheov spôsob pohľadu na históriu skrz vlastné vnútro. Alebo Dostojevského. Históriu ako druh introspekcie. Príbeh „psychologického románu“ za dejinami. Myslím, že obidva extrémne typy, ktoré sa tu snažím spodobiť, obsahuje v tej, či onej miere každý z nás. Aj boj medzi nimi.
|
|
|
|