01-10-2009
redakcia
Rôzne
verzia pre tlač
Konzervatívny inštitút M. R. Štefánika opäť vyhlásil esejistickú súťaž pre študentov stredných i vysokých (vrátane doktorandského štúdia) škôl. Tento raz na tému: "November 1989 a 20 rokov slobody" (Stav občianskych, politických a ekonomických slobôd na Slovensku dve desaťročia po páde komunistického režimu).
Autori, autori
autor: ooo
pridané: 05-10-2009 21:37
Nehláste sa až toľkí!!! Alebo máte strach pred súdr. Ficom či Ha-ha-rabínom?
|
....
autor: LIBERTARIAN
pridané: 06-10-2009 10:02
Je to sranda - očakavať zmysluplne texty od ludi, ktori v 1989 ešte ani nežili, na temu , ktora ma porovnavat zivot pred a po 1989.
Iste sa najdu aj schopní, ale ak to ma mať hodnotu, mal by to pisať clovek , co to prezil pred aj po.
|
RE: ....
autor: Dušan Sloboda
webstránka: http://www.konzervativizmus.sk
pridané: 07-10-2009 9:31
Nemyslim si, ze by to muselo byt jedine tak, ako pisete. Minuly rok sme mali temu Osudové osmičky v dejinách Československa /Udalosti rokov 1918, 1938, 1948, 1968 a 1988 z pohľadu študenta v roku 2008/ a eseje hodnotu maju. Hoci tiez by ste mohli povedat, ze autori tych eseji boli ludia, ktori v danych rokoch "este ani nezili". Nerozumiem, aky je problem a preco by sme sa nemali pytat mladych ludi, ako oni vidia dnesok a dnesny stav slobody na Slovensku. A hoci i preco sa nepytat na to, ako mladi ludia dnes vnimaju to, co bolo pred 1989, v Novembri 89, po nom, a co je dnes. Ved nech sa pytaju, patraju, doplnaju si obraz. A preco by tie texty nemohli byt zmysluplne? Prave vediet to, ako mladi ludia vnimaju to, co sa udialo, a co sa deje dnes za toho sudruha, ktory si vtedy November nevsimol, ma zmysel.
|
RE: ....
autor: libertarian
pridané: 07-10-2009 23:09
Tieto argumenty chapem.
Len si myslim, ze naozaj zaujimave postrehy, zaujimave uvahy na takuto temu mozu skôr prist od cloveka, ktory to vsetko prezil. Skutocnu atmosferu komunizmu len tazko moze pochopit clovek, co tam nezil. Bola to absolutne absurdna doba s absurdnymi pomermi.
|
RE: ....
autor: Jj
pridané: 07-10-2009 22:10
Veru tak.
Povstan, o velky Mises, prebud sa z vecneho spanku!
Aby sme o velkej hospodarskej krize, zlocinoch nacizmu, ci inych statnych zlyhaniach, viac nemuseli pocuvat od Libertariana.
A povstan aj ty, Dglak, praclovek, nech od Libertariana viac nemusime pocuvat o mafianskom povode statu.
A nech povstane i prva bunka, a namiesto Libertariana nech nas pouci o Bohu.
Also sprach Libertariansvámi, rinpoče a láma Plejáďanov.
|
RE: ....
autor: tralos
pridané: 08-10-2009 10:18
Mne to pripomenulo namietku iste vyucujucej na vyske, ktora na namietku spoluziaka o neslobodnych pomeroch v ramci katolickej cirkvi povedala, ze spoluziak o tom nemoze nic vediet, lebo nie je clenom cirkvi a nezil ani v minulosti:)
Redukovat to, co je pisatelne len na zazite, hovorit len o videnom a vyjadrovat sa len k vlastnym skusenostiam, to je skutocne dost obmedzeny svet.
romco
|
VCERAJSIA PREYZENTACIA LK
autor: tralos
pridané: 08-10-2009 10:33
Cau, kedze som musel skorej odist, skusim sa vyjadrit hlbsie tu, nakolko nemam pristupny gmail:)
Najzaujimavejsi a vzhladom k teme pre skodu veci pomerne malo zdoraznovany mi prisiel rozdiel medzi slobodou krestanskou a slboodu, ako ju vnima ekonomicka veda, isty prud ekonomickej vedy a iste myslenie, totiz liberalne myslenie.
Cim je sloboda u krestanov? Ako si vecra aj hovoril, je stavom, vnutornym a zvnutornenym. Slobodny je ten, kto neciti chtic po pozemskych veciach, kto poslucha Bozie prikazania resp. cirkevne autority. Sloboda je teda stav, konkretne dusevne rozpolozenie cloveka, v ktorom clovek nie je zavisly a neciti ziadostivost po pozemskych a preto potencialne hriesnych veciach. Boh miluje slobodu a preto kto miluje Boha, ten je naozaj slobodny. Vdaka tomu moze byt aj otrok v skutocnosti slobodny.
Cim je sloboda v liberalizme a v ekonomickej vede? Volbou, moznostou volby, volenim. Slobodny je ten, kto ma moznost sam si zvolit svoje ciele a sam si aj zvolit prostriedky, ktorymi tieto ciele dosiahne. Sloboda uz viac nie je vnutornym stavom, ale vonkajsim prejavom vole. Vole koho? Cloveka, ktoreho sloboda je jeho nescudzitelnym atributom. Slobodny je teda ten, kto voli ako spotrebitel, ako predavajuci, ako volic a pod, proste ako subjekt, ako slobodny ekonomicky subjekt, aby sa pouzil pojem ekonomickej vedy. Slobodu nestraca ani vtedy, ak je jeho volba zla, ak s nou neushlasime. Clovek ma pravo sa rozhodovat, dokonca je to jeho povinnostou. Riziko zleho rozhodovania vsak nespochybnuje volbu ako prejav slobody.
Tu treba mozno hladat ten ambivalentny a neurcity starocny vztah krestanstva k ekonomii a k vonkajsej slobode. Vonkajsia sloboda, to je sloboda, ktora potencialne moze viest k hriechu. Samotna volba nie je pre krestanstvo kvalitou, pretoze volba obsahuje riziko. Kvalitou je len spravna volba, volba ktora je v sulade s bozou volou a s bozimi prikazaniami resp, s prikazaniami cirkevnych autorit.
Je teda vidno, ze ide o dve rozdielne kocnepcie slobody: sloboda ako vnutorny stav a sloboda ako sulad s volou boha a pod. a na druhej strane sloboda ako volba, ako potencialna volba zleho rozhodnutia, v kazdom pripade sloboda ako rizikom ktore volbu nespochybnuje. Teda volba je kvalitou bez ohladu na riziko, volba je kvalitou sama o sebe.
Dve rozdielne koncepcie slobody, tam sa mozno hlada klucovy oporny bod temy, na ktoru si vcera mal prezentaciu.
romco
|
RE: VCERAJSIA PREYZENTACIA LK
autor: Lukas Krivosik
pridané: 08-10-2009 11:21
Romco, ale ja by som tie dve slobody do protikladu nedaval. Pretoze slobodnu volu (teda moznost rozhodnut sa aj pre hriech) nam dal Boh. To jasne z Biblie vyplyva. Ved tam sa aj ludia pravidelne pre zivot bez Boha rozhoduju. Cize ta vonkajsia sloboda je pritomna aj v krestanstve.
Treba si vsak uvedomit, ze krestanstvo (a vlastne akekolvek nabozenstvo) ma trochu pozmenenu perspektivu. Pren zivot nekonci smrtou. Inymi slovami, tu vymerany cas nie je vsetkym, s cim musime pocitat. Zivot je pren len prestupna stanica, v ktorej musime obstat so ctou, aby sme mohli po jeho skonceni pokracovat do dalsej formy existencie (Nebo/Peklo). A k tomu, co bude po smrti, by mala byt upriamena nasa pozornost.
|
RE: VCERAJSIA PREYZENTACIA LK
autor: tralos
pridané: 08-10-2009 11:47
Nie protiklad, ale inakost, vzajomny vztah, rozhodne nie vsak totoznost, to mi prislo ako najzaujimavejsia vec.
Ano slobodna vola je podla krestanstva od Boha , ale skutocne slobodny je ten, kto kona v sulade s bozimi prikazmi a v sulade s jeho volou. Zatial co raz je kvalita samotna volba a moznost volby a toto je davane za ciel, tak v krestanstve je za kvalitu povazovana len ista volba, konkretne volenie, t.j. poslusnost k bohu resp. cirkevnym autoritam. Uz nie volenie a moznost volit, ale jedna volba, volba pre Boha.
Zmenila sa aj mierka a optika, pomocou ktorej mozno povedat o cloveku, ze je slobodny resp. neslobodny. Dnes o otroku nepovieme ze je slobodny, zatial co v krestanstve to mozne povedat je. A naopak, bohac zaslepeny peniazmi a laskou k nim nebude podla krestanstva slobodny, ale jeho dusa bude zovreta v hriechu a ziadostivosti, akokolvek moze vytupovat ako ekonomicky slobodny subjekt.
roman
|
RE: VCERAJSIA PREYZENTACIA LK
autor: jj
pridané: 12-10-2009 16:57
Tak nejak, z toho prameni napriklad aj moj pocit, ze krestanstvo skratka nema taku ambiciu ako liberalizmus. Krestanom staci objavit Boha, Krista, a uznat ho za svojho spasitela a snazit sa mu priblizit.
Takyto clovek, krestan, potom prirodzene moze lahko oponovat trebars komunizmu, to vsak neznamena, ze by mal byt ticho pri bohacovi, ktory sa nepodeli o svoj majetok...
|
Asi je to neskoro, ale ...
autor: vlado
pridané: 16-10-2009 14:50
Zaujalo ma, ze clovek je (podla liberalnej definicie) slobodny len ked ma moznost volit. Zda sa mi tato "definicia" nedostatocna. Nepopisuje aky je clovek ktory si uz zvolil:
A. svoju slobodu volby stratil a je neslobodny,
B. alebo (tym, ze postupuje podla svojej volby) prave svoju slobodu realizuje a teda je nadalej slobodny?
Ak je spravne A, tak to vedie k trvalej neslobode. Napr.
1. mozem sa ozenit, alebo nie. Ak som sa rozhodol a ozenil sa, uz som neslobodny. Dovedene do extremu: ak chcem byt slobodny clovek, nesmiem sa ozenit (lebo by som stratil slobodu), teda som stratil moznost volby => a teda som neslobodny uz teraz :-) .
2. podobne, ak si mozem kupit auto a nemusim. Ak si ho kupim (a teda miniem peniaze a uz si dalsie kupit nemozem), stavam sa neslobodnym? Potom, ak chcem ostat slobodny, nesmiem si ho kupit => ale ak si ho nesmiem kupit, tak som neslobodny.
Ak je spravne B, tak sloboda v krestanskom ponimani, je slobodou v liberalnom ponimani v stadiu "po zrealizovanej volbe".
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: tomas.teicher
e-mail: tomas@slovenskooo.sk
pridané: 17-10-2009 7:21
ale do manželstva vstupuješ slobodne. Teda si sa slobodne zriekol časti svojich práv.
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: libertarian
pridané: 18-10-2009 18:30
Ak vlezieš do vody, tak si mokry. Aj ked tam vlezieš slobodne.
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: tomas.teicher
e-mail: tomas@slovenskooo.sk
pridané: 19-10-2009 7:48
ano ale ked tam vleziš slobodne, nemôžeš sa sťažovať. Alebo ti to až tak neprekáža, keď prídeš o trochu slobody. Niečo iné zase získaš.
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: LIBERTARIAN
pridané: 19-10-2009 13:40
ano.
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: tralos
pridané: 18-10-2009 0:07
Bezne sa hovori ze je clovek alebo slobodny alebo zenaty/vydata, teda ze ked je clovek v manzelstve, jeho sloboda je obmedzena. Aj v roznych tlacivach sa udava dualita: slovodny/a zenaty/vydata, teda rozumie sa celkom bezne a opravnene , ze ak je clovek v maznelstve, ma obmedzit svoje spravanie v niektorych veciach...
A prikladu s autom nerozumiem vobec. Ak si kupim nejake auto, potom si mozem predsa kupit aj ine auto, v com je akoze obmedzena sloboda? Niektori za zivot vystredaju mnozstvo aut, ini vlastnia niekolko aut naraz a ini nikdy ziadne. To, ze niekto nema penazie na auto a iny ma na niekolko aut, neriesi otazku slobody ako moznosti volby...
tralos
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: vlado
pridané: 20-10-2009 12:06
Pri priklade s autom so napisal, ze jeho kupou miniem peniaze a teda uz si nemozem dovolit kupit dalsie.
Nechcem diskutovat o jednotlivych prikladoch (tie len ilustruju moju otazku).
Aky je clovek, z hladiska liberalnej filozofie, ked uz raz uskutocnil volbu. Slobodny (lebo sa deje podla jeho volby), alebo neslobodny (lebo uz si nemoze volit)?
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: tomas.teicher
e-mail: tomas@slovenskooo.sk
pridané: 20-10-2009 12:23
podla mna je slobodny. Lebo keby sme zvolili za kriterium namiesto auta povedzme vesmirnu raketu, tak by nebol slobodny nikto na svete, lebo nikto si ju nemoze dovolit.
|
RE: Asi je to neskoro, ale ...
autor: tralos
pridané: 20-10-2009 12:44
Neviem akym agrumentom podporiet, ze realizacia vole subjektu t.j. jeho volba je neslobodou, lebo volbou sa iste alternativy stanu bezpredmetne.
Volba by sa podla liberalnej teorie mala uskutocnovat vzdy ako volba medzi niecim. Sloboda je potom moznost volit si medzi tymto niecim a nesloboda je nemoznost volit si medzi tymto niecim.
To, ze volbou A som si nezvolil B vsak nemozno nazvat neslobodou ale vyledkom volby, t.j. vyberom A.
romco
|
No ved to.
autor: vlado
pridané: 23-10-2009 15:35
Svojim prispevkom som chcel ukazat, ze stavanie "liberalnej slobody" a "krestanskej slobody" do rozporu nieje v poriadku. "Krestanska sloboda" je (v ponimani "liberalnej slobody") sloboda ludi, ktori uz urobili volbu.
|
RE: No ved to.
autor: tralos
pridané: 23-10-2009 18:49
A kto dava co do rozporu?
Stale nerozumiem:)
romco
|
rok 89.
autor: Zalesak,
e-mail: zelenina@centrum.sk
pridané: 17-10-2009 0:03
ono je to komplikovane s tou novembrovou revoluciou. kritizujem komunizmus aj Fica, ale naozaj nic nie je ciernobiele. stavalo a predtym dost bytov, ten system mal aj vyhody. na druhej strane bola nesloboda, buzeracie a podobne. nerobme si vsak o ziadnej revolucii nejake iluzie. revolucie totiz vzdy vyvrhnu aj to, co nechceme. takze tak, vazeni !!
|
RE: rok 89.
autor: tomas.teicher
e-mail: tomas@slovenskooo.sk
pridané: 17-10-2009 7:19
"nic nie je ciernobiele. stavalo a predtym dost bytov"
to hej, ale v rakusku sa podla mna v tom case postavilo ovela viac bytov a nikdy tam nebol komunizmus. Aj v tomto ohlade je kapitalizmus lepsi
|
RE: rok 89.
autor: PC1
pridané: 07-11-2009 1:11
Za sociku bolo krasne. O zakladne veci bolo postarane a kvoli obmedzenemu cestovaniu mala vacsina obyvatelstva prehnane krasnu predstavu o zapade. Kombinacia zaruceneho zivobytia s rajom na zemi hned za plotom je tazko prekonatelna. Po 89tom padli iluzie popolom a i o zakladne zivobytie treba bojovat. Je viac nadeje i ked nie moznosti urobit dieru do sveta. Mne to vychadza na remizu.
|
RE: rok 89.
autor: tomas.teicher
e-mail: tomas@slovenskooo.sk
pridané: 11-11-2009 9:24
"ked nie moznosti urobit dieru do sveta"
mne sa zdá že tých príležitostí je dnes až dosť. Môžeš sa zapojiť do rôznych súťaží (hudobných, literárnych, atď..). Stačí si len vybrať. Projekty pre začínajúce kapely, začínajúcich autorov...Na škole sa študenti môžu zúčastniť takého projektu, hentakého projektu..Môžeš si vytvoriť vlastný blog a vie o tebe celá krajina. Podla mňa žiadna predchádzajúca generácia nemala takú možnosť sa realizovať. Mimochodom na tejto stránke bola nedávno vypísaná nejaká literárna súťaž. Príležitostí je podla mňa dosť.
|
o.k.
autor: Zalesak
e-mail: zelenina@centrum.sk
pridané: 05-11-2009 14:18
mozno som sa trochu trapne vyjadril.. bol som v 89. roku len mlady frkan, takze sa snazim si o tych veciach viac nastudovat..
|
|
|
|
|
Upozornenie
Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov.
Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.
Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.
O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.
|
|