ISSN 1335-8715

18-03-2008   Marek Hrubčo   Ideológia   verzia pre tlač

Quo vadis KDS?

Na pravicovom politickom poli vznikol nový subjekt. Najpolitologickejšia trojica Kusý - Haulík - Mesežnikov sa poponáhľala so svojimi "aktuálnymi" prognózami a zaplnila stránky denníkov. Strana nemá šancu, znie verdikt prekurzorov verejnej mienky. Pravicové spektrum mlčí, "kádeháci" vyčkávajú, čo bude. Alebo lepšie, tvária sa, že sa nič nedeje.

Východiská

Za každým z uvedených postojov cítiť až prílišnú viazanosť na konkrétnu politickú stranu alebo politologický chlebík. Pre tých, ktorých ešte zaujíma, ako veci sú, odporúčam celú vec osvetliť zvonku.

Osobne sa v tomto smere necítim byť ničím viazaný. Ani závislosťou na KDH, ani spriaznenosťou s "palkizmom" či "šebejizmom", ani ľavicovým či anti-opozičným postojom, ani úpornou snahou štefunkov a chmelárov dostať sa do politiky, ani závislosťou komentátorov od svojich vydavateľov. Prípadným čitateľom je dobre známa história celého prípadu, takže tú rád vynechám.

Prognóza

Skôr ma zaujíma jeden nie veľmi priaznivý, ale veľmi pravdepodobný scenár dlhodobého vývoja politickej scény. Fico vyhrá najbližšie voľby a potvrdí smerovanie politiky štátu "smerom k ľuďom" (čiže v podstate "ľudí smerom k štátu").

Rozdrobená opozícia sa na čele s KDH v roku 2010 nedostane do parlamentu. Štruktúry sa možno prebudia zo stáročného spánku. Intelektuáli z OKS zostanú naďalej zaseknutí vo svojom intelektualizme. Fico aj Daniel Lipšic sa rozhodujú, či zostanú v politike. Fico, človek-milión, by najradšej odišiel z politiky, ale vo voľbách "opätovne získa dôveru ľudí", takže predvedie nesmiernu obetu a zostane premiérom (ak nebude medzitým prezidentom).

Lipšic sa rozhodne prorodinne a odíde do právnickej branže. A my? Ďalšie štyri roky sme odsúdení vídať a počúvať vo verejnom priestore nekultivované, neodborné, hrubozrnné myslenie politických manekýnov tancujúcich pod taktovkou verejnej mienky. O dôsledkoch na spoločenskú klímu, hospodársku politiku, kredit Slovenska a napokon aj spätne na kultúru ani nehovoriac.

Úskalia a nádeje

Do tohto modelu je ešte potrebné zapracovať voľbu prezidenta. "Opozičná" prezidentka by mohla dostať opozíciu do lepšej pozície už vo voľbách 2010. V horšom prípade nás „ani studený ani horúci“ Gašparovič neustálym obrusovaním hrán účinne uspí (ak ešte nejaké hrany zostanú). Je to práve tento Smer, smer k ničote a ničotnosti, ktorý chce Palko zvrátiť, alebo aspoň vytvoriť priestor pre akúsi nádej na zdravú zmenu.

Dnes mnohých z nás z premiérových vyhlásení vo vzťahu k médiám či ekonomike mrazí. Aj v päťdesiatych rokoch ľudí mrazilo, ale čakali, že "to padne" samo. Ešte aj vo väzniciach dúfali. Nádej vydržala iba tým najzdatnejším bežcom na dlhé trate. Režim padol o 40 rokov neskôr. Založenie KDS samozrejme nie je nič spásonosné, ale je to čosi. Palko správne rozpoznal, že je čas konať. Otázka, či je pre neho vlastná ambícia prvoradá, je pre mňa zase druhoradá.

Možno súhlasiť s politológmi v tom, že strana nemá šancu na úspech - ale zároveň sa pýtam, na aký úspech? Úspech v krátkozrakom politologickom zmysle limitovanom termínom ďalších volieb. Práve pre svoju odvážnosť, či z krátkodobého hľadiska dokonca absurdnosť, je Palkova avantúra taká zaujímavá. Cítiť v nej ono sympatické "navzdory".

Jedným z pomerne málo citovaných posolstiev, ktoré nová strana pri príležitosti svojho založenia vypustila do éteru bolo toto: chceme tu pôsobiť dlhodobo. Zdá sa (aj vzhľadom na životopisy zakladateľov), že to myslia vážne a ja im tlieskam. Aj politológom musí byť zrejmé, že po prípadnom a veľmi pravdepodobnom fiasku opozície vo voľbách 2010 dôjde k významnému preskupovaniu síl. Možno preto sú dnes "kádeháci" ticho. Z pragmatických dôvodov.

Odporúčania

Vzhľadom na uvedené by som odporúčal činiteľom nasledovné: Ľavicoví ašpiranti by nemali vkladať nádeje do "podloženia" Smeru štandardnou ľavicovou sociálno-demokratickou agendou. Fico nepotrebuje myšlienky. Potrebuje vyslať "clear message" svojej voličskej základni bez ohľadu na jej myšlienkový obsah. A pokiaľ ide o štandardnú ľavicovú agendu, chvála Pánu Bohu, slovenský väčšinový volič, ktorý (ešte stále) neporozumel nevyhnutnosti ekonomických reforiem, nerozumie ani antidiskriminácii, humanrightizmu alebo feministickej agende.

Neklamme sa: ľudia vo voľbách 1998 nevolili reformy, ale Dzuridove dvojnásobné platy. Takto primitívne zmýšľa volič a takéhoto primitívne mysliaceho zástupcu cez médiá hľadá. S ľavicovými intelektuálmi sa zhodujem v nutnosti vytvoriť pôdu pre diskusie o hodnotách, o myšlienkach, o podstate vecí.

Toto si však vyžaduje rozšírenie počtu a kvality ľudí, ktorí sú schopní politické výroky a rozhodnutia kontextualizovať. Až potom môžu semienka antidiskriminácie či environmentalizmu padať na ľavo od stredu - na úrodnú voličskú pôdu. Oproti konzervatívnej strane však majú ľavičiari jednu zásadnú nevýhodu: ich východiská sú ontologicky mylné.

Konzervatívcom odporúčam taktiež rozširovať a prehlbovať nepomerne rozvinutejšie štruktúry na pravej strane spektra, a to nie iba politicky ale širšími kultúrnymi pohybmi. Nepomerne rozvinutejšie sú preto, lebo ľavica v hodnotovom zmysle v moderných slovenských dejinách tradíciu nemá (ak neberieme do úvahy násilné či menej násilné politické puče alebo vonkajšie geopolitické tlaky).

Ďalej odporúčam pripraviť sa na absolventov liberálnych škôl. Za ich zhmotnenie možno v súčasnosti považovať istého trubadúra, ktorý už cez svoje ekonomické okuliare nevidí rozdiel medzi nedeľou a pracovným dňom, medzi všedným a posvätným.

Čo odporučiť KDS? Predovšetkým trpezlivosť. Nestratiť dlhodobú víziu, tvrdo pracovať, kultivovane diskutovať, používať jazyk, ktorému dnešní ľudia rozumejú, apelovať nie na pudy a primitivizmus ako súčasná koalícia, ale na zdravý sedliacky rozum slovenského pospolitého ľudu, a najbližšiu predvolebenú kampaň zamerať (pokiaľ možno explicitne) na rok 2014. Ak KDS neprekročí 5-percentnú hranicu v najbližších voľbách, nebude to pre KDS neúspech. Stranou, ktorá si v najbližších voľbách nemôže dovoliť neuspieť, je KDH.

Marek Hrubčo
prekladateľ a publicista

  poctivosť
   mbx 18-03-2008 15:28
  Zásadne nesúhlasím
   Dušan 18-03-2008 16:04
  RE: Zásadne nesúhlasím
   Peter Spáč 18-03-2008 16:14
  RE: Zásadne nesúhlasím
   Peter Kovar 18-03-2008 20:07
  RE: Zásadne nesúhlasím
   Rogue Keeper 19-03-2008 10:04
  RE: Zásadne nesúhlasím
   oblastny komisar 21-03-2008 0:29
  RE: Zásadne nesúhlasím
   Peter K. 23-03-2008 2:39
  RE: Zásadne nesúhlasím
   mbx 18-03-2008 22:17
  RE: Zásadne nesúhlasím
   libertarian 19-03-2008 10:43
  RE: Zásadne nesúhlasím
   Marian Kopec 19-03-2008 18:28
  "pravicovy vidiek"
   Duro 19-03-2008 6:56
  Ad.: Sulik
   mišo 18-03-2008 20:19
  RE: Ad.: Sulik
   7gemini7 18-03-2008 20:26
  nech posledný zhasne svetlo
   tom 18-03-2008 21:07
  Diskusia
   Dušan 19-03-2008 14:30
  RE: Diskusia
   tom 19-03-2008 16:25
  RE: Diskusia
   Lahvac 19-03-2008 18:25
  RE: Diskusia
   7gemini7 19-03-2008 19:25
  RE: Diskusia
   tom 20-03-2008 15:41
  RE: Diskusia
   7gemini7 20-03-2008 17:18
  RE: nech posledný zhasne svetlo
   7gemini7 20-03-2008 17:20
  RE: Ad.: Sulik
   jano 18-03-2008 20:49
  RE: Ad.: Sulik
   Dušan 19-03-2008 14:18
  --
   7gemini7 18-03-2008 20:24
  RE: --
   Marek Hrubčo 18-03-2008 21:28
  RE: --
   Danoteles 18-03-2008 22:41
  RE: --
   Duro 19-03-2008 7:07
  RE: --
   Danoteles 19-03-2008 8:33
  RE: --
   tralos 19-03-2008 8:43
  RE: --
   libertarian 19-03-2008 9:37
  RE: --
   Marian Kopec 19-03-2008 18:40
  RE: --
   7gemini7 20-03-2008 0:27
  RE: --
   LIBERTARIAN 20-03-2008 7:57
  RE: --
   7gemini7 23-03-2008 2:20
  RE: --
   Maros 18-03-2008 22:42
  RE: --
   Danoteles 18-03-2008 22:53
  RE: --
   Duro 19-03-2008 7:13
  RE: --
   libertarian 19-03-2008 9:45
  RE: --
   Marian Kopec 19-03-2008 18:43
  RE: --
   Lahvac 25-03-2008 17:39
  RE: --
   Peter Šurda 22-03-2008 8:03
  drobna oprava
   Peter Šurda 22-03-2008 8:11
  RE: --
   AS 22-03-2008 10:47
  RE: --
   Peter Šurda 22-03-2008 13:04
  RE: --
   AS 22-03-2008 16:59
  RE: --
   Duro 19-03-2008 7:21
  RE: --
   Firstborn 19-03-2008 9:22
  RE: --
   AS 19-03-2008 18:36
  RE: --
   libertarian 19-03-2008 9:50
  RE: --
   Am. 19-03-2008 0:42
  RE: --
   FlamesInMyBlood 19-03-2008 11:58
  RE: --
   tom 19-03-2008 16:19
  RE: --
   7gemini7 19-03-2008 19:27
  Preco nedela?
   Mišo 19-03-2008 10:21
  RE: Preco nedela?
   Laborec 19-03-2008 11:07
  kds
   L. Obsitnik 19-03-2008 11:27
  PRAVICA - LAVICA
   LIBERTARIAN 19-03-2008 12:10
  RE: PRAVICA - LAVICA
   Rogue Keeper 19-03-2008 13:25
  fasizmus ako vrchol antimodernistickeho konzervativizmu??
   Firstborn 19-03-2008 20:24
  RE: fasizmus ako vrchol antimodernistickeho konzervativizmu??
   Rogue Keeper 26-03-2008 12:24
  RE: fasizmus ako vrchol antimodernistickeho konzervativizmu??
   AS 29-03-2008 11:20
  KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   Martin Pener 19-03-2008 14:34
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   jano 19-03-2008 15:40
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   Martin Pener 19-03-2008 17:02
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   mišo 19-03-2008 19:28
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   Martin Pener 19-03-2008 20:32
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   mišo 19-03-2008 20:43
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   Martin Pener 20-03-2008 7:48
  RE: KDS, OKS, SDA, HZD, Slobdní...
   Mišo 20-03-2008 12:47
  Pravica sa rozpada
   mišo 19-03-2008 19:32
  RE: Pravica sa rozpada
   Danoteles 19-03-2008 20:46
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 8:14
  Máš pravdu
   Komunista 01-04-2008 7:30
  RE: Pravica sa rozpada
   7gemini7 20-03-2008 0:19
  RE: Pravica sa rozpada
   Firstborn 20-03-2008 8:15
  RE: Pravica sa rozpada
   Dušan 20-03-2008 10:05
  RE: Pravica sa rozpada
   AS 20-03-2008 14:06
  Tvrdá konzervatívna realita
   Dušan 20-03-2008 15:28
  RE: Tvrdá konzervatívna realita
   AS 20-03-2008 17:01
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 11:42
  RE: Pravica sa rozpada
   Firstborn 20-03-2008 12:24
  RE: Pravica sa rozpada
   7gemini7 20-03-2008 17:29
  RE: Pravica sa rozpada
   7gemini7 23-03-2008 2:13
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 8:20
  RE: Pravica sa rozpada
   Mišo 20-03-2008 9:49
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 11:35
  RE: Pravica sa rozpada
   Mišo 20-03-2008 12:43
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 25-03-2008 7:37
  RE: Pravica sa rozpada
   tomas cunik 25-03-2008 16:35
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 26-03-2008 9:20
  RE: Pravica sa rozpada
   Mišo 20-03-2008 14:15
  RE: Pravica sa rozpada
   Lahvac 25-03-2008 17:56
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 8:29
  RE: Pravica sa rozpada
   Mišo 20-03-2008 9:38
  RE: Pravica sa rozpada
   LIBERTARIAN 20-03-2008 11:38
  RE: Pravica sa rozpada
   7gemini7 20-03-2008 17:15
  RE: Pravica sa rozpada
   AS 20-03-2008 20:06
  Radičová vl. KDH/KDS
   Dušan 20-03-2008 15:39
  RE: Radičová vl. KDH/KDS
   AS 20-03-2008 20:15
  RE: Radičová vl. KDH/KDS
   Dušan 20-03-2008 22:40
  RE: Radičová vl. KDH/KDS
   AS 22-03-2008 10:27
  Este k tej nedeli
   Maros 20-03-2008 21:38
  Je to šaškáreň.
   Dušan 20-03-2008 22:46
  RE: Este k tej nedeli
   AS 22-03-2008 10:43
  RE: Este k tej nedeli
   Maros 22-03-2008 23:07
  RE: Este k tej nedeli
   AS 23-03-2008 9:25
  RE: Este k tej nedeli
   v.l.a.d.o 22-03-2008 20:32
  RE: Este k tej nedeli
   Maros 22-03-2008 23:11
  reakcie
   Marek Hrubčo 21-03-2008 10:53
  Komunizmus v nás.
   Dušan 21-03-2008 12:49
  RE: Komunizmus v nás.
   L. Obsitnik 22-03-2008 14:24
  Hodnoty nie sú problém
   Dušan 22-03-2008 16:02
  RE: reakcie
   LIBERTARIAN 25-03-2008 7:53
  Co je a co nie je vidiet
   majkl 21-03-2008 14:34
  RE: Co je a co nie je vidiet
   Maros 21-03-2008 22:32
  troška mimo; k demografii a niečo k nedeli
   tom 21-03-2008 18:35
  RE: troška mimo; k demografii a niečo k nedeli
   Peter Šurda 22-03-2008 9:25
  RE: troška mimo; k demografii a niečo k nedeli
   AS 22-03-2008 10:54
  Aké nútenie ?
   Dušan 22-03-2008 11:43
  RE: Aké nútenie ?
   AS 22-03-2008 12:07
  Komunisti a KDH
   Dušan 22-03-2008 12:18
  RE: Komunisti a KDH
   AS 22-03-2008 16:23
  Zhodneme sa
   Dušan 22-03-2008 19:15
  RE: Aké nútenie ?
   majkl 22-03-2008 14:03
  RE: Aké nútenie ?
   Dušan 22-03-2008 15:57
  RE: Aké nútenie ?
   modrak 23-03-2008 6:51
  RE: Aké nútenie ?
   AS 23-03-2008 9:07
  "takovou jednotící úlohu vždy plnilo náboženství,
   Slayer 25-03-2008 3:58
  Naši cirkevní vodcovia centrálne stanvili nové hriechy
   Slayer 25-03-2008 4:02
  RE: Naši cirkevní vodcovia centrálne stanvili nové hriechy
   Lukas Krivosik 25-03-2008 16:33
  pani Pietruchova sa dokonale vyfarbila ( alebo aj 'Boh je k*k*t' )
   Firstborn 27-03-2008 11:02
  RE: pani Pietruchova sa dokonale vyfarbila ( alebo aj 'Boh je k*k*t' )
   Mišo 27-03-2008 16:18
  ...
   Firstborn 27-03-2008 23:10
  Moja reakcia
   Ladislav Kováčik 27-03-2008 16:07
  Re:Moja reakcia
   Ja 27-03-2008 16:15
  Re:Moja reakcia
   Ladislav Kováčik 27-03-2008 16:31
  Re:Moja reakcia
   tom 27-03-2008 19:17
  Re:Moja reakcia
   Ladislav Kováčik 27-03-2008 19:31
  No a čo ?%
   Karol Jadaš 02-06-2008 18:11

   

 

Ideológia

Pri slove „ideológia“ mnohým z nás zídu na um časy nedávno minulé a masy, ktoré pochodujú pod jednoduchými heslami. No ideológia je istým súborom vnútorne kompatibilných názorov, bez ktorých sa politika nezaobíde. Pravé Spektrum má ambíciu diskutovať v tejto rubrike o myšlienkovom pozadí politickej pravice. Aký je vzťah klasického liberalizmu a kresťanského konzervativizmu? Koľko Boha, patriotizmu a trhu treba k namiešaniu pravicového kokteilu, príťažlivého pre ľudí? Kto boli myšlienkoví otcovia smeru, ku ktorému sa hlásime? Táto rubrika je však venovaná aj filozofom a intelektuálom všeobecne. Čo zahŕňa prirodzene aj výmenu názorov s teoretikmi protistrany.

Tiráž

Názov

Kontakt Šéfredaktor Redakcia Editor Vydavateľ Zakladateľ

Ďalšie odkazy

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o zaujímavých novinkách na Pravom Spektre, vyplňte Vašu e-mailovú adresu. (frekvencia cca. 1 správa za mesiac)
 

 
Copyright © 2001-2023 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group