ISSN 1335-8715

16-10-2001   Matúš Mládek   Komentáre   verzia pre tlač

„POSLEDNÁ ŠANCA“ PRE PALESTÍNU

Jeden izraelský politik raz múdro povedal: „Palestínčania nikdy neprepásli možnosť prepásť príležitosť získať vlastnú suverenitu a samostatný štát.“ Dnes sa im ponúka pravdepodobne posledná šanca. Je paradoxom, že vzišla práve z tragédie, ktorá sa odohrala 11. septembra 2001.

Pridať nový príspevok

Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 19-10-2001 11:15


Atentát na izraelského ministra odkryl naplno fakt, že všetky tézy o zlepšovaní palestínsko-izraelských vzťahov po teroristických útokoch na USA stoja na vratkých základoch. Izraelsko-palestínsky mikrosvet si žije i bude žiť vlastným komplikovaným životom, na čom žiadne protiteroristické koalície s "mierotvorcami" typu Jásira Arafata nič nezmenia. Izrael sa bude musieť proti íslamskému fanatizmu brániť, dokedy bude tento politicky silný a arabskou spoločnosťou tolerovaný. Vznik samostatného palestínskeho štátu je riešením len pre samotných Palestínčanov. Napätie z regiónu sa nevytratí, aj keby vznikol hneď zajtra. Preto treba Izrael podporovať a stáť jasne na jeho strane. Naše médiá však robia pravý opak.
RE: Mier?
autor: Kedrigern
pridané: 21-10-2001 1:43


Presne ako vravis Palestinsky stat je riesenim pre samotny palestinsky lud. Je len na nich ci budu podporovat jednotlive militantne skupiny, ,,bojujuce\\" za ich prava. Tato situacia mi silno pripomina problem Severneho Irska. Je len na nich ci si uvedomia ze na militantnom sposobe riesenia ziskavaju len plateni zoldnieri a oni samotni kazdym dalsim dnom stracaju sancu na navrat do normalneho zivota. Myslim si ze postoj Izrala nepotrebuje medialnu podporu. Je otvoreny k vzajomnemu dialogu za splnitelnych podmienok. O dalsom vyvoji nerozhodne Izrael ale Palestincania. Ich konanie bude determinovat kazdy dalsi krok, ci uz izraelskej vlady, alebo armady. Je len otazkou casu kedy unaveny Izrael pristupi k radikalnemu rieseniu a uzemie Palestiny pride o svojich terajsich obyvatelov. Ti si neuvedomuju ze arabske staty ktore podporuju ich boj z ekonomicko-nabozenskych dovodov im na svojom uzemi pristresie neposkytnu.

RE: Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 21-10-2001 10:08


Netvrdím, že primárnou úlohou médií je podporovať Izrael. Len sa mi zdá miestami nechutné, akým spôsobom referujú o politike a (obrane) tohto jediného zástupcu euroamerickej civilizácie na Blízkom východe. Myslím na vyvolávanie obrazu Izraela ako násilného krutého agresora. Takýto obraz v západných - najmä ľavicových - médiách naozaj existuje.
RE: Mier?
autor: Kedridern
pridané: 21-10-2001 16:21


Ze by Izrael bol jedinym predstavitelom euro-americkej civilizacie, hm tazko povedat. Neviem k comu sa ma vztahovat pojem euro-americka civilizacia?? K politickemu rezimu, k ekonomickemu systemu, ci k miere pouziavania vydobytkov modernej civilizacie? Pretoze ku kazdemu z tychto pojmov existuje relativny vztah aj na inu krajinu leziacu na Blizkom Vychode. Nema zmysel skumat z historickeho hladiska kto ma pravo diktovat podmienky v mene etiky a spravodlivosti. Je na skodu ze palestinska inteligencia nie je schopna odosobnit sa od minulosti a pristupit k vytvorenie multinabozenskej svatej zeme. A Izrael jej k tomu svojimi krokmi dopomohol a nie svojimi predstavami viac vyostroval dany konflikt. Izrael nic neriesi ak povie ano Palestinskemu statu a vzapeti vykresli svoju predstavu napadne podobnu s ,,Protektoratom Ciech a Moravi". Samozrejme ze je riziko uznat Palestincanom pravo na sebaurcenie so vsetkym co k tomu patri, aj so s pravom na vlastny stat so vsetkymi je charakteristickymi znakmi, avsak dnesna diplomacia sa uz moze a musi viac opierat o vzajomnu doveru. To iste plati aj pre Palestinu. Jedna chyba v zaciatkoch formvania statu a ich sen sa rozplynie pod izraelskymi tankami. To si ale musia uvedomit samotni Palestincania a naopak Izreal im musi poskytnut sancu uvedomit si to a to v podobe rovnocennej ponuky na vytvorenie samostatneho statu. Suhlasim vsak s izraelskym postojom nerokovat pokial nebudu ukoncene !akekolvek! prejavy agresie so strany Palestiny. V opacnom pripade som za radikalne riesenie - to jest absolutna blokada vsetkeho zahrnujuca kolektivnu vinu.
RE: Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 25-10-2001 13:10


Tak teda za prvé: Bol by som ti veľmi vďačný, keby si ma oboznámil s čo len jedinou krajinou Blízkeho východu okrem Izraela, ktorá má podľa teba oplývať oným "relatívnym vzťahom" k euroamerickej civilizácii. Ja tomu totiž nerozumiem. Zrejme si slovíčko "relatívny" vysvetľuješ príliš voľne, pretože ak si euroamerickú civilizáciu vcelku použiteľne vymedzil na základe charakteru politického režimu a ekonomického systému, nechápem, aký už len "relatívne" podobný vzťah k našim západoeurópskym princípom má taký Irak, Irán, Jordánsko, Saudská Arábia atď. /Turecko nerátam - i keď geograficky a snáď čiastočne i civilizačne ho za krajinu Blízkeho východu do istej miery označiť možno, politicky rozhodne nie/.
Za druhé: mám pocit, že pri predostieraní riešenia izr.-palest. konfliktu si protirečíš. Na jednej strane uznávaš, a) že Izrael nemá inú možnosť, než sa proti Palestínskym atakom brániť - a ako inak než vojensky -, b) že ukončením týchto atakov má podmieňovať začiatok rokovaní o vytvorení palest. štátu, na druhej strane ho obviňuješ z necitlivosti, či ako píšeš z toho, že nejedná s Palestínou ako s rovnocenným partnerom. To nedáva logiku. Mám i ďalšie argumenty, ale prv než mi nevysvetlíš túto svoju "intelektuálnu nepoctivosť" si ich arzenál čerpať nebudem:-))))

RE: Mier?
autor: Kedrigern
pridané: 25-10-2001 20:05


Tvoje obcasne myslienkove pochody su obcas uchvatne sokujuce, ale nie. Velmi zle si pretransformoval moje slova o rovnocennom partnerstve pri politickom jednani, Strucne a jasne> 1) Riesenie palestinskeho konfliktu vedie cez politicke rokovania s jasnym cielom -> vytvorenie dvoch samostatnych statnych celkov, to sa neuskutocni kym Izrael ,,nepopusti atmosferu" na palestinskych uzemiach a to sa neuskutocni kym palestinsky predstavitelia nedostanu pod kontrolu svoje militantne kridla. Takze primarnu zodpovednost za riesenie konfliktu nesu Palestincania. Kym nespravia prvy mnou spominany krok doftedy schvalujem akykolvek odvetny krok Izrealu s cielom preddist a zabranit akemukolvek teroristickemu utoku voci jeho obcanom. Avsak za jedine riesenie povazujem vytvorenie samostatnej Palestiny s absolutnou zvrchovanostou na vlastnom uzemi a to je zas apel na vyjednavacov Izraelu. Co sa tyka okolitych krajin povazujem politicke a ekonomicke spravanie sa Jordanska, Spojenych Aranskych Emiratov za priblizujuce sa zapadnej civilizacii s hlavnym dorazom na respektovanie svojich tradicii.
RE: Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 26-10-2001 8:57


Ospravedlňujem sa, že som ti pririekol výrok o rovnocennosti I. a P. v konflikte, ty si písal len o rovnocennosti ponuky na vytvorenie samostatného štátu. V žiadnom prípade nechcem vyvolať dojem, že Izrael sa má spoliehať len na silové riešenia a odmietať dohodu. Trvám len na tom, že pre Izrael musí zostať alfou a omegou jeho vlastná bezpečnosť. Ak by vytvorenie samostatnej Palestíny malo byť len zvýšením jej ohrozenia, považujem za veľmi nezodpovedné, aby ktokoľvek zo západného sveta na Izrael tlačil, ako to robila propalestínska Clintonova administratíva. Kým sa Palestína nezbaví svojej zžieravej nenávisti voči Izraelu, ktorej podstatou nie je boj za vlastnú slobodu ako skôr vyhlásenie totálnej vojny proti Izraelu a západným hodnotám, ktoré stelesňuje, debata o suverenite-nesuverenite je pre mňa naozaj druhoradá. Iste, Islamský Džihád a Hamas sú teroristi, nositeľ nobelovej ceny Arafat a jeho perepúť nie sú žiadne kvietka. Kiežby to bolo len o tzv. palestínskych extrémistoch. Pre mňa je poriadne extrémistická aj dnešné oficiálne vedenie s jeho dvojtvárnosťou. Tú krajšiu tzv. štátotvornú tvár ukazuje navonok, čím dokonale zmiatlo nejedného západného človeka, tú druhú vyhrotene antiizraelsko-západnú ukazuje dovnútra. Inak by Arafat nemal takú popularitu, akú má. Na arabskú faloš teda pozor!
K tej Saudskej Arábii a Jordánsku len toľko: jednou vecou je, že v tomto svete sú relatívnymi spojencami voči USA, pretože aj oni sami sú ohrozovaní extrémistami a la Ladin vo svojom vnútri. Považovať strategické spojenectvo za prináležatosť západným civilizačným hodnotám je absurdné - arabské ženy v týchto krajinách by ti vedeli povedať svoje. A nezabúdaj - ešte pred vyše desiatimi rokmi bol spojencom Ameriky v boji proti Sovietom aj Taliban. Dúfam, že o jeho príslušnosti k euromarickej civilizácii pochybovať nebudeš...

RE: Mier?
autor: Kedrigern
pridané: 27-10-2001 21:18


Nie ja ale ty by si bol prekvapeny postavenim zien v Jordansku, samozrejme neda sa to porovnavat ani so zapadom, ale ani so zvyskom Arabskeho sveta. Ak uz postavenie zien zaostava za zapadom ich autorita je tam akceptovana.
RE: Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 28-10-2001 15:09


Na moje výhrady si žiaľ neodpovedal. Otázku údajnej príslušnosti arabského sveta či jeho časti berme týmto za definitívne uzavretú. Moja priama otázka : súhlasíš s mojím stanoviskom ohľadne postavenia Izraela a jeho možností zoči-voči islamistom, ako som to obsiahol v predchádzajúcej odpovedi? Ak nie, prečo a v čom?
RE: Mier?
autor: Kedrigern
pridané: 01-11-2001 15:52


Hm, nejasna otazka, diplomaticka odpoved. Suhlasim s podporou Izrealu ako samostatneho statu teda respektovanie vsetkych jeho protiteroristickych a inych opatreni ako odpoved na islamsky fundamentalizmus, nech uz su opatrenia akokolvek razantne. Stale tvrdim ze o vsetkom rozhodne palestinsky narod, kroky Izraelu budu vychadzat z ich podnetov.
RE: Mier?
autor: Martin Hanus
e-mail: mhanus@nextra.sk
pridané: 01-11-2001 22:22


O.K. Niet čo dodať.
A
autor: martinkamensky
e-mail: kamensky@gaston.sk
pridané: 04-11-2001 19:00


Clanok je zaujimavy ale neviem ci je jeho kratkost a strohost dana moznostou databazy. Rad by som sa zoznamil s autorom. Tejto problematike sa venujem uz 5 rokov a stat Izrael som navstivil pat krat. Su v clanku aj male nezrovnalosti. Pozdravujem vsetkych. Pekny den.
RE: A
autor: Ondrej Jombik
e-mail: nepto@hot.ee
webstránka: http://nepto.atomicpile.sk/
pridané: 07-11-2001 0:30


Co sa tyka Praveho Spektra z technickej stranky mozem zodpovedne prehlasit, ze velkost databazy ani ulozneho priestoru na serveri jeho autorov absolutne nijako neobmedzuje.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group