ISSN 1335-8715

09-03-2005   Ján Dinga   Komentáre   verzia pre tlač

Sloboda prejavu alebo bordel?

Po skončení návštevy prezidenta Busha sa roztrhlo vrece s bojovníkmi za slobodu prejavu, ktorým sa nepozdával postoj našej polície voči demonštrantom. Do pozície jedného z bojovníkov sa postavil aj pán Javůrek, ktorý svoju kritiku policajného postupu (Pudlíci, sloboda a neporiadok, SME 1. 3.) zakladá na tom, že sloboda prejavu znamená aj slobodne prejaviť nesúhlas s prejavom.

Nuž, ako možno nesúhlasiť s prejavom, ktorý ešte nikto nepočul, je mi naozaj záhadou. Je predsa jasné, že demonštranti prišli prejaviť nesúhlas s Bushom ako osobou, jeho prejav alebo historický kontext návštevy ich vôbec nezaujímal.

Je pravdou, že Bushov prejav nebol určený len pre priateľov jeho politiky. Na námestí sa ale nachádzalo aj veľa ľudí, ktorí prišli čisto zo zvedavosti, a tiež ľudí, ktorí s jeho politikou nesúhlasili. Tí sa ale od demonštrantov líšili jednou dôležitou črtou - slušným správaním. Mnohí z nich bohužiaľ aj tak nepočuli nič kvôli hŕstke vagabundov, ktorí na námestí robili bordel. Náhodných okoloidúcich pritom častovali vulgárnymi nadávkami. Týchto protestujúcich sa pán Javůrek zastáva?

Skúsme sa ale zamyslieť nad tým, čo by sa stalo, keby sa dnes hŕstka ľudí postavila na Hviezdoslavovo námestie, začala by narúšať verejný poriadok, a vulgárne by napádala okoloidúcich. Nemala by azda takúto situáciu riešiť polícia? A mal by s tým niekto problém? Len dúfajme, že keď taká situácia nastane, nebude jeden z týchto primitívov držať v ruke americkú vlajočku...

Nepochopiteľné je tiež pohoršenie, ktoré vyvolalo vyhostenie dvoch českých mladíkov. Tento krok je predsa absolútne legitímnym rozhodnutím slovenských úradov. Slovenská republika je suverénnym štátom a má právo rozhodnúť o tom, kto na jej územie vstúpi a kto nie. Pokiaľ zakážeme vstup indivíduám, ktoré k nám cestujú len za účelom narúšania verejného poriadku, náš imidž ani ekonomika tým rozhodne neutrpia.

Prirovnávať nedávny happening k sviečkovej demonštrácii je urážkou všetkých ľudí, ktorí sa sviečkovej demonštrácie zúčastnili. Škoda komentára. Len dúfam, že VOSR a nežnú revolúciu ešte liberáli rozoznajú. Aj keď relativizmu sa medze nekladú...

Kto bol teda 24. februára na Hviezdoslavovom námestí v práve? Pokiaľ si vezmeme za normu slobody jednotlivca známe liberálne heslo sloboda prvého končí tam, kde začína sloboda druhého, musíme príjsť k záveru, že demonštranti rozhodne nie. Sloboda zhromažďovania neznamená slobodu narúšať iné zhromaždenia - to už by bola obhajoba anarchie, a to, pevne dúfam, naši kváziliberáli nemyslia vážne.

Že by bol teda postup polície neadekvátny preto, lebo šikanovala protestujúcich? Ani omylom. Polícia predsa nespravila vôbec nič. Jej postup bol neadekvátny preto, lebo nezasiahla proti šikane všetkých slušných zhromaždených zo strany protestujúcich. O tom to celé je.

Ján Dinga

skrátené vyšlo v SME, 8. 3. 2005

  hej
   kall 10-03-2005 19:13
  bla bla bla
   Janek 10-03-2005 19:24
  RE: bla bla bla
   Jano 10-03-2005 21:01
  RE: bla bla bla
   Janek 10-03-2005 21:44
  RE: bla bla bla
   Dewey 11-03-2005 17:02
  RE: bla bla bla
   v.B 11-03-2005 17:08
  RE: bla bla bla
   Janek 11-03-2005 21:51
  RE: bla bla bla
   v.B 14-03-2005 10:25
  ja som tam bol...
   Lukas Krivosik 10-03-2005 20:36
  bojím sa
   jednokto 11-03-2005 13:18
  hmmm...generalizovanie je zlé, mmmáááááno?
   jednokto 11-03-2005 13:25
  RE: hmmm...generalizovanie je zlé, mmmáááááno?
   Jano 11-03-2005 16:02
  RE: hmmm...generalizovanie je zlé, mmmáááááno?
   Dewey 18-03-2005 9:22
  SLOBODA PREJAVU?
   Dewey 11-03-2005 14:47
  RE: SLOBODA PREJAVU?
   v.B 11-03-2005 17:05
  RE: SLOBODA PREJAVU?
   Dewey 11-03-2005 18:46
  RE: SLOBODA PREJAVU?
   PeterS 12-03-2005 3:01
  RE: SLOBODA PREJAVU?
   v.B 14-03-2005 10:32
  RE: SLOBODA PREJAVU?
   Dewey 18-03-2005 9:18
  sloboda prejavu
   Peter Frišo 14-03-2005 17:43
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 15-03-2005 12:47
  RE: sloboda prejavu
   Peter Frišo 15-03-2005 15:04
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 16-03-2005 9:18
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 16-03-2005 15:32
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 18-03-2005 9:07
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 18-03-2005 10:11
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 21-03-2005 10:54
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 21-03-2005 15:35
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 21-03-2005 17:12
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 22-03-2005 8:22
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 22-03-2005 11:16
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 22-03-2005 14:10
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 24-03-2005 18:23
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 29-03-2005 10:11
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 29-03-2005 11:29
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 29-03-2005 11:41
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 29-03-2005 15:20
  RE: sloboda prejavu
   Tomas 29-03-2005 15:51
  RE: sloboda prejavu
   Dewey 30-03-2005 9:18

   

 

Tiráž

Názov

Kontakt Šéfredaktor Redakcia Editor Vydavateľ Zakladateľ

Ďalšie odkazy

Newsletter

Ak chcete byť informovaný o zaujímavých novinkách na Pravom Spektre, vyplňte Vašu e-mailovú adresu. (frekvencia cca. 1 správa za mesiac)
 

 
Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group