02-12-2004
Ján Dinga
Kultúrna vojna
verzia pre tlač
Ako jednu z výhrad k zákonu o rodine z dielne ministerstva spravodlivosti autorka Oľga Pietruchová uvádza, že z neho cítiť "silné ideologické pozadie" (Rodina podľa predstáv ministra Lipšica, SME 26. 11.). Túto výhradu voči KDH počuť pomerne často. Nemá však žiadnu argumentačnú hodnotu.
Ideologia.
autor: Zolo
pridané: 03-12-2004 15:45
Plne suhlasim s autorom, ze ideologicke pozadie z hocijakej strany je stale ideologicke.
|
analýza
autor: Paľo
pridané: 03-12-2004 15:51
Výborná analýza. Vďaka.
|
Vyhrady
autor: Peter Surda
e-mail: shurdeek@routehat.org
pridané: 04-12-2004 17:51
Bez toho, aby som sa stotoznil s nazormi autorky clanku v SME, rad by som ako pravicovy liberal uviedol par vyhrad.
Moja najvacsia vyhrada sa tyka predstavy statu ako moralnej autority. Ja stat vnimam ako nevyhnutne zlo, ktoreho funkcnost a aj zakony by mali byt obmedzene na najmensie nevyhnutne minimum (primarne justicia a obrana). Uloha moralky do tohto minima jednoducho nepatri. Opakujem: presadzovat moralku nie je ulohou statu. Na to su tu ine institucie, dokonca historicky overenejsie, napriklad rodina a cirkev.
Hlavnym dovodom tohto oddelenia je vynucovatelnost zakona mocou. Kym ostatne spolocenske poriadky (napriklad slusne spravanie alebo desatoro prikazani) su dobrovolne, zakon je vynucovatelny silou. Pravicovy liberalizmus pouzitie sily pripusta len v pripade, ked je ohrozeny zivot/zdravie alebo majetok. Tento pripad sa definicie rodinneho zvazku netyka.
Ci z praktickeho hladiska zakon "diskriminuje" je irelevantne. Ja si napriklad tiez myslim, ze spravna rodina pozostava z muza a zeny (a deti), urcenie "spravnosti" vsak neprislucha zakonu.
Kedysi som cital velmi peknu vetu (neviem ci v DF alebo tu), ze lavicovi liberali si mylne predstavuju, ze socialnymi a antidiskriminacnymi zakonmi "prevychovaju" ludi a stanu sa z nich akysi "novi", lepsi, tolerantnejsi a spravnejsi ludia. Ja by som len dodal, ze podobnej chyby sa dopustaju konzervativci, ktori si myslia, ze konzervativnymi zakonmi "vychovaju" ludi moralnych. Zakony ani stat ludi nedokazu vychovavat.
S pozdravom
Peter Surda
|
RE: Vyhrady
autor: Zolo
pridané: 06-12-2004 14:38
Mozno tvrdit, ze majetok homosexualnych dvojic je za dnesneho stavu ohrozeny. Ak nemozes po partnerovi napriklad dedit, spolocne vlastnit majetok, a pod.
|
dedit
autor: Filip Glasa
pridané: 06-12-2004 16:04
Ale mozes, ak to spises pred smrtou u notara.
Tak isto ako aj kamos, kolega, alebo hocikto..
|
RE: Vyhrady
autor: Jano
e-mail: jano@whoever.com
pridané: 06-12-2004 19:03
Díki za reakciu. V podstate súhlasím s tým, čo ste napísali. Objasnil by som, čo som myslel tým, keď som štát nazval morálnou autoritou. Súhlasím, že štát má zasahovať čo najmenej a nemá vymáhať morálku. Zároveň je ale nevyhnutné, aby boli zákonom zakázané činy veľmi zlé (vraždy, krádeže), a zákonom garantované najdôležitejšie práva a slobody (právo na život, nedotknuteľnosť majetku, sloboda slova a pod). Jedine tak môže štát od slušných ľudí vyžadovať, aby k nemu boli loajálni, teda aby zákony dodržovali. Aj tieto elementárne pravidlá však úzko súvisia s morálnymi hodnotami. Pokiaľ štát začne povolovať činy, ktoré sú zjavne nesprávne a nemorálne, v očiach prostých ľudí tým stratí legitimitu a autoritu.
Otázky bežnej morálky (nevera, klamstvo) by zákony nemali riešiť. S tým nech sa vysporiada každý sám. Práve preto si myslím, že riešiť v parlamente otázku registrovaných partnerstiev je blbosť. Homosexualita nie je politický problém.
Tak ako je v záujme celej spoločnosti dobre fungujúca justícia a armáda, rovnako je ním aj perspektíva budúcej existencie spoločnosti. Deti sa ale rodia len zo vťahu muža a ženy a pre ich zdravý vývoj je nevyhnutné, aby otca a matku spájalo aj čosi viac ako len kľúče od bytu. Preto sa domnievam, že je správne a žiadúce, aby štát podporoval tradičné rodiny (resp. aby nedegradoval ich hodnotu legitimizovaním iných foriem spolužitia) a legislatívne neriešil ostatné formy spolužitia.
|
RE: Vyhrady
autor: Peter Surda
e-mail: shurdeek@routehat.org
pridané: 06-12-2004 20:24
V podstate tiez suhlasim s tym, ze aj tie minimalne zakony maju byt zalozene na vseobecne akceptovanej moralke (teda ze vrazdy a kradeze sa nemaju tolerovat). Problem je vsak v tom, ze vlastne vsetky zakony maju aj nezelane ucinky, a v praxi mozu nevyhody prevysit vyhody. Napriklad co sa tyka rodiny: podla mna su pre dieta vhodnejsi homosexualni "rodicia", ktori sa k rodicovstvu stavaju zodpovedne, ako heterosexualni, ktori sa stavaju nezodpovedne. A zakon povedzme odoberie deti tim druhym, ale neda ich do opatery tim prvym ale necha ich v domove.
Velmi vela zakonov (hmm, vlastne vsetky :-)) ma podla mna prilis komplexne posobiace dosledky na to, aby to zakonodarca dokazal objektivne posudit. Ludia sa casto spravaju nelogicky a iracionalne. Takze prinajmensom je na zmeny potrebny cas. Na druhej strane, zakony nezacinaju od nuly, ale napr. u nas su zatazene okrem ineho 40 rokmi komunizmu, a z tohto hladiska skorsia zmena byva vyhodou.
Takze uznavam, ze urobit zakonom nieco uzitocne je salamunska uloha. A hoci si myslim, ze konzervativne zakony byvaju lepsie, ako laviciarske, z principu uprednostnujem minimalizaciu.
S pozdravom
Peter Surda
|
RE: Vyhrady
autor: jednokto
pridané: 15-12-2004 13:18
Autor Jano zabuda na jednu vec. Rodina tu nie je len preto, aby produkovala deti, ale preto, aby si v nej urpavili vztahy dvaja ludia, ktori chcu zit spolu a spolu riesit svoje problemy. A to sa presne tyka homosexualnych parov. Preto by mali mat aj homosexualne pary tak upravene svoje prava a povinnosti (aj majetkove), ako manzelia.
Ak by islo skutocne o podporu novej generacie, tak stat by celkom logicky usmernoval svoju podporu na dieta a na vztahy rodic-dieta.
Prosim uviest jediny dovod,preco by sa mali vztahy manzel-manzelka mali pravne inak upravovat ako vztah registrovany partner-registrovana partnerka Samozrejme hovorim vzajomne vztahy, nie vztahy k detom - svojim alebo adoptovanym, lebo to je uplne ina tema. Napriklad co sa tyka istych danovych vyhod, tak tie sa tykaju manzelov bez ohladu na to, ci maju dieta, alebo nie. Myslim danovy zaklad, ak je manzel nezamestnany. Teda nejde o "podporu dietata". Prave preto ak dame "ano" takejto uprave, nevidim ziadne argument na to, aby sme takuto podporunedavali aj registrovanym partnerstvam.
Potencionalny kvaziargument, ze takto by sa registrovane partnerstva uzatvarali hlavne kvoli ekonomickym dovodm, povazujem za neseriozny z dvoch dovodov - 1. cirkev nema nic proti ekonomickym svadbam (svadby z rozumu), veselo ich posvacuje 2. aj podla viacerych krokov a vyhlaseni panov z KDH je zjavny fakt, ze KDh sa snazi do manzelskeho zvazku nahnat co najviac ludi - a to vhodne sitymi zakonmi, na zaklade ktorych mladym zjavne pride vyhodnejsie byt manzelia - teda implicitne sa tu cez zakony robi isty natlak, aby sa ludia "brali".
Tak isto to plati aj pri beznom vybavovani veci manzelov. To nema nic spolocne s detmi alebo so zabezpecenim dalsej zdravej populacie. Tu ide napriklad o preberenie posty. A dalsie veci, ktore sa tykaju vztahu manzel-manzelka. Napriklad BSM.
Argument, ze institut podobny BSM alebo ine pravne veci, ktore by sa podobali uprave manzelstva si homosexuali mozu zabezpecit notarskou zapisnicou, beriem ako neseriozny. Je diskriminacia, ak niekto ma nieco garantove priamo zo zakona a nemusi kvoli tomu obrazne povedane ani prstom pohnut, ale pritom druhy musi cvakat riadne peniaze noterovi a vynakladat nemale usilie na to, aby dosiahol taky isty pravny stav, ako ma iny "zfleku" priamo zo zakona.
teda - neobhajujme snahou o zabezpecenie zdravej novej populacie aj tie aktivity,ktore su evidentne mierene inde a nesleduju ciel zabezpecenia novej zdravej poplacie, ale sleduju iny, omnoho prozaickejsi a temnejsi ciel.
|
|
|
|
|
Upozornenie
Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov.
Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.
Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.
O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.
|
|