ISSN 1335-8715

26-12-2002   Martin Hanus   Ideológia   verzia pre tlač

Pravica verzus ľavica, časť II.

V minulom článku som skonštatoval, že i napriek veľkej zaťaženosti pojmy pravica a ľavica, ktoré nežijú vo svete vypreparovaných definícií, oddeľuje predsa jasná čiara. Tá je miestami možno rozmazaná, no inokedy vystupuje veľmi čitateľne.

Pridať nový príspevok

...
autor: Mišo K.
pridané: 29-12-2002 23:33


Pan redaktor, na jednej strane kritizujete ľavicu za prílišné úľavy v sociálnej sfére, ale na strane druhej hovoríte, že pravica si cti najzákadnejších slobôd: Čím? privatizáciou štátneho majetku??? Tym prave obmedzuje jednu zo základných potrieb človeka: najsť si zamestnenie.

Na začiatku Vášho článku hovoríte o modernej ľavici a vzápätí ju prirovnávate ku komunizmu.

Hovoríte, že človek by si mal vytvárať svoje hodnoty sám bez zásahu štátu a ním vytváraných zakonov: Nieje to náhodou anarchia?

Suhlasím, že prílišné zásahy štátu do života občana niesu vhodne a lavica dokázala v minulosti ľahko ovládať ľudi a robila s nich spomínané stroje a vyrabala \\\\"dobro\\\\" ktoré jej momentálne vyhovovalo.

RE: ...
autor: Martin Hanus
pridané: 30-12-2002 23:58


K tej privatizacii: zakladnou slobodou je vlastnit majetok, v nasom pripade ide casto o majetok, ktory bol statom skonfiskovany, resp. vytvoreny na naklady celej spolocnosti. Prave slobodny trh a sukromne vlastnictvo je najlepsim predpokladom pre naplnenie potreby pracovat a pracu si slobodne vyberat.

Neprovnavam komunistov s demokratickymi socialistami, lisia sa v umysloch a prostriedkoch, napokon aj v cieloch. To vsak neznamena, ze socialisticke idey nie su nebezpecne. Su - pretoze vytvaraju podhubie pre tie komunisticke.

K hodnotam a anarchii - jednotlivec si ma podla Vas osvojovat hodnoty v zavislosti od statu? Take sme uz mali. Zakony statu maju byt odrazom hodnot spolocnosti (jednotlivcov), nie naopak. Opak sa rovna svojvoli a diktature.

RE: ...
autor: Mišo K.
pridané: 02-01-2003 19:26


Pán redaktor, s Vašich článkov možno vyčíať, že ste pre privatizaciu štátneho majetku. O tejto téme by som sa s Vami ešte chcel porozprávať tak mi prosím napíšte Vaše argumenty a potom Vám na ne aj odpíšem môj názor.

Čo sa týka komunistov myslím si, že by bolo pre Slovensko veľmi škodlivé keby sme sa vrátili k dobám dávno minulým, ale len kvôli tomuto faktu nemožete odsudzovať ostatné politické strany. V dnešnej dobe, keď si už snáť všetci uvedomili, že toto obdobie, bolo obdobím úpadku, teroru a zastrašovania by som si nedovoliť odsudzovať polovicu politického spektra a obviňovať ich s vytvárania "podhubia" pre návrat ku komunizmu. Bolo by to predovšetkým hlúpe s ich strany prezentovať sa týmto obdobím. A pán redaktor, odsudzovať niekoho na základe iných je dikriminácia proti ktorej tak vášnivo bojujete, nie?

A nakoniec, čo sa týka anarchie:
Medzi občanom a štátom, v ktorom žije existujú určité pravidlá nazývané ZAKONY, ktoré fungujú tak za demokracie ako aj za komunizmu a musíme ich všetci rešpektovať bez ohľadu na vek, rasu a bla bla bla. V súčasnosti v našej krajine ani v inej krajine Strednej či Západnej Európy neexistuje strana, ktorá by propagovala vládnutie bez zákonov, pretože už aj malé diaťa vie, že bez zákonov by sa len ťažko udržiaval prosperujúci štát alebo hoci aj celá naša spoločnosť. Ak sa s tým nevie niekto stotožniť skontaktujte sa prosím s ústredím ČSAF.

RE: ...
autor: michal kramar
e-mail: mifokramo@yahoo.sk
pridané: 09-12-2006 16:31


K tym vasim hodnotam, kt. by sme si amli vytvarat v zavislosti od statu ci od nejakej organizacie alebo od HOCI COHO. Hodnoty vznikaju vzburenim človeka proti absurdite sveta. Ja sam sa burim proti absurdite a vytvaram zmysel. A nesnazte sa ma dostat na anarchiu, ze potom moze byt hodnota aj popijanie vina na lavicke s fetakmi. moze. tak isto ako moze byt hodnota budovania krajsej vlasti reciklovanim papiera. ak reciklujem, lebo chcem, aby ludia zili krajsie, je to v pohodicke, ale aj tak je to kategoricky imperativ. tak aky stat? ak reciklujem nasilu - nie je to hodnota. a neskusajte na mna poriadok a pravidla. subjekt musi vedie co je dobre, ak nevie, smola, ale stat mu hodnoty do hlavy nevtlcie. ba prave narobi vaic zla.
RE
autor: Wesley
e-mail: wesley@post.sk
pridané: 05-01-2003 19:14


Miso K., k tebe len tolko, kazda spolocnost, ktora nerespektuje osobne a ekonomicke prava svojich clonov je v prvom rade nemoralna, v konecnom dosledku skonci v upadku a v rozvrate. dokazy mojich tvrdeni su v dostupnej literature. k M. Hanusovi, sice priamo neuviedol a urcite mu nevadi statna starostlivost o rodinu, tzv. rodinna politika, preco mu potom tak prekaza, ak by mal stat nejakym sposobom zasahovat do spoluzitia homosexualnych parov?
RE: RE
autor: Martin Hanus
pridané: 05-01-2003 20:55


Statna rodinna politika? To znie strasne. Som len za minimalnu pozitivnu "diskriminaciu" rodiny - a to nie na zaklade poskytovania pridavkov a rodicovskych prispevkov, ale skor nejakymi danovymi odpismi. Rozhodne som proti akejkolvek AKTIVNEJ ingerencii statu do rodiny. Stat tiez nema co vstupovat do spoluzitia homosexualov, nech si ziju, ako povazuju za vhodne. Ziadne privilegia v podobe "partnerstiev" a neskor "adopcii" im neprisluchaju...
Tieto privilegia patria nanajvys prirodzenemu spolocenstvu, ktore plni svoju biologicku, socialnu, vychovnu funkciu - a to je (ci sa vam to paci, alebo nie) rodina (teda muz a zena).

RE: RE
autor: Mišo K.
pridané: 08-01-2003 20:06


Ja neviem, kto tu hovorí o nerešpektovaní práv rodiny? Ja teda nie. Len som poukázal na to, že bez zákonov by žiaden štát nemohol fungovať a ja si myslím, že ani Slovensko nieje výnimkou. Ja žiadnym spôsobom nechcem obmedzovať práva rodiny a iných občanov štátu.
nazor
autor: Dewey
pridané: 07-01-2003 13:43


Pan Hanus, toto je clanok, ktory mi trochu zdvyhol adrenalin a to sa naozaj casto nestava. (Naposledy sa mi to stalo pri citani decembroveho OS pri clanku nejakeho kvazi liberalneho pravnika, nuz a po precitani toho paskvilu, povedzme o zdrojoch etickeho konfliktu medzi jednotlivcami a zakladoch liberalnej etiky, som si povedal, ze ma uz nic nemoze prekvapit, ale prekvapilo…Vas clanok ;o) )…podme od emocii k vecnej stranke…
“Hneď si treba ujasniť, že reč bude o modernej ľavici v západných demokraciách a nie o totalitárskej ľavici z čias socializmu.”
Vnimat delenie politickeho spektra len v jednej dimenzii je velka chyba, ktora moze viest len k zmatku. Potom sa nemoze stat nic ine, ako hodnotit komunistov a napr. socialnych demokratov spolu ako tych, napr. ktory “preoraní pôvodných významov”, pripadne nieco z laveho spectra ohranicit pojmom “moderny”.(ale obcas si nieco pozicat od tych nemodernych a priradit to k onym “modernym”)
“Západní ľavičiari si osvojili mnoho zo slovníka liberálov, pravda, po patričnom preoraní pôvodných významov.”
Zapadni laviciari? To su ktory? Demokraticka strana v USA, Soc-dem strana vo Svedsku, SPD,Labour party, komunisticka strane? Kto? A ktore su tie liberalne hodnoty, ktore podla Vas prekrutili? Ja sa povazujem za liberala a myslim, ze o historii liberalizmu a liberalnych hodnotach mam zakladny prehlad a dovolim si skonstatovat, ze socialna demokracia ako politicka ideologia, ktora sa da ohranicit nielen v praktickej politike, ale aj v ideologickej rovine ma k liberalizmu azda najblyzsie, ak sa samozrejme mame zaujem bavit o liberalizme v celej sirke a pri akceptovanim doboveho kontextu tych – ci onych liberalnych myslitelov. A cim viac sa socialna demokracia vzdaluje od hodnot o ktore sa opierala na pociatku v storocia, v dobe ked sa profilovala ako lavicova opozicia ku komunistom, teda konflikt ekonomickeho determinizmu vedeckeho komunizmu v kontraste s liberalnym pohladom socialnych demokratov.(aj ked islo v mnohych smeroch o neuvedomene a spontanne akceptovanie liberalnych myslienok)
“Vyhranené nepriateľstvo voči súkromnému vlastníctvu, keď napríklad v päťdesiatich rokoch nemeckí sociálni demokrati hlásali zospoločenštenie výrobných procesov, sa vytratilo.Stará vášeň v štátnom plánovaní výroby síce zmizla, no nezmizlo to základné ľavicové: túžba „riadiť“, „zabezpečovať“, a „efektívne vládnuť“.”
Nie je “Zospolocenstenie” ako “Zospolocenstenie”, to nasilne v style komunistickeho “znarodnovania” ma velmi daleko od sposobu, ktory mali v agende dlhe roky napr. socialni demokrati vo Svedsku, ked chceli vytvorit fondy, pomocou ktorych by previedli cast akcii firiem na zamestancov. Teda nie centralne riadene hospodarstvo, ale vyrobny process_ s demokratickym zastrasenim, nepriamym priznanim prava participovat na riadeni a priznamim zodpovednosti samych za seba. Ak hladate fungujucu paralelu, najdete ju napriklad na akademickej pode v podobe velkej miery samospravnosti vysokych skol. Poznate aj liberalnejsi pristup riesenia “neliberalneho” vykoritovania vlastnikmi VP? A teraz to porovnajte s komunistickym riesenim a determinizmom liberatarianov a konzervativcov, ktory povazuju sukromne vlastnictvo(resp. to co pod tymto slovom vidia) ako nieco z rise sci-fi, nieco co je nad urovnou spolocenskeho usporiadania vztahov, nieco dane od boha, nieco stvorene velkym treskom…;o)
“Ľavičiarom dnes dokonca nerobí výrazné problémy privatizovať a kamarátiť sa s predstavenými veľkokapitálu, ktorí ešte nedávno vykorisťovali ich chránenca, robotnícku triedu.”
Nuz spolocenske vychodiska sa neustale menia, ale suhlasim, v tomto sa socialna demokracia, pretoze toto konanie mozno v europskom kontexte jednoznacne pozorovat u mnohych soc. dem stan, sa spreneverila, ale nicomu inemu, ako vlastnym a dokonca nepriamo aj liberalnym a demokratickym “hodnotam”.
“neustále sa množí počet úradov, úradníkov a pečiatok spolu s expanziou zákonov, vyhlášok a v nich obsiahnutých regulácií, deň daňovej slobody sa posúva do čoraz neskorších mesiacov, štát požiera na seba a sociálne „vymoženosti“ viac eur, korún a dolárov než kedykoľvek predtým.”
Ak je narast zakonov sam o sebe nebezpecny trend, tak potom musi platit, ze cim menej zakonov, tym …? Je to nezmysel v dosledku povrchneho pohladu. Dalej, nespominam si, kto zaviedol onen “Den danovej slobody”, povedzme ze to vymyslel ekonom XY. pracujuci pre nejaky libertariasky think-tank, stedro podporovany velkokapitalom, dnes si na nom prihrieva na slovensku tusim polievocku Nadacia F. A. Hayeka…Nuz a o co tu ide? Spriemerovat a zaslepit…ludia vy hlupaci, progresivny charakter dani? Spriemerovat!…Pohlad na to, co za odvedene dane clovek dostava aj v kontexte velkosti toho co odvadza? Zahovorit! Nech zije den danovej slobody!!!
Mimochodom, podla onej schemy, ktoru pouzivate mozno kludne Republikanov minimalne od cias Reagana obvinit z toho ze pouzivaju lavicove riesenia
(centranlne riadeny) statny protekcionalizmus, stedre statne dotacie vybranym korporaciam…kde je ten slobodny trh o ktorom basnia?
“Viac štátu neznamená len menej slobody, ale aj menej odhodlania považovať ju za hodnotu.”
Samozrejme, maximum slobody v pripade ziadneho statu…to je logicky zaver…teda anarchia je maximalna miera slobody, lenze koho?
a)Vsetkych? b)Niekolkych? C) Najmocnejsich? Ano, B a C je spravne, takze toto je predstava slobody? Nie je slobodou priestor pre “rovnaku mieru” slobodneho konania respektujuc jedinecnu individualitu kazdeho v ramci spolocnosti, pre vsetkych? Nie je odkazom z minulosti snaha o ochranu jednotlivca pred despotizmizmom malej (vyvolenej) elity?
“Slobodu dnes totiž považujeme za samozrejmosť, kým rovnosť je vytúženým ideálom.”
Samozrejme, rovnost je vytuzenym idealom, pretoze je to elementarny predpoklad dalsieho idealu, demokracie. Cim sa vzdalujeme od idealu rovnosti tym sa vzdalujeme aj od idealu demokratickosti. Pozor rovnost v sebe zahrna jedinecnost individuality, co je protiklad rovnakosti, uniformity, teda toho, k smaruju mnohe dogmaticke ideologie – komunizmus, libertarianizmus a v mnohom aj konzervatizmus
“ Ľavica tomuto prirodzenému ľudskému pudeniu rada nadbieha. Slová ako „rovnosť“, „spravodlivosť“, „ľudské práva“ sú v jej prevedení útokmi proti starej dobrej liberálnej slobode.”
Stara dobra? To je ktora? Ta, ktora dostala realnu podobu v dobe boja proti despotickej aristokracii? Ta ktora nemohla reflektovat buduce vychodiska, ktore sa po vytaznom boji postup ne vynorili? To len zaslepeni libertariani nechcu pripustit, ze sa cosi zmenilo a vytrvalo lipnu na laisses-faire doktrinach(este obdarenych o ekonomicky determinizmus), nie preto, ze uprimneho presvedcenia s vidinou ludskeho stastia pre viac ludi, ale z vypocitavosti a “hamiznosti”….
“Permanentné zvyšovanie minimálnej mzdy v mene sociálnych práv a spravodlivosti okliešťuje slobodu zamestnávateľa a zamestnanca zjednať si pracovnú zmluvu za dobrovoľne dohodnutých podmienok.”
Dobrovolne? Ak sa budete topit a ja s Vami zacnem licitovat o tom, za aku sumicku Vam zachranim zivot, tiez pojde o takuto dobrovolnost, ved obe skupiny ludi su evidentne v nerovnom postaveni…ked pride zamestanavatel s 500 zamestancami o jedneho zamestnanca, zvacsa ho lahko nahradi a na chode firmy sa to prejavi minimalne(ak nejde o klucovu osobnost - vtedy sa vsak vzajomne postavenie oboch stran vyrovnava)
“ Samozrejme s navonok neviditeľným dôsledkom – nezamestnanosťou a nižším ekonomickým rastom.”
Ukazte mi studiu, ktora tuto zavyslost jednoznacne dokazuje! A zabudnite na ekonomicky rast, je to jeden velky trik ako mnohe factory skryt do jedneho cisla, ktoreho vypovedna hodnota je velmi pochybna(v sirokej rovine v akej sa pouziva v politickych diskusiach)….
“Alebo takzvané spotrebiteľské práva. Prísne normy majú chrániť spotrebiteľa pred výrobcom. Opäť s málo viditeľným dôsledkom, ktorým sú vyššie ceny spôsobené vyššími nákladmi.”
V poriadku, ak Vam chuti polievka s istou mierou ortute napriklad. asi ide o spravny argument…
Rad by som sa vyjadril aj k zbytku, cas mi to neumoznuje…zial…tolko v skratke...

RE: nazor
autor: Martin Hanus
pridané: 16-01-2003 13:38


Dakujem za polemiku, zialbohu, nie som schopny vase argumenty prejst, pretoze by si to vyzadovalo prinajmensom rovnaky rozsah, ako bola vasa reakcia - nemam vsak cas. Problem vidim v tom, ze niektore pojmy chapeme celkom odlisne (napr. rovnost), i ked predpokladam, ze i po ich uzrejmeni by sme sa museli zhodnut, ze sa asi nezhodneme...

S pozdravom
MH

re
autor: wesley
e-mail: wesley@post.sk
pridané: 11-01-2003 20:14


ale treba skonstatovat, ze clanky m. hanusa maju stupajucu tendenciu, co sa kvality tyka, to treba naozaj pochvalit. je potesujuce, ze neustrnul, na rozdiel od ostatnych, v KDHckych vodach.
Korey
autor: Donald
e-mail: adam@gmail.com
webstránka: http://12729.ecalendario.com/domenicomodugno/
pridané: 12-06-2006 7:45


tomtomgo300 http://13200.ecalendario.com/gabbiacriceto... cisalpinatour her last cry before death was amazing panty http://7ce9.ecalendario.com/traslochifirenze... plasticcardproducts it was so sexy and nice, take a look how I've kill this little bitch istanbulristorante http://1a04.ecalendario.com/automobilecom... stampafotografia I've shut the sheriff there. Oh I've raped her before. xxxvideos http://13ad0.ecalendario.com/doberman... accommodation and when I put her legs on my shoulders... audiomassimotroisi http://19ee4.ecalendario.com/university... lesbomatura her last cry before death was amazing gnocchitaleggio http://16661.ecalendario.com/homevalue... camerainnsbruck her last cry before death was amazing fotobuffaanimale http://8859.ecalendario.com/goth... modellefoto I've shut the sheriff there. Oh I've raped her before. mandolino http://3539.ecalendario.com/sanvitolocapo... reggae it was so sexy and nice, take a look how I've kill this little bitch d82944d01e00aa002302cdc1d538a2ee
Korey
autor: Donald
e-mail: adam@gmail.com
webstránka: http://12729.ecalendario.com/domenicomodugno/
pridané: 12-06-2006 7:45


tomtomgo300 http://13200.ecalendario.com/gabbiacriceto... cisalpinatour her last cry before death was amazing panty http://7ce9.ecalendario.com/traslochifirenze... plasticcardproducts it was so sexy and nice, take a look how I've kill this little bitch istanbulristorante http://1a04.ecalendario.com/automobilecom... stampafotografia I've shut the sheriff there. Oh I've raped her before. xxxvideos http://13ad0.ecalendario.com/doberman... accommodation and when I put her legs on my shoulders... audiomassimotroisi http://19ee4.ecalendario.com/university... lesbomatura her last cry before death was amazing gnocchitaleggio http://16661.ecalendario.com/homevalue... camerainnsbruck her last cry before death was amazing fotobuffaanimale http://8859.ecalendario.com/goth... modellefoto I've shut the sheriff there. Oh I've raped her before. mandolino http://3539.ecalendario.com/sanvitolocapo... reggae it was so sexy and nice, take a look how I've kill this little bitch d82944d01e00aa002302cdc1d538a2ee
Sincere
autor: Kenneth
e-mail: leonard@e-mailanywhere.com
webstránka: http://160ba.speziazona.com/camiciaseta/
pridané: 17-06-2006 19:22


lavoroumbria http://10912.speziazona.com/orologiopolsoamericani... docciadagiardino and when I put her legs on my shoulders ragazzaspiata http://5acc.unoprincipali.com/scooterusatirimini... endermologietorino I saw her beaty face before I came that place schedadiretewireless http://2b2a8.unoprincipali.com/poggio... venditadvdfriuliveneziagiulia I hate your tears, they make me feel too alive brunobozzetto http://1e820.speziazona.com/truccogtapc... sentenzacortedicassazione this daylights is the only thing I remain suzukiburgman http://a4f4.speziazona.com/scaricamp3villagepeople... twinssex and when I put her legs on my shoulders compositorenokiasuoneria http://f708.unoprincipali.com/tecnogim... erbeofficinali I hate your tears, they make me feel too alive venditatessuto http://3f74.unoprincipali.com/fondoducato... oroscopoironico this daylights is the only thing I remain tecnologiaalimentari http://24d92.speziazona.com/palausardegna... copertinadvdfree in different times in different lives I could make you happy now it is too hard DC90C9B9588413DF288B9B1315FABD47BD5294B2
Jarrod
autor: Junior
e-mail: jaren@royalmail.com
webstránka: http://www2648.uomodelferro.com/animoticonsgratis/
pridané: 23-06-2006 5:41


dizionarioingleseonline http://www2766.sanguinante.com/segnozodiacalecinese... truccoplaystationone disegnarecucina http://www1146.sanguinante.com/leghealluminio... snoreezenonrussare abbattitoretemperatura http://www1848.uomodelferro.com/ricordatidime... cucinagasfornoeletrico softwaredidattico http://www2777.nubibianche.com/culovergini... calzaturabambini elencogiocoplaystation2 http://www674.dannidicervello.com/good... autonoleggioarona tvaltadefinizione http://www602.adluvio.net/prestitooxford... situazionenevetrentino padrepioit http://www569.attesa.net/fedinabrillante... mailindirizzimail bedbreakfastgenova http://www1091.stampabile.net/sacrafamiglia... agenziamatrimonialedonnadellest 710A707E65E7B4E094B30AD2F5DC009AA0DA1859
Marquise
autor: Muhammad
e-mail: isaac@yahoo.com
webstránka: http://16.abbracciava.org/piscinapisa/
pridané: 15-07-2006 13:51


laserterapia http://11.cotestopunto.org/condizionatoredualsplit... agevolazionifiscaliristruttu calcolofinanziamento http://4.cotestopunto.org/prenotazionealbergomanfredonia... ricarichetelefonicatim leccisonuda http://12.lagrimetta.org/pensionialbergo... nannini tektronix http://18.abbracciava.org/modellinoferrari... youngerbabes timeshares http://5.vadinanzi.org/filmpornoscaricare... nestingsoftware truccovideogiocopc http://19.dovresti.org/smsnetwork... pornotetta finanziamentomorbegno http://18.lagrimetta.org/studiareallestero... abbigliamentopremaman budgetfamiliare http://8.dovresti.org/internettariffaflatcampania... sfondogratispowerpoint bd0e28eaccfa349da99ddd3880835725
Luciano
autor: Corey
e-mail: johnathon@hotmail.com
webstránka: http://7.thepassione.org/bisexual.html
pridané: 15-07-2006 19:18


strap-on.html http://12.amateurworld.org/sexual.htm... chicks.html fucker.html http://18.myvideoz.org/ebony.htm... messy.html nipple.html http://4.amateurworld.org/footfetish.htm... strapon.html masturbate.html http://18.thepassione.org/footjob.htm... nipple.html bizarre.html http://20.thepassione.org/clitoris.htm... bdsm.html shemale.html http://1.hotpassion.org/flashing.htm... teen.html facial.html http://13.altvideos.org/dildo.htm... blonde.html lesbian.html http://2.myvideoz.org/black.htm... fem_dom.html 71b0d16f90c6ef289fb9e0b08b44fd7c
Jeremy
autor: Clint
e-mail: reid@gmail.com
webstránka: http://18.welcomexxx.org/housewive.html
pridané: 21-07-2006 16:09


celebrities.html http://13.xpreview.org/cartoon.htm... threesomes.html penetration.html http://9.exxxternal.org/blonde.htm... foot_job.html masterbate.html http://17.xpreview.org/sucking.htm... cumshot.html 3some.html http://10.amaturies.org/sucking.htm... hentai.html erotic.html http://6.welcomexxx.org/ass.htm... female.html lesbian.html http://1.welcomexxx.org/index.htm... foot_job.html footjob.html http://18.xlists.org/porno.htm... gay.html sexual.html http://14.exxxternal.org/closeup.htm... flashing.html 6d02afe3993f73507d90e3f877d8eed8
Jeremy
autor: Clint
e-mail: reid@gmail.com
webstránka: http://18.welcomexxx.org/housewive.html
pridané: 21-07-2006 16:09


celebrities.html http://13.xpreview.org/cartoon.htm... threesomes.html penetration.html http://9.exxxternal.org/blonde.htm... foot_job.html masterbate.html http://17.xpreview.org/sucking.htm... cumshot.html 3some.html http://10.amaturies.org/sucking.htm... hentai.html erotic.html http://6.welcomexxx.org/ass.htm... female.html lesbian.html http://1.welcomexxx.org/index.htm... foot_job.html footjob.html http://18.xlists.org/porno.htm... gay.html sexual.html http://14.exxxternal.org/closeup.htm... flashing.html 6d02afe3993f73507d90e3f877d8eed8
právo vlastniť
autor: Jozef
pridané: 16-01-2003 16:10


Všetko sa dá spochybniť. Akademický príklad. Pán Hanus tvrdí, že základným právom človeka je vlastniť majetok. Ja zasa tvrdím, že základným právom človeka je sloboda myslenia a konania. Poviete si, že sa to predsa navzájom nevylučuje. Ja oponujem. Konať slobodne môžem len potiaľ, pokiaľ neobmedzujem slobodu konania, teda záujmy iných členov spoločnosti. Z toho vyplýva, že majetok síce mám právo vlastniť, nemôžeme ho však získať v rozpore so záujmi iných vlastníkov (hoci aj právnym spôsobom). Keby to ale platilo, v určitom štádiu vývoja spoločnosti by sa už majetok mohol len deliť, nie však kumulovať. Prax je však opačná. Majetok sa koncentruje v rukách čoraz užšej elity. Znamená to že vo vyspelých ekonomikách vládne nesloboda, tzn. konanie silnejších na úkor záujmov slabších? Ak to len trochu platí, potom je spochybnené aj právo vlastniť.
RE: právo vlastniť
autor: Dewey
pridané: 16-01-2003 19:26


vyborne sformulovane
PH
autor: XY
pridané: 31-01-2003 23:00


Pan Hanus je zjavne tak zaslepeny svojimi argumentami, ze nie je ochotny pocuvat ine. Tak by som hodnotil jeho clanok a reakcie nanho.

Pridať nový príspevok

 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group