Roman Jančiga
Ako si položiť otázku o tom, čo neexistuje a čo historicky ani nikdy neexistovalo? Myslieť utópiu a myslieť ju tak, aby bola imunizovaná voči ontologickej neuskutočniteľnosti, no zároveň s tým aby bola v súlade s prísnym racionalizmom a deduktívno-logickými pravidlami. Myslieť nemožné, no predsa logicky odôvodnené - to je, zdá sa, ekonomický aprirozmus. Aký je cieľ tohto smeru?
Michal Drotován
Občianska neposlušnosť a právo na odpor majú svoje veľmi významné miesto v repertoári demokracie. Umožňujú, v krajnom prípade, zabrániť nielen tyranií väčšiny, ale tiež akejkoľvek systémovej nespravodlivosti. Obracajú sa pri tom na prirodzené právo a tiež ideu, že ak sa deje neprávosť, nie je potrebné, aby menšina čakala na to, kým si to uvedomí väčšina. S nedávnym štrajkom autodopravcov je možné, že táto otázka nebude iba čisto akademickou debatou.
Roman Jančiga
Nebola politická filozofia nahradená politickou ekonómiou a nebola politická veda nahradená ekonómiou ako vedou? A čo za touto zmenou stojí? Práve tento druh otázok sa nám vnára do mysle pri štúdiu liberalizmu. Liberalizmus - smer politickej filozofie, ktorý je bodom obratu. Nie však pre novosť a originálnosť myšlienok, s ktorými liberalizmus prišiel. Novosť liberalizmu spočiva skôr v otázkach, ktoré postuluje smerom k politike a v ich účele. Venujme sa preto chvíľu liberalnej politike a zmene, ktorú liberalizmus nepochybne priniesol do vzťahu politickej filozofie a politiky.
Ján Gonda
Odpoveďou na otázniky vo vzťahu súkromného vlastníctva a štátu, ktoré vyvoláva liberálna teória, je tzv. libertariánsky legalizmus. Nasledujúci text sa pokúsi obhájiť inštitút vlastníctva z titulu oprávnenia a zároveň doplní túto diskusiu o egalitárne-libertariánsku argumentáciu.
Roman Jančiga
Štát, vlastníctvo a politika. Tri pojmy, ktoré tvoria základnú os modernej politickej filozofie. Aby boli tieto pojmy vo vzájomnej harmónii a aby sa vzájomne nevylučovali, bola vytvorená nová ideológia - liberalizmus.
Roman Jančiga
Herbert Marcuse bol jeden z najdôležitejších filozofov kultúrneho marxizmu 20. storočia, ktorý mal vplyv aj na formovanie súčasnej ľavice. Konzervatívci a liberáli by preto mali poznať, čo tvrdil, aj v čom spočívalo jadro jeho omylu. Marcuseho myslenie v akademicky ladenom texte ozrejmuje Roman Jančiga.
Igor Paulíček
Niccolo Machiavelli bol počas celého svojho života predchnutý myšlienkou národnej jednoty a veľkosti svojej roztrieštenej vlasti. Pochádzal z Florencie, kde sa narodil v roku 1469 v patricijskej rodine právnika. Takmer ako tridsaťročný vstúpil do politiky, stal sa druhým kancelárom Florentskej republiky a slúžil Rade desiatich, čo bol výbor zodpovedný za zahraničné a diplomatické vzťahy Florencie.
Michal Drotován
Mao Ce-tung a Pol Pot. Dvaja komunistickí vodcovia, ktorí konkretizáciu svojej utópie doviedli do úplnej absurdnosti. Pri excesoch komunistov v Číne a Kambodži ako ich opisuje v predloženom článku Michal Drotován, blednú aj naše skúsenosti s predchádzajúcim režimom.
Marián Šarkőzy
Originálny americký mysliteľ Eric Hoffer – autor slávnej knihy True Believer sa zaoberá povahou masových politických hnutí. Duchaplnosť a paradoxnosť Hofferových aforizmov stojí podobne ako je tomu u jeho obľúbených francúzskych aforistov (Montaigna, LaRochefoucalta, Pascala) na rozlišovaní formálneho obsahu mobilizujúcich myšlienok a cieľov, ku ktorým vedú ako stratégie boja, čím dovádza svojho čitateľa k oslobodzujúcemu poznaniu, že proklamované a skutočné ľudské ciele sú pozoruhodne často, ba priam pravidelne, vo vzájomnom protiklade.
Roman Jančiga
Mojím prvým zoznámením sa s tvorbou M. Foucaulta bolo čítanie jeho kľúčového diela Slová a veci. Už po prvých stranách som vedel, ze Foucault je iný ako ostatní. V tej dobe som už mal načítané aspoň niektoré z najvýznamnejších filozofických diel a prác rozličných autorov. Od filozofie som na základe tohto očakával systematickosť postupu a argumentov, jasnosť, dôraznosť a takpovediac suchosť a exaktnosť. Slová a veci však boli celkom iné.
Lukáš Krivošík
Najskôr som chcel písať len o Barackovi Obamovi, ale potom mi zišlo na um, že komentovanie si zaslúži skôr tá hystéria, čo okolo jeho víťazstva vznikla. Keď som pred pár rokmi pochopil, aký obmedzený je ľavicovo-liberálny pohľad na svet, v ktorom som vyrastal a dezertoval som k pravici, postupne mi došlo, že ako konzervatívec už nikdy nebudem zažívať istý typ kolektívneho ošiaľu.
Andrej Beňo
Ešte pred tým než sa pustíte do čítania tohto článku by som rád poznamenal, že nasledujúci text je len voľnou úvahou. Autor osobne neverí v žiadnu formu historicizmu, dejinnú nevyhnutnosť ani v možnosť kvalifikovanej predikcie budúceho ľudského vývoja. Netvrdím, že prípadné konzekvencie, vyplývajúce z týchto úvah sú plne realizovateľné. Článok si nerobí nárok na vedeckosť. Idey obsiahnuté v tomto článku je samozrejme možné a žiaduce podrobiť kritike.
Jakub Jošt
Na úvod môjho článku pár technických poznámok. Dôvod, prečo som sa rozhodol ponúknuť svoj článok na uverejnenie na Pravom Spektre je, že práve na tejto stránke som sa najčastejšie stretol s typom čitateľa, s ktorým by som chcel viesť polemiku naznačenú v názve článku.
Roman Jančiga
Existuje len málo filozofov, ktorých vplyv bol (a stále je) taký silný, ako vplyv Karla R. Poppera. Jeho dielo významným spôsobom ovplyvnilo diškurz všeobecnej metodológie vied, politickej filozofie a politológie, sociológie či rôznych smerov historicistických filozofických systémov a koncepcií.
Marek Hrubčo
Na pravicovom politickom poli vznikol nový subjekt. Najpolitologickejšia trojica Kusý - Haulík - Mesežnikov sa poponáhľala so svojimi "aktuálnymi" prognózami a zaplnila stránky denníkov. Strana nemá šancu, znie verdikt prekurzorov verejnej mienky. Pravicové spektrum mlčí, "kádeháci" vyčkávajú, čo bude. Alebo lepšie, tvária sa, že sa nič nedeje.
Peter Jedlička
Dnes je medzi západnými intelektuálmi rozšírený názor, že islam sa nachádza vo svojej stredovekej fáze a potreboval by niečo ako reformáciu, ktorá zmodernizovala kresťanstvo. Ak sa však pozrieme na obsah reformačných ideí, zistíme, že vec je zložitejšia. Možno by dnešný islam nepotreboval reformáciu, ale skôr protireformáciu.
Marián Šarkőzy
Jedna vec nám v „komunistických“ úvahách uniká. Nachádza sa mimo radov pred obchodmi a devízových prísľubov. Ako niekto mohol mať rozkoš z toho, že v obchodoch nič nebolo? Nikto z toho samozrejme pasiu nemal. Išlo o iný typ pôžitku a ten pretrval, ba dokonca dnes kvitne ešte košatejším kvetom, čo ma vedie k názoru, že mnohí mladíci, ktorí sa čudujú ako bol komunizmus možný a ťukajú si na čelo by boli vzornými zväzákmi.
Pavol Zlatoidský
Tak sa volal muž, ktorý položil základy bohatého Švédska. Deti sa o ňom neučia v škole. Je večným tŕňom v oku predstaviteľov vládnucej ľavicovej ideológie, ktorí by jeho meno najradšej vymazali z pamäti národa. A predsa, bez jeho prispenia by dnes pravdepodobne Švédsko vyzeralo celkom inak.
Marián Šarkőzy
Postmoderne a slovensky signifikantným pokusom definovať totalitarizmus je „Diablova práca“ Tomáša Zálešáka. Zálešák totiž naznačuje, že už samotnou definíciou totalitarizmu by sme sa stali totalitnými mysliteľmi.
Marián Šarkőzy
Predstavte si, že bývate v paneláku pod bezohľadným susedom, ktorý vás každý deň vytápa, púšťa si naplno dychovku do druhej ráno a do rytmu si trieska ocelovou trubkou o radiátor. V reakcii na vaše sťažnosti vám s drzým úsmevom napľuje do tváre a pridá facku. Tak tento váš sused morálnym relativistom nieje, minimálne z toho dôvodu, že na akúkoľvek morálku zvysoka kašle.
Mária Pešeková
Snem Strany maďarskej koalície narušil monotónnosť a bezfarebnosť v súčasnej slovenskej opozícii, otázne ale je, či „senzácia“ v spôsobe výmeny predsedu SMK bola vhodná. Okrem analýz možného vývoja vzťahov v opozícii môže stranícky boj v SMK človeka viesť k otázke či je na Slovensku vôbec nutná a prospešná existencia strán založených na etnickom princípe. Pričom táto úvaha nemusí byť sprevádzaná prítomnosťou vulgárneho nacionalizmu J. Slotu.
Michal Drotován
Je liberálna demokracia a jej základné elementy ako voľný trh, konštitucionalizmus, právny princíp, rovnosť príležitostí a slobodné voľby ako politický systém kultúrne univerzálna? Je teoreticky možné, že sa uplatní všade na svete a v zmysle empirických poznatkov, že liberálne demokracie voči sebe iba zriedkavo vedú vojny, zavládne mier a blahobyt? Je ľudstvo predurčené k vytvoreniu slobodného sveta? Nie je to všetko iba utópia? Na tieto otázky by som sa vo svojej eseji pokúsil odpovedať.
Marián Šarkőzy
Dielko, ktoré vyšlo už raz vyšlo pred desiatimi rokmi a teraz vychádza znova po úprave a zakomponovaní nových zistení, by sa dalo s istou dávkou zveličenia prirovnať k D-fensovej Zmrdologii. Zaoberá sa totiž tou istou témou – sociálne efektívnym, respektíve úspešným sociopatom, ktorého autori nazývajú deprivant.
Lukáš Krivošík
S pojmami „liberalizmus“, „konzervativizmus“ a „socializmus“ sa dnes žongluje veľmi neviazane. Chýba jasné vymedzenie. Na Slovensku žijú napríklad dve skupiny, z ktorých každá samu seba označuje za liberálnu, zastávajú však úplne protichodné stanoviská. Potom sú tu konzervatívci, z ktorých niektorí nadávajú iným konzervatívcom do „liberálov“. A asi nikde nepanuje taká roztrieštenosť ako medzi socialistami. Čo ich drží dnes pri moci, je skôr nostalgia za komunistickým režimom a vôľa konzervovať zastaraný sociálny systém.
Roman Joch
Roman Joch je konzervatívny gentleman, ktorý vo svojich článkoch dokazuje, že konzervativizmus je viac, než len politická ideológia. Je to životný štýl. Dokazuje to aj v dvoch nasledujúcich textoch. Drogy - západní jsou symbolem civilizace, východní symbolem barbarství, tvrdí Joch vo svojom prvom článku. V druhom, s názvom Casino Royale – aneb co očekávat od nové bondovky, rozoberá nového Jamesa Bonda.
Marián Šarkőzy
Mám rád Nietzcheov spôsob pohľadu na históriu skrz vlastné vnútro. Alebo Dostojevského. Históriu ako druh introspekcie. Príbeh „psychologického románu“ za dejinami. Myslím, že obidva extrémne typy, ktoré sa tu snažím spodobiť, obsahuje v tej, či onej miere každý z nás. Aj boj medzi nimi.
Lukáš Krivošík
Nedávno som dostal e-mail jedného čitateľa, ktorý náhodou narazil na Pravé Spektrum. Vravel, že niektoré články sú tu dobré. Najviac sa mu páčili texty v sekcii Kultúrna vojna a ocenil preklady komentárov Patricka Buchanana. Na záver však povedal, že sme príliš prožidovskí, proamerickí, prodzurindovskí, a teda protislovenskí. Vraj skutočne konzervatívnou webstránkou je na Slovensku len internetový magazín Proti prúdu.
Benedikt XVI.
Moslimská ulica sa opäť búri. Dôvodom tentokrát nie sú karikatúry zosmiešňujúce Proroka, ale filozoficky ladená prednáška pápeža z Regensburgu. Redakcia Pravého Spektra zastáva názor, že islamskí klerici (ani boľševický NY Times) nemajú právo predpisovať pápežovi, koho smie citovať a koho nesmie. Preto zverejňujeme celý text pápežovej prednášky, ktorý vyvolal také neodôvodnené negatívne reakcie.
David Ravic
Často vnímáme liberální a konzervativní koncepci vidění světa jako komplementární a tím navzájem slučitelné. Bohužel, není tomu tak zcela. Naopak v tomto textu se pokusím vysvětlit na základě analýzy jedné knihy opak. Liberalismus, nově libertarianismus proto, aby se odlišil od levicových liberálů, má velice blízko k socialismu, je dokonce jeho rodným dvojčetem. Není proto náhodou, že konservativci především v první polovině 20. století, se kriticky vyjadřovali k ateistickému a racionalistickému liberalismu, stejně jak jsou kritičtí k socialistické verzi modernistické utopie.
Ján Gonda
Európski socialisti si podľa očakávania vzali pod paľbu kritiky rozhodnutie Smeru-SD o vládnom pakte s nacionalistami. „Renomovaní“ politológovia nás s akademickou noblesou varujú pred „ulrapravicovou“ SNS. Oxymoron „extrémnej pravice“ je medzi ľavicovými intelektuálmi bežne zaužívaný. Nekričí však náhodou zlodej – chyťte zlodeja?
Ivan Vojtaššák
Žijeme v Európe 21. storočia a sme aktérmi a svedkami vytvárania nových vzťahov v rámci našej spoločnosti, ako i budovanie nebývalých väzieb tak v hraniciach tohto kontinentu, ako i v planetárnom priestore. Medzi nami sú ľudia, ktorí sledujú tento postup radosťou a nadšením, ale sú i takí, u ktorých prevláda nedôvera, sklamanie a odstup. Rovnako i prístup kresťanov k týmto novotám nie je jednoznačný. Pre ľudí prejavujúcich konzervatívne hodnoty, brániacich tradíciu je to pochopiteľné, že z javov prinášaných modernou dobou majú skôr obavy, ako naplnenie nadšením.
Peter Frišo, Tomáš Zálešák
Na konci minulého roku prebehla na stránkach časopisu .týždeň zaujímavá debata, ktorú vyvolala knižka Tomáša Zálešáka: Diablova práca - Úvahy o totalitarizme. Na zmienenú publikáciu reagoval Peter Frišo a vznikla z toho zaujímavá polemika o podstate demokracie i politickom konzervativizme ako takom.
Lukáš Krivošík
S pokračujúcim vzostupom Číny je pre západných politikov i podnikateľov stále dôležitejšie poznať starobylé čínske zásady ľsti. Spisovateľ David Wingrove raz napísal, že dvaja Číňania sú schopní popíjať spolu čaj, navzájom sa na seba usmievať a pritom sa k pravde preklamať. Kým my na Západe sme skôr asertívni a radi jednáme priamo a na rovinu, Číňania povýšili lesť na niečo medzi vedou a umením.
David Ravic
Když vysvětluje Paul Johnson v dnes již legendární knize Intelektuálové metodologický přístup Karla Marxe k realitě píše...S použitím Hegelovy dialekty došel ve všech elementárních základech k závěrům, týkajícím se osudu lidstva, již na konci 40. let…(19.století)... Jediné, co ještě musel udělat, bylo najít fakta, která by tyto závěry doložila...
Peter Jedlička
Postmoderný filozof Richard Rorty tvrdí, že liberalizmus je najlepšou myšlienkou v dejinách Európy. No n základe čoho to tvrdí? Aký je vzťah postmoderny, liberalizmu, pravdy a relativizmu? Viac o týchto témach v článku Petra Jedličku.
Pavol Zlatoidský
Tridsaťjeden percent. Presne toľko občanov Slovenska by prijalo radšej socializmus ako kapitalizmus. Najvyššie číslo v nových krajiných EU. Viac je to už iba v Bulharsku a Rusku. Toľko hovoria suché fakty. Nostalgia za touto periódou je i vo mne – a to nie som v žiadnom prípade ľavicovo zameraný.
Peter Gonda
Je to už 16 rokov odvtedy, čo sme sa zbavili reálneho socializmu (pút neslobody) a stali sme sa súčasťou Západu. Dnes so znepokojením pozorujeme, že práve zo Západu k nám prenikajú iné formy socializmu. Nie sú totalitné a priamo obmedzujúce osobnú slobodu či dobrovoľné výmeny na trhu. Ich skrytejšie podoby a demokratické prestrojenie sú však rafinovanejšie, pre mnohých akceptovateľnejšie, a tým pravdepodobne aj dlhodobo udržateľnejšie a nebezpečnejšie.
Peter Frišo
K tomuto článku ma inšpirovala jedna poznámka Romana Jocha na tradičnom stretnutí organizovanom „Občanským institutem“ v Krkonošiach. Osobne mám Romanovu ironickú rétoriku veľmi rád, vtedy však ma jeho poznámka, ktorú myslel ironicky, veľmi potešila, lebo podľa mňa vyslovil jednu z tých právd, ku ktorým človek prirodzenie prilnieva, ale ktoré sa dnes už pomaly nesmú ani myslieť, nieto ešte vysloviť – príklad sodomitských pseudozväzkov sa mi zdá byť signifikatný. Roman Joch totiž povedal asi toto: „Všetci by sme chceli žiť pod panstvom dobrého kráľa Aragorna“.
Gabriel Martinický
Čas, keď predsedu politickej strany, hlásiacej sa k liberalizmu, jej vlastní členovia prirovnávali k Hitlerovi a Stalinovi, zapadá prachom. Štiepenie strany ANO, rovnako ako predošlé odchody poslancov z jej radov alebo spory členov strany ANO s ostatnými stranami, môžu mať svoju príčinu nielen v takzvaných neuspokojených ekonomických záujmoch, ale aj v nepresnom používaní slovenského jazyka.
Branislav Jáger
Tak sa to konečne prevalilo. Stalo sa, čo sa muselo stať. Britská konzervatívna strana, celé desaťročia brániaca pozíciu takzvaného sekulárneho konzervativizmu, to nakoniec vzdala. Necelé dva týždne po zvolení svojho nového lídra verejne ohlasuje definitívny príklon na stranu ľavicového liberalizmu.
Matúš Demko
Ponúkame vám analýzu Islamského fundamentalizmu, ktorú vypracoval Bärbel Debus. Uverejnená bola na serveri
Institute for Islamic Studies, www.islaminstitut.de. Článok preložil redaktor Pravého Spektra Matúš Demko.
Juraj Lauko
Prirodzený zákon je nočnou morou súčasnej sekularizovanej spoločnosti. Svedčí o tom aj samotná diskusia v radoch etikov, filozofov, právnikov, teológov a politikov. Jedným z dôkazov tohto stavu je aj skutočnosť, že samotní odborníci v tejto oblasti sa priamym odpovediam zväčša vyhýbajú, alebo tieto výpovede natoľko zahmlievajú, že sa z nich fakticky nedá nič dostať.
Peter Frišo
Tento článok si nepraje byť ničím viac a ničím menej ako propedeutikou konzervativizmu. Zachytáva pár vstupných myšlienok, ktoré sú dobrým úvodom pre dôsledné vymedzenie konzervativizmu, na ktoré sa podujmem v svojej prednáške 3.decembra 2005 na konferencii Konzervativizmus – liek proti sekularizácii Európy?, ktorá sa uskutoční v Trnave.
Martin Hanus
Text Hansa-Hermanna Hoppeho sa čítal napodiv dobre, hoci niektoré povinné libertariánske jazdy – keď Misesa citujú ako komunisti Marxa - bolo treba pretrpieť. Najvýstižnejšia je pasáž, keď si podáva svet zachraňujúcich neokonzervatívcov, ktorí vztýčili vlajku boja za globálnu demokraciu, kým reálne starosti vlastnej krajiny tak idú na vedľajšiu koľaj.
Lukáš Krivošík
Bol Otto von Bismarck konzervatívcom? Zaujímavá otázka vzhľadom k tomu, že tu často kritizujeme tzv. „sociálnych“ alebo „ľavicových liberálov“. Existuje aj niečo ako „ľavicoví konzervatívci“? Aký je vzťah konzervatívcov k štátu? Je pravda, že mnohé z postojov najmä západoeurópskych „konzervatívcov“ sa za legitímne konzervatívne považovať nedajú. A nie je to len o ekonomike.
David Ravic
Tak tato slavná věta majora Terazkyho z Černých baronů, byla mojí bezprostřední reakcí po té, co jsem dočetl knihu Okcidentalismus od Iana Buruma a Avishaie Margalita. Cílem této knihy je ukázat západní civilizaci očima jeho nepřátel, jak stojí v podtitulu.
Juraj Lauko
Aký je vzťah súčasnej katolíckej filozofie (najmä z pohľadu neotomizmu) a modernej liberálnej demokracie? Prinášame vám recenziu knihy Liberty, Wisdom, and Grace: Thomism and Democratic Political Theory J.P. Hittingera z pera Juraja Lauka.
Lukáš Krivošík
Jeden americký inžinier nedávno zverejnil štúdiu, podľa ktorej bolo 19. storočie ďaleko bohatšie na originálne technické vynálezy, ako to dvadsiate. Po roku 1870 to vraj so svetom ide dolu vodou a odvtedy viac-menej len rozvíjame vymyslené. Pre nás konzervatívcov a čitateľov Stefana Zweiga to nie je nič prekvapujúce.
George W. Bush
Ponúkame vám slovenský prepis prejavu prezidenta Spojených štátov amerických Georga W. Busha na Hviezdoslavovom námestí v Bratislave, ktorý preložila Kristína Uhlíková.
Lukáš Krivošík
Pred pätnástimi rokmi (vo februári 1990) v Nitre sa konal ustanovujúci snem Kresťanskodemokratického hnutia. Tých pätnásť rokov charakterizoval húževnatý zápas o našu krajinu. Bolo to dobré obdobie. Ale aký osud čaká túto stranu v budúcnosti?
Lukáš Krivošík
Hayekova teória kultúrnej evolúcie je považovaná za najvýznamnejšiu spoločenskovednú teóriu 20. storočia. Napriek jej významu je u nás takmer neznáma a to aj medzi mnohými zástancami slobodného podnikania. V rozsiahlom texte ju predstavuje Lukáš Krivošík. Aktualizované 25. 2. 2005!
Peter Frišo
Fenomén Eric Voegelin je u nás pomerne neznámy, napriek tomu, že ide o jedného z najvýznamnejších konzervatívnych učencov. Vynikajúci text z pera Petra Friša je stručným vstupom do filozofie tohto muža.
Štefan Majerník
Karl Reimund Popper, predstaviteľ kritického racionalizmu sa narodil 28. júla 1902 vo Viedni. Vo svojom diele sa zaoberá ako problematikou modernej teórie vedy, tak sa tiež kriticky vysporadúva s „nemeckou filozofiou“ predovšetkým s Heglom, Marxom, Husserlom či Heideggerom.
Marek Hrubčo
Veľmi ma udivil článok Egona Gála „Každý dostal mozog ako nevyvolaný negatív“ (SME Fórum, 7. 8. 2004), najmä potom, čo som si prečítal základné informácie o jeho autorovi. Zarazil ma najmä nejasný odkaz článku, hmlisté pojmy a autorov skrytý relativizmus. Od prednášajúceho na Univerzite Komenského a Inštitúte judaistiky som čakal viac.
Peter Frišo
O Edmundovi Burkeovi zrejme nestačí napísať krátky článok, bolo by treba minimálne monografiu. A predsa, Edmund Burke je otcom konzervatívcov – teda tých, ktorí veria, ...že človek patrí k nejakému dávno už existujúcemu spoločenskému poriadku a že práve táto skutočnosť je zvrchovane dôležitá pri každom jeho rozhodovaní čo a ako robiť.
Lukáš Krivošík, Martin Pener, Peter Frišo
Ronald Reagan. Bol to najväčší americký prezident v 20. storočí. Bol to muž, ktorý by mal mať miesto v srdci každého slovenského vlastenca. Náš život by sa totiž bez neho vyvíjal úplne iným smerom. Jeho odhodlanie, ktoré povzbudzovala guráž Margaret Thatcherovej a podporovala vízia pápeža Jána Pavla II. sú hlavnými dôvodmi, prečo z čaše slobody dnes môžeme piť plnými dúškami.
Lukáš Krivošík
Reformy legendárnej M. Thatcher inšpirujú ešte aj po 25 rokoch po celom svete. Čo však imponuje viac než zmeny inštitucionálneho rámca pre štát a ekonomiku, je hodnotový posun britského obyvateľstva, ktorý sa udial počas 18-ročnej vlády konzervatívcov.
David Ravic
Josef Šíma je pro mne vzorem libertariána. Je myslitelem, pro kterého se pod MY neskrývá nic dobrého. Libertariáni jsou v jistém smyslu upjatí individualisté, hlásající svoji „víru“ v racionalitu soukromého vlastnictví se stejnou neomylností jako komunisté hlásají „víru“ v kolektivní vlastnictví.
Peter Frišo
Vie o tom možno málokto, ale August Friedrich Hayek patrí medzi mysliteľov, ktorí majú v mnohom blízko ku konzervatívcom. Margaret Thatcherová určite súhlasila s mnohými Hayekovými ekonomickými názormi – korektne však musíme uznať a Hayek to zvlášť prízvukuje, že konzervatívcom nebol, sám sa označil za liberála.
Lukáš Krivošík
Keď v roku 1990 postupne ako domček z karát popadali totalitné režimy vo východnej Európe, zdalo sa, že sloboda s definitívnou platnosťou zvíťazila nad diktatúrou, pravda nad lžou, život nad smrťou, a láska nad nenávisťou. Zdalo sa, že nový zápas bude zvádzaný skôr ako boj lásky proti sebaláske, života proti nihilizmu, pravdy proti hmle politickej korektnosti, a zodpovednej slobody s absolútnou voľnosťou.
Marek Hrubčo
Liberální institut na svojej stránke uverejnil článok Josefa Šímu s názvom „Konzervativizmus ako viera v zázrak“, v ktorom okrem kritiky konzervatívcov a ich „naivnej viery v schopnosť štátu, politiku záujmových skupín” a „dobro konajúci štát“ možno nájsť aj pokusy hľadať rozdiel medzi libertarianizmom a konzervativizmom.
Lukáš Krivošík
Keby ste sa amerického demokrata spýtali, koho považuje za najväčšieho prezidenta v 20. storočí, zrejme by odpovedal, že Johna F. Kennedyho alebo Franklina D. Roosevelta. Je dôkazom neskutočnej manipulácie dejín zo strany liberálnej ľavice, že práve sexuálny maniak podozrivý zo spolupráce s mafiou a Stalinov pudlík sa stali súčasťou amerického panteónu.
Martin Hanus
V minulom článku som skonštatoval, že i napriek veľkej zaťaženosti pojmy pravica a ľavica, ktoré nežijú vo svete vypreparovaných definícií, oddeľuje predsa jasná čiara. Tá je miestami možno rozmazaná, no inokedy vystupuje veľmi čitateľne.
Martin Hanus
Prinášame vám prvú časť článku Martina Hanusa o zmysle pravice a ľavice, uverejnenú na stánkach Inzinu, kde vyvolal veľmi kontroverzné reakcie diskutujúcich.
Ladislav Michálek
Napriek tomu, že na stránkach Pravého Spektra v súčasnosti diskusia o tom, čo je to vlastne ODM nie je témou číslo jedna, považujem za potrebné uviesť niekoľko kritických poznámok k nielen ODM.
Roman Hegedüs
Aké sú jeho idey? Je prínosom, či určitým druhom spiatočníctva niekoľkých intelektuálov? Je konzervativizmus na ústupe? Má šancu prežiť? Nebol konzervativizmus len náhodnou a nejasnou reakciou na udalosti svojej doby?
Martin Hanus
Programové konferencie sú dôležitou súčasťou politického života každej strany. Slúžia k tríbeniu postojov, myšlienok, programových východísk, ujasňujú zmysel jej existencie v hlavách členov a sympatizantov, dodávajú potrebnú energiu na presadzovanie jej programu v „reálpolitike“.
Roman Hegedüs
S veľkým záujmom som si prečítal článok v SME /24.7.2001/ od podpredsedu Demokratickej strany, Miroslava Tomana „Slovenský boľševik nikdy neprekročí svoj tieň.“ Zo začiatku som si pomyslel, ako dobre, že niekto pomenoval pravú podstatu SDĽ a jej boľševické jadro, jej neschopnosť a nechcenie decentralizovať štátnu správu. Avšak po pár chvíľach som si uvedomil, že podpredseda Toman sa snaží skôr o zakrytie niečoho, s úmyslom odviesť pozornosť na reformne – nereformnú SDĽ.
|
|
|
|