Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk

SuperStar a Superškolstvo
23-04-2005 / Ondrej Turčan / Slovenská otázka

15. apríla sa Slovensko dočkalo. Konečne našlo svoju superstar. V súťaži, ktorú vytvoril britský producent Simon Fuller zvíťazila prešovská vysokoškoláčka Katka Koščová. Na druhom mieste sa umiestnila šestnásťročná Bratislavčanka Martina Šindlerová a tretí skončil Žilinčan Tomáš Bezdeda.

Všetci traja finalisti študujú na Slovensku. Katka študuje filozofiu - estetiku na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Martina, ktorá údajne spieva už od detstva, je študentka bratislavského Gymnázia Ivana Horvátha. Tomáš je v maturitnom ročníku Strednej poľnohospodárskej školy v Žiline. Pozrime sa, aké názory zastávajú dvaja finalisti.

Čo sa naučili slovenské hviezdy v slovenských školách? Čo si myslia slovenské hviezdy o slovenskom školstve? Tomáš sa pre ľavicový týždenník Slovo vyjadril: „Spoplatniť štúdium na vysokých školách je hlúposť. Veď dnes má veľa ľudí a najmä študentov problém s peniazmi. Ak študenti zarábajú, tak zväčša len minimum, a ak by si z toho mali platiť ešte aj školu...“ Tomáš sa očividne veľa na strednej škole nenaučil. Nie je mu úplne jasné, kto platí školy. Nechápe, že tak či tak to zaplatia rodičia, či už priamo vo forme školného alebo nepriamo cez dane. Napriek tomu, že tento rok maturuje a plánuje pokračovať v štúdiu na vysokej škole nepozná ani čiastočne obsah novej reformy školstva. Šikovný študent zo Žiliny by napríklad na škole v Bratislave získal vďaka reforme omnoho viac finančných prostriedkov ako je to dnes.

Rovesníci Tomášových starých rodičov v jeho dnešnom veku plánovali spoločnú budúcnosť v manželstvách, boli ochotní opustiť svojich rodičov a postaviť sa na vlastné nohy. Čo sa stalo, že dnešná mládež sa obáva vlastnej slobody a zodpovednosti? Osemnásťročný Tomáš si komunizmus, pionierov, iskričky, prideľované byty a prideľovanú budúcnosť nemôže pamätať. Tomáš určite nie je neschopný domased, ktorý sa bojí o niečo zabojovať. Inak by sa nedostal v speváckej súťaži tak vysoko. Kde sa v ňom však berie názor, ktorý prezentoval?

V rozhovore sa nevyznamenal ani ďalšou odpoveďou. Na otázku, čo si myslí o nových maturitách odpovedal: „Je nespravodlivé voči nám štvrtákom, že sme sa o tom dozvedeli až tento rok a nemali sme na prípravu riadne štyri roky ako študenti pred nami.“ Skúšobná verzia dnešných maturít sa prvýkrát medzi študentov dostala v roku 1999, keď vtedajší maturanti mali iba možnosť porovnať svoje vedomosti s ostatnými študentmi v rámci Slovenska. Už vtedy každý vedel, že v budúcnosti sa má z monitoringu vyvinúť nová maturita. V roku 1999 bol Tomáš len žiakom na základnej škole, odvtedy sa dostal na strednú školu, prešli ďalšie 4 roky a napriek tomu ho nové maturity zaskočili. Kde sa stala chyba?

Ďalšia odpoveď na otázku „ako Tomáš vníma vojnu v Iraku” znela: “…ľudia si na ne (vojny) v istom zmysle „zvykli“ a nevedia sa tohto strašného „zlozvyku“ zbaviť. Najmä sú vo všetkom peniaze, iný dôvod, prečo to robia, veľmi nevidím.” Nuž, po predchádzajúcich Tomášových odpovediach nás jeho ďalší výkon určite nezaskočil. Nikto nečaká, že žiak poľnohospodárskej školy bude mať perfektný prehľad o svete a dokáže posúdiť udalosti v širšom historickom kontexte. Prekvapivé ale je, ako môže rovnaký názor zastávať časť slovenských poslancov a aj najdôverihodnejší slovenský politik. Vlastne, v tomto prípade to až také prekvapivé to nie je. Prieskumy verejnej mienky totiž formujú nášho dôverihodného politiky najviac.

Zaujímavá by bola Tomášová odpoveď, čo si myslí o udalostiach („zlozvyku“) z 11. septembra v New Yorku alebo z 11. marca v Madride. Rovnako „sú vo všetkom peniaze“? Mŕtvi samovražední útočníci o ne určite ale záujem nemali.

Staršia Katka na rovnakú otázku odpovedala: „Pre mňa bola vojna v Iraku úplným nezmyslom. No nečudujem sa, že Američania ju vnímajú tak, ako ju vnímajú, pretože keď som bola v Kalifornii, videla som, ako ľudia vyslovene žijú na tom, že čo sa povie v telke, to je sväté, to „zožerú“ a nezamýšľajú sa, že by mohlo byť ešte niečo aj za tým. Prišlo mi to ako vymývanie mozgov.“ Katka sa vďaka nezlomnej americkej viere vo víťazstvo slobody mohla slobodne vyjadriť, zúčastniť sa „imperiálnej súťaže zo západu“, spievať pesničky skazenej Ameriky, pozrieť sa do štátu, kde sa podľa nej „vymývajú mozgy“.

Ľudská pamäť je naozaj krátka, v tomto prípade však výchovu zanedbalo naše školstvo plné bývalých oficiálnych komunistov, dnes zamaskovaných pod rôznymi inými formami. V opačnom prípade by bývalá nanútená iskrička Koščová vedela čosi o vymývaní mozgov. Atmosféru Amerikou porazeného režimu spred roku 1989 podčiarkovali všadeprítomné heslá a náborové plagáty. Pioniersky sľub a "dobrovoľné" manifestácie pionierov oslavujúce víťazstvá režimu by sa Katke páčili asi viac ako súťaž SuperStar a možnosť slobodne vyjadriť svoj názor.

Naše školstvo naozaj potrebuje obsahovú reformu. Bude to reforma veľmi ťažká a aby bola úspešná, bude musieť trvať niekoľko desaťročí. Verme aspoň tomu, že naši študenti potom budú mať trošku slabšie poznatky o presných dátumoch a naučia sa niečo viac a blízkej minulosti, ktorá najviac ovplyvňuje ich život. Vďaka tomu budú schopní posúdiť, kde sa mozgy vymývajú a v ktorých vojnách ide o peniaze a v ktorých sa bojuje o slobodu. Okrem vedomostí však škola musí žiakom dať viac – pocit zodpovedonosti najmä za vlastný život, ktorý v ich veku mali napríklad naši dedovia.

Súťaž Superstar takmer celé Slovensko podľa viacerých prieskumov veľmi zaujala. Zdá sa však, že jej protagonisti by mali ostať naďalej len pri speve. Keď manželka Paľa Drapáka nafotila erotické fotografie pod zámienkov „boja proti vojne v Iraku“, bolo to smiešne a hlúpe, ale reklama to možno bola dobrá. Verme, že nové slovenské hviezdy sa budú venovať tomu, čo im ide najlepšie a podobnú reklamu potrebovať nebudú.

Ondrej Turčan

Pravé Spektrum - politicko-spoločenský e-zin www.Prave-Spektrum.sk