ISSN 1335-8715

03-10-2005   Matúš Demko   Kultúrna vojna   verzia pre tlač

Vždy sa postarať, nikdy nezabiť: Deklarácia o eutanázii

Nasledujúcu deklaráciu vydalo Ramseyho kolokvium na Institute on Religion and Public Life v New York City. Kolokvium je skupina židovských a kresťanských teológov, etikov, filozofov a vedcov, ktorá sa stretáva pravidelne, aby uvažovala o otázkach etiky, náboženstva a verejného života. Je pomenovaná po Paulovi Ramseyovi (1913-1988), vynikajúcom metodistickom etikovi, ktorý bol priekopníkom na poli súčasných lekárskych odborov. Skrátená verzia deklarácie sa objavila vo Wall Street Journal 27.novembra 1991.

Reakcia na príspevok

RE: jednokto
autor: Bzzz
pridané: 27-10-2005 12:44


"zakazem eutanaziu vsetkym, lebo mne sa nepaci"
Konzervativizmus na rozdiel od liberalizmu vyznáva okrem Slobody (myslenia, konania a i.) ešte niektoré tradičné a rokmi overené hodnoty. Konzervativisti sú toho názoru, že určité hodnoty je nutné zachovať a je dobré ich zakotviť aj v zákone. Preto tá snaha uzákoniť neprípustnosť eutanázie či interrupcii. Nejde tu o jednotlivca, ktorému sa niečo nepáči. Ide o nezanedbateľnú skupinu ľudí, pre ktorých je život nedotknuteľnou hodnotou a túto nedotknuteľnosť je nutné uzákoniť. Prílišnou benevolenciou v týchto veciach potom vznikajú nebezpečné precedenty, ktoré sa skôr či neskôr obrátia proti nám. Ťažkáme si na to, že Európa vymiera. Ale nie je sa čo čudovať - za slobodu sa v sekulárnej spoločnosti považuje aj slobodné nakladanie s životom: najprv svojim, potom životom nenarodeného dieťaťa a ako som sa dočítal v aktuálnom .týždni, pokračuje to v Holandsku nakladaním so životom už aj narodeného dieťaťa a aby som neopomenul aj hlavnú tému, nakladanám si životom chorého človeka. Toto sú veci o ktorých etickosti a morálnosti sa teraz diskutuje. Doposiaľ nebolo treba, každému to bolo jasné. Tak, ako je teraz jasné, že bežného žijúceho zdravého človeka nemožno svojvoľne zabiť, o pár rokov sa možno bude diskutovať o etickosti zabitia aj takéhoto človeka, keďže každý máme slobodnú vôľu a môžme konať, ako chceme. Vlastne liberáli tvrdia, že ich sloboda sa končí tam, kde začína sloboda iného človeka. Lenže aj chorý človek v kóme, či nenarodené dieťa majú svoju slobodu, len ju, bohužiaľ, nemôžu deklarovať a tak tento aspekt nikoho príliš nezaujíma.
Opakujem, určité obmedzenia slobody sa snažíme presadzovať nie preto, aby sme niekomu ubližovali, ale preto, aby sa nám prílišná sloboda nevymkla z rúk.
Naozaj, manipulovanie so slobodou je veľmi nebezpečné. Sám vidíš, ako sa človek dokáže správať, keď odrazu "môže". Hoci len, ak získal väčšiu slobodu postupom na vyššie kariérne miesto. Už si ju začína užívať. Ale či ju začne využívať správne, závisí od jeho charakteru. Myslíš, že sme natoľko charakterní, keď robíme so svetom to, čo s ním robíme?

"este jedna vec - spolocnosti, kde sa budu zakony a pravidla robit na zaklade emocii a nie na zaklade racia, tak taka splocnost je odsudena na zanik."
Spoľahni sa, že v snahách robiť zákony na základe kresťanských princípov je podstatne viac rácia ako emócií. Práve som sa ti to snažil racionálne a bez emócií zdôvodniť.
Naopak, taká spoločnosť, ktorá si len a iba zakladá na tom, že rozmýšľa, ale už neuvažuje o tom, ako rozmýšľa, taká je odsúdená na zánik. A viem aj, ktorá spoločnosť to je. Naša vrelemilovaná "západná európska civilizácia".


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group