ISSN 1335-8715

16-02-2004   Marek Hrubčo   Ideológia   verzia pre tlač

Konzervativizmus ako viera v zázrak?
Sloboda z kresťanskej perspektívy

Liberální institut na svojej stránke uverejnil článok Josefa Šímu s názvom „Konzervativizmus ako viera v zázrak“, v ktorom okrem kritiky konzervatívcov a ich „naivnej viery v schopnosť štátu, politiku záujmových skupín” a „dobro konajúci štát“ možno nájsť aj pokusy hľadať rozdiel medzi libertarianizmom a konzervativizmom.

Reakcia na príspevok

RE: reakcia
autor: Dewey
pridané: 17-02-2004 16:44


velmi podnetne pises

1. Ale tu nejde len o skodenie. Jednoducho ak nase zaujmy vstupuju medzi ostatnych jednotlivcov a takych je prevazna vacsina. Tu konci sloboda, kazde uplatnenie nasho sukromneho zaujmu naraza na sukromny zaujem ineho jednotlivca. Suhlasim, ze Millovo chapanie bolo znacne uzsie. Bolo formulovane v casoch ked intenzifikacia vztahov nebola na takej urovni ako dnes. Jeho princip je eticky(este by som nepocul, ze by ho niekto vydaval za iny Treba pochopit v akom spolocenskom prostredi boli formulovane. Mas pravdu nestaci, opat suhlasim, pretoze riesi len najhrubsie dosledky ludskeho konania, zjednodusene, ked uvedomelym konanim niekomu skodime, neriesi vsak, co s dvoma a viacerymi protichodnymi zaujmami vo vseobecnosti.{aby som mu nekrivdil, okrajovo riesi aj toto }
“Utilitaristická etika, ako ju ja chápem hovorí že, „neškodí“ resp. dobré je to, čo maximalizuje šťastie maximálneho počtu ľudí. Ale etík je veľa a utilitarizmus je jedna z nich. Kto povie, ktorú aplikujeme?”
Ale ak by som mal komentovat len to co je Tebou formulovane, to sa nevylucuje so ziadnou etickou teoriou. Ak by som chcel odpovedat na polozenu otazku ja, musel by som sa posunut v liberalizme o par desatroci dopredu. ;-)

“Ja hovorím, že história, tradícia, zvyklosti.”
Ak je to menovane ako jeden mozny zdroj tak ano, samozrejme, ak aplikacia takto legitimizovanych etickych doktrin nie je zdrojom utlaku jednotlivca. Jedoducho, pri pohlade aj na krestansku historiu najdeme take zvyklosti a tradicie pred ktorymi zavierame oci. Preco odsudzujeme dnes upalovanie carodejnic? Bola to sucast historie,zvyklosti a tradicii…odpoved vidim v uplatneni inteligencie, v kombinacii s
moralnymi doktrinami.

“A súhlasím, socializácia vplýva na jednotlivca, lenže utilitarizmus od nej abstrahuje, ignoruje ju.”
Mozno vystiznejsie by bolo povedat nezahrna ju aj ked priamo nepopiera.

”Homosexuáli: Možno argumentovať, dôsledkami „liberalizácie“: keď si dvaja homosexuáli adoptujú dieťa a akože to bude všetko „v poriadku“, pýtam sa, čo z toho decka vzíde, ak nie od malička deformovaný človek?”
Rodina nie je jediny zdroj socializacie. Samozrejme tu vstupuje otazka vyzretosti rodicov. Ale zlyhavania nastavaju aj v inych rodinach, preco by sme mali automaticky predpokladat, ze rodicia sa budu snazit nasilu vstepit dietatu inu sexualnu orientaciu. Neverim, ze sa da popriet, aj ked verim, ze taketo konanie by mohlo sposobit znacne poblemy pri zaradovani sa do spolocnosti. Navyse, velmi silnym socialnym vplyvom v case spoznavania vlastnej sexuality je edukacia. Ano ta edukaciu, kde kladiem doraz, aby prebiehala mimo dosah konkretnej ideologie.

“Ak povolíme homosexuálov, prečo potom nepovoliť manželstvá napríklad čojaviem so šimpanzmi?”
To je naozaj dobra otazka. Nemam rovnako dobru odpoved. Tu sa da argumentovat pravnou podstatou manzelskeho zvazku, ktora sa homosexualitou nestiera ale svadbou so zvieratom zasadne. Trochu sme spojili ale problem adopcii deti homosexualnymi partnermi – na to ma lepsiu otazku, ci im bude lepsie v detskych domovoch – a homosexualnych zvazkov.

“Veď aj zvieratá majú určité práva... atď. A manželstvo so šimpanzom je v súlade s princípom J. S. Milla.”
O ano, len sa obavam, ze z Simpanz bude schopny niest prava ale nie naplnat povinnosti. Z hladiska zakona by mu bola odnata sposobilost na pravne ukony a tym znemoznene uzavretie manzelstva(Lukas oprav ma prosim Ta, ak sa mylim). Na manzelstvo treba dvoch a slobodny suhlas oboch.

”Mám pocit, že dnešní mladí libertariáni to dostatočne nerozlišujú. Inak povedané, „povoliť všetko“, podľa mňa, nie je cesta. “
Suhlasim, co som sa ja hrachu na stenu nahadzal. Liberalizmus – ten klasicky – je len prostriedok u nich na legitimizovanie tych najohavnejsich socialnoinzinierskych pokusov a predstav, pokusov podmanit cloveka neosobnym pravidlam odtrhnutym od jeho dosahu, pravidlam, ktore hraju do karat malej skupine ludi. Libertarianizmus ide svojou podstatou proti podstate liberalizmu, smeruje k uniformite. Som rad ze sa o tom mozeme pobavit na tychto strankach bez pravo – lavej optiky a dufam,ze sa sem zbytocne nezamiesa.http://dent.ii.fmph.uniba.sk/~filit/fvu/utilitarizmus.html:


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2024 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group