ISSN 1335-8715

16-02-2004   Marek Hrubčo   Ideológia   verzia pre tlač

Konzervativizmus ako viera v zázrak?
Sloboda z kresťanskej perspektívy

Liberální institut na svojej stránke uverejnil článok Josefa Šímu s názvom „Konzervativizmus ako viera v zázrak“, v ktorom okrem kritiky konzervatívcov a ich „naivnej viery v schopnosť štátu, politiku záujmových skupín” a „dobro konajúci štát“ možno nájsť aj pokusy hľadať rozdiel medzi libertarianizmom a konzervativizmom.

Reakcia na príspevok

reakcia
autor: Dewey
pridané: 17-02-2004 8:23


Po velmi dlhom bolo uverejnene na PS nieco, co je hodnotne a ma obsah.

“Každý jednotlivec je zodpovedný sám za seba a pokrok ľudstva v akejkoľvek oblasti života je výsledkom individuálnej snahy, iniciatívy, slobodnej voľby a užívania slobody jednotlivcom – to sú tvrdenia, s ktorými azda môže konzervatívec súhlasiť.”

Ale to je len pohlad z jednej strany. Sukromna iniciativa prerasta do nevyhnutnosti kooperacie medzi jednotlivcami. Sukromna iniciativa a s nou spojene sukromne zaujmy sa stavaju problemom ked narazia na ine sukromne zaujmy jednotlivcov alebo skupin jednotlivcov.

“Okrem slobody jednotlivca prikladá dôležitosť aj bezprostrednému prostrediu, ktoré jednotlivca formuje – rodine, priateľstvu, komunite, náboženstvu, škole a všetkému čo nás robí ľuďmi”

To co formuje jednotlivca a k comu prispieva jednotlivec je socializacia. Zdrojom socializacie nie je len “bezprostredne” prostredie ale cim dalej v tym vacsej miere aj prostredie sirsie, neosobne.

“Libertariáni argumentujú tým, že v týchto otázkach nemožno obmedzovať slobodu jednotlivcov, keďže ide o dospelých ľudí, ktorí lepšie vedia, čo chcú. To vedel aj John Stuart Mill, ktorý vo svojom klasickom diele O politickej slobode položil základ definície slobody”
U homosexualnych manzelstiev ku akemu vstupeniu do slobody inych jednotlivcov dochadza? Citacia J.S.Milla je scestna, pretoze nebola splnena elementarna podmienka pre mocensky zasah statu, uplatnenie jeho moci, donutenia.

“Utilitaristický model spočíva v „maximalizácii šťastia pre maximálny počet ľudí“. Ide o etiku, ktorá dokáže ľudské šťastie „vyčísliť“, ktorá dokáže zabíjať slabých, aby silní boli šťastnejší (ako to robili kedysi Sparťania), a ktorá počas vojnového konfliktu porovnáva straty na životoch na jednej a na druhej strane (zvyčajne americkej), na základe čoho potom utilitarista prijíma rozhodnutia.”
Tu autor nepochopil podstatu utilitarizmu a pripisal jej zmysel na zaklade vnimania toho, co sa snazia vtlkat do hlav libertariani. Samozrejme, utilitarizmus je prezita a prekonana doktrina(uz samym J.S.Millom, povodne utilitaristom nadvazujucim na otca Jamesa a Jeremyho Benthama) , cize ak dochadza k legitimizovaniu konania na zaklade nej, urcite nebude za tym liberalne racio, ale len chladnokrvna kalkulacia.

K zvysku neskor…


 
Meno:
E-mail:
Web stránka:
Predmet:
Text správy:

Zadajte iniciály Pravého Spektra - PS:
(antispamová ochrana)
 
 

Upozornenie

Príspevky v diskusii k článku sú osobnými názormi jednotlivých čitateľov. Redakcia Pravého Spektra za ich obsah nenesie žiadnu zodpovednosť.

Diskusné príspevky, ktoré sú v rozpore so zákonom budú odstránené.

O problematických príspevkoch nám môžete dať vedieť e-mailom na adresu redakcie.

Copyright © 2001-2018 Pravé Spektrum, občianske združenie
Stránka používa redakčný a publikačný systém Metafox od Platon Group